مجله دلتا

۴۱ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

موزه ملک به افراد دارای آلزایمر، خدمات فرهنگی مخصوص ارائه می‌کند! اگر در خانواده فردی مبتلا به آلزایمر دارید، از این خدمات استفاده کنید.

موزه ملک

موزه ملک یکی از موزه‌های خوب تهران است که احتمالاً تاکنون چیزی درباره آن نخوانده و نشنیده‌اید. ما در مجله گردشگری دلتا شما را با این موزه آشنا می‌کنیم و گردشی کوتاه در این موزه خواهیم داشت. حالا وقتش است برای بازدید از این موزه برنامه‎ریزی کنید تا با چشم خودتان جذابیت‌های نخستین موزه وقفی ایران را ببینید. حیاط باصفا، کاشی‌کاری‌های دلربا و همچنین حوض زیبای مجموعه با مجسمه کبوترهای طلایی کنارش، هوش از سرتان می‌برد.

موزه ملک

نخستین موزه وقفی ایران

موزه ملک یک موسسه است. در واقع کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی ایران به شمار می‌رود. موسسه فرهنگی ملک در سال 1316 توسط حسین آقا ملک تاسیس و از همان زمان به آستان قدس رضوی وقف شد. کتابخانه این موزه یکی از پنج کتابخانه بزرگ ایران است. خود موزه هم اشیای جالبی دارد! از قرآن‌های نفیس مصور گرفته تا سکه‌های اعیانی قدیمی و حتی مبلمان!

کتابخانه موزه 19 هزار جلد کتاب خطی دارد! یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های کتب خطی و نفیس ایران به شمار می‌رود. موزه همچنین مجموعه آثار خوشنویسی بزرگ‌ترین خطاطان ایرانی را در خود جای داده است که میرعماد، مشهورترین آنهااست.

موزه ملک

موزه‌ای برای همه فصول

در موزه ملک همه چیز پیدا می‌شود. علاوه بر آثار خطاطی و سکه و مدال، مجموعه بی‌نظیری از تمبرهای ایرانی در این موزه به نمایش درآمده‌اند. همچنین قالی و قالیچه‌های نفیسی از مناطق فرش‌بافی ایرانی را می‌توانید در این موزه ببینید. نقاشی‌های بی‌نظیری از نقاشان بزرگ ایرانی مانند کمال الملک در این موزه  نگهداری می‌شود. همچنین، موزه بخشی کاملاً تخصصی برای مستندسازی و همچنین مرمت اشیای موزه‌ای دارد.

موزه ملک

موزه‌ای برای 365 روز سال

موزه ملک تقریباً در هر روز سال رویداد و برنامه ویژه‌ای دارد. در همه اعیاد مذهبی و روزهای عزاداری، مراسم بزرگداشت در این موزه برپااست. همچنین کارگاه‌های آموزشی جذابی در این موزه با هزینه‌ای مناسب برگزار می‌شود که دل علاقه‎مندان را به هیجان می‌آورد. کارگاه‌هایی مثل نقاشی روی شیشه، نگارگری ایرانی و…

سمینارهای تاریخی و هنری اختصاصی نیز در این موزه برپا می‌شود. اگر به این مباحث علاقه دارید، کافی است اخبار موزه را پیگیری کنید.

موزه ملک

نکات مهم در بازدید از موزه

برای بازدید از موزه حدود یک ساعت زمان نیاز دارید. این موزه در تقاطع خیابان امام خمینی و خیابان ملل متحد قرار دارد. میدان تاریخی توپخانه همان حوالی است. می‌توانید برای بازدید از آن نیز زمان اختصاص دهید. همچنین خیابان ناصر خسرو، کوچه مروی و خیابان لاله زار از دیدنی‌های نزدیک به موزه ملک به شمار می‌روند. اگر زمان بیشتری در اختیار دارید، بازدید از کاخ موزه گلستان، بهترین کاری است که می‌توانید در برنامه بگنجانید.

همچنین بخوانید:

کاخ گلستان، عروس کاخ های تهران (+ ویدئو )

تور یک روزه ؛ آخر هفته کجا بریم؟(قسمت اول)

موزه آبگینه؛ این ویترین فروشی نیست! (+ویدئو)

هیومن پارک، سفری هیجان انگیز به درون بدن انسان

تور یک روزه، آخر هفته کجا برویم؟ قسمت سوم (+ویدئو)

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

اگر منابع آبی کافی و آفتاب دارید، می‌توانید یکی از همین اکالیپتوس‌های رنگی را در باغ یا حیاط‌تان بکارید. اینجوری خودتان قطب گردشگری می‌شوید!

زیباترین جای دنیا

زیباترین جای دنیا می‌تواند جنگل‌های اکالیپتوس رنگین کمانی باشد. جایی که شبیه دفتر نقاشی بچه‌ها است. اصلاً چه کسی گفته تنه درخت باید حتماً قهوه‌ای باشد؟ تنه درخت هم می‌تواند مثل رنگین کمان چند رنگ باشد. اینجوری قشنگ‌تر هم می‌شود. تکراری هم نیست. عامل جذب گردشگر هم به شمار می‌آید. کلی هم اقتصادی و پول‌ساز می‌شود. اتفاقی که برای جنگل‌های رنگین کمانی اکالیپتوس افتاده است. این جنگل‌ها در بسیاری از کشورهای دنیا روییده‌اند و سالانه میلیون‌ها نفر گردشگر را به خود جذب کرده‌اند. با مجله گرشگری دلتا همراه باشید تا با هم بهجنگل‌های اکالیپتوس رنگی سفر کنیم. جایی که انگار رنگین کمان هم ریشه دارد و هم برگ!

زیباترین جای دنیا

احترام بگذارید! ایشان رنگی هستند

اکالیپتوس گیاهی گرمسیری است. یعنی هر جا هوا گرم و رطوبت کافی هم وجود داشته باشد، اکالیپتوس می‌روید. عقیده عمومی بر این است که اکالیپتوس‌های رنگی، مقدس هستند؛ چون جلوه‌ای از زیبایی خدا را به تصویر درآورده‌اند و رنگی بودن‌شان نشانه‌ای از وجود خالقی هنرمند است. برای همین مردم بومی از جنگل‎های رنگی اکالیپتوس به خوبی محافظت می‌کنند و به روح درخت‌ها احترام می‌گذراند. در فیلیپین، کاستاریکا، اندونزی، تایوان، گینه نو، هندوراس، اسکاتلند و هاوایی می‌توانید بهترین نمونه‌های این جنگل‌ها را ببینید. آنها حتماً می‌توانند در فهرست زیباترین جای دنیا باشند.

زیباترین جای دنیا

چرا رنگی رنگی؟

راز رنگی بودن درخت‌های اکالیپتوس نه سحر و جادو است و نه نیروهای ماورایی! همه چیز در پوسته پوسته شدن تنه درخت نهفته است. طبیعت درخت اکالیپتوس این است که تنه‌اش مدام پوسته پوسته می‌شود. قسمتی که پوستش تازه کنده شده، در اثر واکنش با هوای بیرون به یک رنگ در می‌آید و در طول زمان، مدام رنگش تغییر می‌کند. یعنی توالی رنگ‌ها طبق یک چرخه منظم اتفاق می‌افتد. مثلاً اول سبز می‌شود، سه ماه دیگر آبی، سه ماه بعد بنفش و…همین موضوع باعث شده جنگل‌های اکالیپتوس مثل جعبه مداد رنگی به نظر برسند.

زیباترین جای دنیا

نکات مهم در بازدید از جنگل‌های اکالیپتوس رنگی

بهترین زمان بازدید از جنگل، بعد از وقوع بارش است. در این زمان رنگ‌های درخت‌ها را تازه‌تر و با نشاط‌تر می‌بینید. از چوب این درخت‌ها برای مصارف گوناگونی استفاد می‌شود. از تهیه کاغذ گرفته تا ساخت قایق یک نفره تفریحی. از شاخه و برگ‌های  اکالیپتوس هم به عنوان کود مزرعه‌های قهوه استفاده می‌کنند. برگ‌های اکالیپتوس خاصیت درمانی دارند. اگر دوست دارید بازهم زیباترین جای دنیا را ببینید، می‌توانید به این صفحه و همچنین اینجا مراجعه کنید. مطمئن باشید به وجد می‌آیید.

همچنین بخوانید:

جاهای دیدنی تفلیس، عروس زیبای قفقاز (+ویدئو)

برج ایفل، آنچه درباره اش نمی‌دانیم (+ویدئو)

زیباترین نقطه جهان ، روستایی متروکه

پارک ملی گرند کانیون آریزونا ؛ جادوی طبیعت

همه شما ابو سمبل را می شناسید!

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

پروازهای صبحِ خیلی زود و آخر شب، ارزان‌تر هستند. فرصت خوبی برای صرفه جویی به نظر می‌رسد!

بلیط هواپیما

سفر هوایی هیجان انگیز است. معمولا بیشترین هزینه سفر، مربوط به خرید بلیط هواپیما است. همین موضوع باعث شده سفرهای هوایی گران تمام شوند. با این حال سفر هوایی همیشه هوادار دارد. راحتی مسافر و سرعت رسیدن از مبدا به مقصد، انگیزه‌های مهمی هستند که باعث می‌شود بابت گرانی سفر هوایی ناراحت نباشید و با میل و رغبت برای خرید بلیط هواپیما کارت بکشید. مادر مجله گردشگری دلتارازهایی را با شما در میان می‌گذاریم که بابت خرید بلیط هواپیما پول کمتری بپردازید. یعنی ما کمک می‌کنیم تا شما غیرمستقیم پولدار شوید!

بلیط هواپیما

برنامه ریزی طولانی مدت نداشته باشید

قاعده کلی در سفرهای هوایی چارتر این است که هر چقدر به زمان پرواز نزدیک‌تر می‌شوید، بلیط هواپیما ارزان‌تر می‌شود. بنابراین اگر هوای جیب‌تان را داشتن، برای‌تان مهم است، از هزار سال جلوتر از زمان سفر، بلیط نخرید. خریدش را بگذارید برای روزهای آخر. چه لزومی دارد از الان برای سفر تیرماه‌تان در سال 1410 بلیط بخرید؟ البته این توصیه برای سفرهای داخلی است. در سفرهای بین قاره‌ای، بهتر است حتی “هفت هفته” پیش از سفر بلیط‌تان را رزرو کنید.

بی‌خیال تعطیلات

در ایران قانون کلی مسافرت اینطور است که همه منتظر روزهای تعطیل برای سفر رفتن هستند. معلوم است که در روزهای تعطیل نه تنها بلیط ارزان گیرتان نمی‌آید، باید پول زیادتری هم بابت خریدش بپردازید. اگر هدف‌تان خریدن ارزان بلیط هواپیما و صرفه جویی است، سفرهای‌تان را به روزهای غیرتعطیل همگانی موکول کنید.

یک راز درِگوشی را هم با شما در میان می‌گذاریم: همیشه در ایران فردای تعطیلات، قیمت بلیط هواپیما به شدت افت می‌کند. برای چنین مواقعی برنامه‌ریزی کنید.

بلیط هواپیما

جاهای خیلی دور نروید

به اینکه مقصد سفرتان چند کیلومتر دورتر است و چقدر قرار است در هواپیما بمانید توجه کنید. اگر کل زمان نشستن‌تان روی صندلی هواپیما دو  سه ساعت یا کمی بیش‌تر است و مشکل جسمی خاصی هم ندارید، خوب است بلیط هواپیمای ارزان بخرید. چه لزومی دارد برای چنین سفری بلیط کلاس A بخرید و کلی پول بدهید؟ در مسافت‌های طولانی‌تر اما شاید ایده بدی نباشد اگر بخواهید بابت خرید بلیط هواپیما پول بیشتری بدهید.

این بلیط لحظه آخری عزیز

اگر مسافر حرفه‌ای هستید، حتما با  اصطلاح تور و بلیط لحظه آخری آشنا هستید. این بلیط‌ها مربوط به پروازهای چارتری، و نه سیستمی، هستند و برای افرادی که با برنامه‌های “یهویی” مشکلی ندارند بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسند. اگر پول برای‌تان مهم است، دنبال خریدن بلیط لحظه آخری باشید. در پروازهای چارتر، هدف اصلی هواپیمایی فقط پرکردن صندلی هواپیما است. برای همین روی قیمت، ریسک زیادی می‌کنند و این برای شما بهترین فرصت است.

بلیط هواپیما

شهرهای خاص را فراموش کنید

یکی دیگر از عادت‌های بامزه ایرانیان در سفر، گرایش همگانی به یک شهر و مقصد خاص است. مثلا در تعطیلات خرداد، رفتن به سواحل شمالی، تقریبا به فرهنگ سفر تبدیل شده! اگر دنبال خرید بلیط هواپیمای ارزان هستید، شهرهای خاص را در مناسبت‌های خاص فراموش کنید. بلیط ارزان گیرتان نمی‌آید. پرواز در روزهای وسط هفته هم ارزان‌تر تمام می‌شود.

بار و بندیل اضافه نبرید

یادتان باشد هر مسافر فقط می‌تواند مقدار مشخصی بار با خودش به درون هواپیما ببرد. این مقدار برای هر شرکت هواپیمایی متفاوت است. اگر وزن بار از مقدار مجاز بیشتر باشد، مسافر باید به ازای هر کیلو بار اضافه، جریمه بپردازد. همه اینها را گفتیم که بگوییم بار و بندیل اضافه با خودتان نبرید. چه لزومی دارد پتو و بالش شخصی و 13 جفت کفش همراه‌تان باشد؟ تفاوت قیمت بلیط هواپیما در حالت معمولی با بلیط ارزان را صرف پرداخت جریمه اضافه بار نکنید.

بلیط هواپیما

حواس‌تان به قوانین کنسلی باشد

هر سفری ممکن است به هر دلیلی لغو شود. به دنبال خرید بلیط هوپیما از شرکت هواپیمایی باشید که جریمه کمتری بابت لغو سفر در نظر گرفته‌اند. اینجوری پول بیشتری ته جیب‌تان می‌ماند.

یه بلیط بخر، دوتا سفر ببر

شاید دانستن این راز برای شما هیجان انگیز باشد که سفرهایی که در مسیر توقف می‌کنند، بلیط ارزان‌تری دارند. هر چقدر هم مدت توقف بیشتر باشد، بلیط ارزان‌تر می‌شود. از این بهتر چه می‌خواهید؟ اگر خیلی به خرید ارزان بلیط هواپیما علاقه دارید، پروازی را انتخاب کنید که توقف طولانی در مسیر دارد. در مدت توقف هم در شهری که هواپیما توقف کرده، گشت و گذار کنید و خوش بگذرانید. اینجوری انگار دو سفر رفته‌اید! آن هم فقط با پول بلیط یک سفر!

همچنین بخوانید:

سوغاتی از ایران چی ببریم؟

خنک ترین شهرها در تابستان ( بخش اول)

خنک ترین شهرهای ایران در تابستان (بخش دوم)

سلامتی سفرهای تابستانی

زنان بخوانند، چطور تنها سفر کنیم؟

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

موزه‌ها و باغ موزه‌های تهران دیدنی هستند. حیف است با بازدید از آنها برای خودتان خاطره سازی نکنید.

تور یک روزه

سلام. ما باز هم با اتوبوس تهران گردی معروف‌مان آمده‌ایم تا تور یک روزه تهران گردی  را به شما معرفی کنیم. پس بدون اینکه حتی یک سانتی‌متر از شهر خارج شوید، تفریح کنید و حسابی خوش بگذرانید. پیشنهادات این هفته مجله گرشگری دلتا برای تور یک روزه تهران گردی بیشتر به موزه‌های تهران اختصاص دارد. با و بدون بچه می‌توانید از این موزه‌ها دیدن کنید. در هر صورت شک نکنید خوش می‌گذرد. پس رخت و لباس‌های‌تان را تن کنید و با دلتا همراه باشید. اگر هم به دنبال پیشنهادات بیشتری برای تهران گردی در آخر هفته هستید می‌توانید این صفحه را بخوانید.

کاخ گلستان، عروس کاخ‌های تهران

کاخ گلستان در قلب تهران و دقیقا کنار بازار بزرگ قرار دارد. تقریبا هر خارجی که به ایران سفر می‌کند، اول از همه راهی کاخ می‌شود و با کاشی‌کاری‌های حیاطش عکس یادگاری می‌اندازد. کاخ گلستان در بافت تاریخی تهران قرار دارد. بنابراین دورتادورش دیدنی است. چندین بنای تاریخی و خیابان معروف اطراف کاخ وجود دارد که بازدید از آنها پیشنهاد ما به شماست. مثلا حیف است اگر از خیابان ناصر خسرو که روزگاری باکلاس‌ترین خیابان تهران بود دیدن نکنید. یا مگر می‌شود از کوچه مروی بگذرید و بوی هوس انگیز فلافل فروشی‌های معروفش هوش از سرتان نبرد؟

از میدان توپخانه هم که چه بخواهید و چه نخواهید نمی‌توان گذشت! تاریخی‌ترین میدان تهران را حتما ببینید. انتهای خیابان لاله زار، شانزلیزه تهران قدیم، فاصله کمی تا کاخ گلستان دارد و حیف می‌شود اگر آن را نبینید. شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید در همین تهران خودمان، خیابانی به اسم کاخ داشتیم که البته الان نامش به فلسطین تغییر کرده است. حالا که دارید از عروس کاخ‌های تهران بازدید می‌کنید، بد نیست درباره خیابان کاخ هم چیزهایی بخوانید.

کاخ گلستان

کاخ گلستان

هیومن پارک، سفری هیجان انگیز به درون بدن انسان

هیومن پارک دارآباد، همان جایی است که بچه‌های شما عاشقش می‌شوند. سفر درون بدن انسان می‌تواند حتی برای آدم بزرگ‌ها هم جذاب باشد! بازدید شما از هیومن پارک، از گوش آغاز می‌شود. سپس به سه راهی حلق می‌رسید. وقتی وارد بینی شدید، با پدیده‌ هیجان انگیزی روبه‌رو می‌شوید! جلوی چشم‌تان “عطسه” اتفاق میفتد. در معده گردش می‌کنید، با عملکرد قلب و ریه آشنا می‌شوید و در نهایت، با قدم زدن در روده‌ها سفرتان تمام می‌شود. هیومن پارک بهترین گزینه تور یک روزه تهران گردی در آخر هفته است. مخصوصا اگر بچه‌های کنجکاو دارید و به آموزش آنها اهمیت می‌دهید.

هیومن پارک

هیومن پارک

باغ موزه قصر، نخستین زندان تهران

باغ موزه قصر در واقع یک زندان تاریخی، وسط یک باغ ایرانی است. آیا تا به حال فکر کرده‌اید زندان هم می‌تواند دیدنی باشد؟ فکر نکرده‌اید؟ اگر بدانید زندان گردی یکی از شاخه‌های پرطرفدار گردشگری در همه جای دنیا است، نظرتان عوض می‌شود. باغ موزه قصر بهترین انتخاب برای آنهایی است که پسربچه‌هایی دارند که عاشق پلیس شدن هستند. تماشای نگهبانان مومی و سلول‌هایی که روزگاری تبهکاران در آنها نگهداری می‌شدند، برای بچه‌های شما هیجان انگیز است. آب و هوای خوب و باغ باصفای موزه هم آن را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تور یک روزه تهران گردی در آخر هفته تبدیل می‌کند. خوش بگذرد.

باغ موزه قصر

باغ موزه قصر

باغ نگارستان، محبوب خارجی‌ها

باغ نگارستان را هنوز ندیده‌اید؟ دست بجنبانید و هرچه زودتر برای گذراندن یک روز عالی در این باغ برنامه‎ریزی کنید. باغ نگارستان یکی از دیدنی‌های تهران است. هم باغ، هم گالری، هم ساختمان‌های تاریخی و هم کافه تراسی رویایی دارد و خارجی‌ها بیشتر از خود تهرانی‌ها آن را می‌شناسند. باغ موزه یک کافه رستوران رویایی و زیبا به اسم رستوران روحی دارد. حتماً خودتان را به غذا یا نوشیدنی در آن دعوت کنید. چشم‌اندازش روح‌تان را 35 سال جوان‌تر می‌کند. مخصوصاً اگر میزتان زیر بنای حافظیه باغ باشد.

بوستان نهج البلاغه، یک دهکده توریستی تمام عیار

این بوستان یک دهکده گردشگری تمام‌عیار است. بارها نام آن را شنیده‌اید اما احتمالا به آن سر نزده‌اید. عکس‌ها و بروشورهای آن را دیده‌اید اما برای رفتن به آن اقدام نکرده‌اید. پارک نهج البلاغه تهران، در دره فرحزاد واقع‌شده و گذر آب از میان آن، هوایی خنک را در فصول گرم سال به شما هدیه می‌دهد. وجود رودخانه در وسط پارک، آن را به دو قسمت مجزا تقسیم کرده است که با یک پل و چندین پله کوچک و بزرگ به یکدیگر متصل شده‌اند. کل روز را می‌توانید در این پارک بمانید و خوش بگذرانید. یک گزینه عالی برای تور یک روزه تهران گردی است.

باغ نگارستان

باغ نگارستان

موزه آبگینه، این ویترین فروشی نیست!

موزه آبگینه از موزه های خوب تهران به شمار می‌رود. همه تورهای ورودی ایران، یعنی خارجی‌هایی که به کشورمان سفر می‌کنند، بازدید از این موزه را در برنامه‌های سفرشان دارند. موزه آبگینه زیبااست. هم ساختمانش و هم محتویات درون ساختمان و اشیای موزه‌ای آن. گفته می‌شود این موزه سالانه بیشتر از 2 میلیون نفر بازدیدکننده دارد. موزه آبگینه موزه تخصصی شیشه و سفال است. ساختمان آن روزگاری محل زندگی و دفتر کار قوام السلطنه، نخست وزیر مشهور ایرانی بود. موزه در خیابان سی تیر قرار دارد. همان خوشمزه‌ترین خیابان تهران! می‌توانید برنامه بریزید تا یک غذای خوشمزه در این خیابان نوش جان کنید. موزه ایران باستان هم فقط چند قدم با موزه آبگینه فاصله دارد.

آبشار تهران، تفرج‌گاه غرب تهران

غرب نشینان بدانند! پارک آبشار تهران به نسبت تازه ساخت است و با اینکه هنوز شاید در میان تهرانی ها شهرت و محبوبیت پیدا نکرده، اما برای ساکنان غربی شهر تهران حسابی جای خودش را باز کرده است. طرحی شبیه باغ های سنتی ایرانی دارد و به صورت طبقه‌طبقه ساخته شده و هر طبقه آن فضای سبز، آلاچیق و برکه های منحصر به خود دارد. بیشتر از این توضیح نمی‌دهیم. خودتان بروید، ببینید و لذت ببرید.

آبشار تهران

آبشار تهران

همچنین بخوانید:

موزه آبگینه؛ این ویترین فروشی نیست! (+ویدئو)

باغ موزه قصر؛ نخستین زندان تهران (+ویدئو)

کاخ گلستان، عروس کاخ های تهران (+ ویدئو )

هیومن پارک، سفری هیجان انگیز به درون بدن انسان

پارک آبشار ؛ بام تهران غربی ها

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

همه خارجی‌هایی که به ایران سفر می‌کنند، اول از هر جایی راهی کاخ گلستان می‌شوند. چرا شما برای رفتن به آن برنامه ریزی نکنید؟

کاخ گلستان

کاخ گلستان در قلب تهران و دقیقا کنار بازار بزرگ قرار دارد. تقریبا هر خارجی که به ایران سفر می‌کند، اول از همه راهی کاخ می‌شود و با کاشی‌کاری‌های حیاطش عکس یادگاری می‌اندازد. کاخ گلستان در زمان قاجارها قلب سیاسی ایران بود. شاهان قجری آنجا مملکت داری و زندگی می‌کردند. حوادث تاریخی زیادی هم در این کاخ اتفاق افتاده است.

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با هم گشت و گذاری در کاخ گلستان بزنیم و از زیبایی نور و رنگ در پنج‌دری تالارهایش غرق حیرت و لذت شویم.

شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید در نشریات و سایت‌های معتبر جهانی، این کاخ یکی از اصلی‌ترین دیدنی‌های ایران معرفی شده است.

در کاخ چه خبر است؟

انتظار بازدید از فقط “یک” ساختمان را نداشته باشید. در کاخ گلستان، مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و بناهای مختلف، در کنار هم قرار گرفته‌اند. هر کدام از بناها نامی جداگانه دارند. تخت مرمر و ایوانش، تالار آیینه، تالار سلام و حوض‎خانه از دیدنی‌های کاخ  هستند.کاخ ابیض(سفید)، عمارت بادگیر،تالار عاج را نیز ببینید. حوض خانه و خلوت کریمخانی نیز بناهای جالبی اند.

کاخ گلستان

معروف‌ترین بنای کاخ، عمارت شمس العماره است. شمس العماره بلندترین ساختمان تهران در زمان قارجارها به شمار می‌رفت. ساعت معروفی هم بر آن نصب است. شمس العماره کلاه فرنگی دارد. گفته شده که خاندان سلطنتی عصرها در کلاه فرنگی می‌نشستند. از آن بالا مردم و شهر را نگاه می‌کردند. مهمان‌های خارجی را نیز به کلاه فرنگی شمس العماره می‌بردند. قاجاریه‌ها یک جورهایی با این عمارت به خارجی‌ها پز می‌دادند.

کاخ گلستان

این همسایه‌های عزیز

کاخ گلستان در بافت تاریخی تهران قرار دارد. بنابراین دورتادورش دیدنی است. چندین بنای تاریخی و خیابان معروف اطراف کاخ وجود دارد که بازدید از آنها پیشنهاد ما به شماست. مثلا حیف است اگر از خیابان ناصر خسرو که روزگاری باکلاس‌ترین خیابان تهران بود دیدن نکنید. یا مگر می‌شود از کوچه مرویبگذرید و بوی هوس انگیز فلافل فروشی‌های معروفش هوش از سرتان نبرد؟ از میدان توپخانه هم که چه بخواهید و چه نخواهید نمی‌توان گذشت! تاریخی‌ترین میدان تهران را حتما ببینید. انتهای خیابان لاله زار،شانزلیزه تهران قدیم، فاصله کمی تا کاخ گلستان دارد و حیف می‌شود اگر آن را نبینید. شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید در همین تهران خودمان، خیابانی به اسم کاخ داشتیم که البته الان نامش به فلسطین تغییر کرده است. حالا که دارید از عروس کاخ‌های تهران بازدید می‌کنید، بد نیست درباره خیابان کاخ هم چیزهایی بخوانید.

کاخ گلستان

چطور به کاخ گلستان برویم؟

کاخ گلستان در خیابان 15 خرداد قرار دارد. این محدوده از شلوغ‌ترین جاهای تهران است. بهتر است از اتوبوس یا مترو استفاده کنید. متروی 15 خرداد بهترین گزینه است. خیابان 15 خرداد، پیاده‌راه است. یعنی ماشین واردش نمی‌شود. باید با پای پیاده بروید.

کاخ گلستان

نکات مهم در بازدید از عروس کاخ‌های تهران

کاخ گلستان و بازار تهران همسایه هستند. بد نیست اگر بازار را هم ببینید. در خیابان 15 خرداد درشکه با اسب حرکت می‌کند. درشکه سوار شوید. حال و هوای “طهران” قدیم را تجربه کنید. خوش می‌گذرد. در محوطه کاخ، بهداشت را رعایت کنید. با کاشی‌کاری‌های دیوار عکس یادگاری بگیرید. در نظر داشته باشید حق انتخاب دارید. می‌توانید فقط از یک کاخ یا چند تای آن بازدید کنید. قیمت بلیت هر کدام نیز فرق می‌کند. غذا فروشی‌ها و رستوران‌های بازار حرف ندارند. به کاخ هم نزدیک هستند. امتحان کنید و لذت ببرید.

کاخ گلستان

همچنین بخوانید:

تهران گردی بدون طرح زوج و فرد

شهرک سینمایی غزالی ؛ سفر به تهران قدیم در سال 98

باغ موزه قصر؛ نخستین زندان تهران (+ویدئو)

باغ نگارستان، محبوب خارجی ها

هیومن پارک، سفری هیجان انگیز به درون بدن انسان

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

هیومن پارک تهران، بزرگ‌ترین و کامل‌ترین پارک بدن انسان در آسیا است.

هیومن پارک

“الو سفرهای علمی”؟ بله، این جمله برای همه دهه شصتی‌ها و هفتادی‌ها آشنااست. خانم فریزل، اتوبوس مدرسه زردرنگش و سفرهای هیجان انگیز علمی که با بچه‌های مدرسه می‌رفتند، چیزی نیست که به راحتی فراموش شود. هیومن پارک تهران، چه بخواهید و چه نخواهید شما را به یاد این کارتون دوست داشتنی می‌اندازد. پارکی که در آن بدون اینکه لازم باشد به اندازه یک سلول کوچک شوید، می‌توانید درون بدن انسان به گردش بپردازید. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا این بار به درون بدن انسان سفر کنیم.

هیومن پارک

هیومن پارک یعنی چی؟

یعنی پارکی که در آن بدن انسان به نمایش گذاشته می‌شود. برای چه؟ برای اینکه آدم‌ها به ویژه کودکان، با عملکرد بدن انسان و اعضای درونی جسم آشنا شوند. تا پیش از ساخته شدن چنین پارک‌هایی، فیلم‌ها و کارتن‌ها بودند که این موضوع را به بچه‌ها  نشان می‌دادند. قهرمانان داستان، به اندازه یک سلول کوچک می‌شدند و به هر طریق خودشان را درون بدن انسان می‌رساندند و اتفاقات عجیب و غریب و هیجان انگیزی می‌افتاد که حسابی سرگرم کننده بود.

هیومن پارک مجموعه دارآباد، یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین مراکز گردشی و تفریحی پایتخت است. به ویژه برای آن‎ها که بچه دارند. آن هم از نوع کنجکاو! البته باغ موزه قصر هم جایی است که کودکانتان با “پلیس بازی” به هیجان می‌آیند.

هیومن پارک

در هیومن پارک چه اتفاقی می‌افتد؟

بازدید شما از هیومن پارک، از گوش آغاز می‌شود. سپس به سه راهی حلق می‌رسید. وقتی وارد بینی شدید، با پدیده‌ هیجان انگیزی روبه‌رو می‌شوید! جلوی چشم‌تان “عطسه” اتفاق میفتد. در معده گردش می‌کنید، با عملکرد قلب و ریه آشنا می‌شوید و در نهایت، با قدم زدن در روده‌ها سفرتان تمام می‌شود.

دانشجوهای آشنا به فیزیولوژی بدن انسان، همراهان شما در این سفر هیجان انگیز هستند. آن‎ها با حوصله، دقت و کاملاً درست درباره بدن انسان به شما اطلاعات می‌دهند. اگر می‌خواهید با هزینه کمتری این پارک را ببینید، از سایت‌های تخفیف استفاده کنید. آن‎ها معمولاً پیشنهادات هیجان انگیزی از نظر مالی دارند.

هیومن پارک در همه روزهای هفته قابل بازدید است. در روزهای تعطیل، ساعات بازدید کمتر از روزهای دیگر است. مجموعه دکترلند هم در کنار هیومن پارک قرار دارد. آنجا هم برای بچه‌ها جالب است.

همچنین بخوانید:

کاخ گلستان، عروس کاخ های تهران+(ویدئو)

تور یک روزه ؛ آخر هفته کجا بریم؟(قسمت اول)

تهران گردی بدون طرح زوج و فرد

موزه آبگینه؛ این ویترین فروشی نیست! (+ویدئو)

باغ نگارستان، محبوب خارجی ها

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

دوشنبه‌ها سالن‌های باغ موزه نگارستان بسته است، ولی از فضای باغ و رستورانش می‌توانید استفاده کنید.

باغ نگارستان

باغ نگارستان را هنوز ندیده‌اید؟ دست بجنبانید و هرچه زودتر برای گذراندن یک روز عالی در این باغ برنامه‎ریزی کنید. باغ نگارستان یکی از دیدنی‌های تهران است. هم باغ، هم گالری، هم ساختمان‌های تاریخی و هم کافه تراسی رویایی دارد و خارجی‌ها بیشتر از خود تهرانی‌ها آن را می‌شناسند. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا گشتی در این باغ زیبا و باغچه‌های پر گل و حوض‌ و جوی‌های پر آبش بزنیم تا روح‌مان به رقص در بیاید.

باغ نگارستان

باغ نگارستان کجاست؟

جایی حوالی میدان بهارستان و در خیابان دانشسرا. این باغ قاجاری است. فتحعلی‎شاه دستور داد تا این باغ را به عنوان عمارتی تابستانی بسازند. به رسم همه باغ‌های ایرانی، حوض و جوی آب و باغچه‌های رنگارنگ دارد. بهترین زمان برای بازدید به باغ نگارستان، بهار است. مخصوصاً در روزهایی که بارانی لطیف و ملایم، به آرامی در حال باریدن باشد. با این حال، در تمام 365 روز سال می‌توانید به باغ بروید و حسابی خوش بگذرانید.

باغ نگارستان

نکات مهم در بازدید از باغ نگارستان

باغ نگارستان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران برای خارجی‌هااست. تقریباً همه تورهای ورودی به ایران، بازدید از این باغ موزه را در برنامه‌های خود دارند. با رفتار متشخص خود، خاطره‌ای شیرین برای بازدیدکنندگان خارجی بر جای بگذارید. باغ موزه یک کافه رویایی و زیبا به اسم رستوران روحی دارد. حتماً خودتان را به غذا یا نوشیدنی در این کافه دعوت کنید. چشم‌اندازش روح‌تان را 35 سال جوان‌تر می‌کند. مخصوصاً اگر میزتان زیر بنای حافظیه باغ باشد.

باغ نگارستان

موزه نقاشی‌های کمال الملک در یکی از ساختمان‌های باغ قرار دارد. بازدید از آن را فراموش نکنید. همچنین موزه منیر فرمانفرمایان، نخستین زنی که نامش را روی یک موزه گذاشته‌اند هم در یکی از سالن‌های باغ قرار دارد. آن را هم ببینید. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید پروین اعتصامی، شاعر بزرگ ایرانی، مدتی در کتابخانه مرکزی باغ به عنوان کتابدار کار می‌کرده است.

باغ نگارستان در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد. به قوانین تازه‌ای که در این باره اعمال شده توجه کنید. اگر قصد دارید با وسایل حمل و نقل عمومی خودتان را به باغ برسانید، بهترین وسیله مترو و ایستگاه میدان بهارستان است.

باغ نگارستان

همچنین بخوانید:

تور یک روزه ؛ آخر هفته کجا بریم؟(قسمت اول)

شهرک سینمایی غزالی ؛ سفر به تهران قدیم در سال 98

پارک بانوان ؛ ورود آقایان ممنوع

موزه آبگینه؛ این ویترین فروشی نیست! (+ویدئو)

باغ موزه قصر؛ نخستین زندان تهران (+ویدئو)

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

دهکده هواکاچینا، زیباترین جای دنیا، "واحه" است. به جاهای خوش آب و هوا در وسط بیابان که منبع آب طبیعی دارند، واحه می‌گویند.

زیباترین جای دنیا

روستای هواکاچینا در کشور پرو را دیده‌اید؟ هیجان انگیز و دل فریب است و حتماً می‌تواند در فهرست زیباترین جای دنیا قرار بگیرد. فکرش را بکنید، وسط یک دره که دورتادورش شن‌زارهای طبیعی قرار دارد، دهکده‌ای جذاب با دریاچه‌ای جذاب‌تر قرار گرفته است. این دهکده “هواکاچینا” است و یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری کشور پرو به شمار می‌رود. شوخی که نیست! یک نقطه سرسبز خوش آب و هوا، آن هم وسط صحرای بزرگ پرو!

زیباترین جای دنیا

دهکده هواکاچینا کجاست؟

در کشور پرو. حالا پرو کجااست؟ خیلی دور است! آن ور دنیا در قاره آمریکا. یعنی به صورت دقیق‌تر، کشور پرو در آمریکای جنوبی قرار دارد. نزدیک‌ترین شهر به دهکده هواکاچینا هم شهر “ایکا” است.

 درست است که خیلی دور است و شاید به همین آسانی و همین روزها نتوانید به آنجا سفر کنید. بامجله گردشگری دلتا همراه باشید، همین الان با هم به پرو سفر می‌کنیم. پس لطفاً سر جای‌تان بنشینید و گوشی موبایل یا تبلت‌تان را محکم در دست بگیرید.

زیباترین جای دنیا

در دهکده هواکاچینا چه چیز خواهیم دید؟

یک روستای کوچک و جمع‎وجور، با صد نفر جمعیت، تعدادی درخت نخل، یک دریاچه جذاب با آبی خنک و تا دل‌تان بخواهد کویر و شن‌زار طلایی رنگ. هواکاچینا بهشت سافاری است. روی شن‎زارهای اطراف روستا می‌شود عکس یادگاری گرفت، دوید و غروب و طلوع خورشید را تماشا کرد. بازی نور و رنگ روی تپه‌های اطراف روستا خاطره‌ای دلفریب و شیرین خواهد بود. برای همین چیزهااست که گفته شده این دهکده می‌تواند زیباترین جای دنیا باشد.

زیباترین جای دنیا

زیباترین جای دنیا

نکات مهم در بازدید از دهکده هواکاچینای پرو

پرو کشور قهوه است. مردم این کشور بهتر از همه در دنیا می‌توانند قهوه دم کنند. قهوه بخورید و بخرید و سوغات بیاورید. به این دهکده هواکاچین و حتی هوچین هم می‌گویند. اسکی‎سواری روی ماسه و ریگ‎سواری با درشکه از تفریحات آدرنالین افزای این روستا به شمار می‌رود. همچنین شنا و قایق سواری تفریحی در دریاچه، از دیگر کارهای جذابی است که در سفر به این روستا می‌توانید انجام دهید. تماشای ستارگان و رصد آسمان‌ها چه با چشم مسلح و چه غیرمسلح، از بهترین کارهایی است که می‌توانید روی تپه‌های شنی اطراف روستا انجام دهید. مردم  محلی افسانه‌های جالبی درباره دریاچه و پری دریایی که در آن زندگی می‌کند، دارند. بد نیست اگر به داستان‌های آن‎ها گوش بدهید.

زیباترین جای دنیا

همچنین بخوانید:

جاهای دیدنی قبرس؛ قصه‌های جزیره

آنتالیا ، آبشارهای دودن

تور استانبول باید شما را کجا ببرد؟

کشور بوتان ؛ کشور شاد و شنگول ها (+ویدئو)

جام ، دومین منار خشتی بلند در جهان

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

باغ موزه قصر یکی از موزه‌های نسبتاً جوان تهران است. ساختمانش البته قدیمی است. ولی فقط چند سال از موزه شدنش می‌گذرد.

باغ موزه قصر

باغ موزه قصر در واقع یک زندان تاریخی، وسط یک باغ ایرانی است. آیا تا به حال فکر کرده‌اید زندان هم می‌تواند دیدنی باشد؟ فکر نکرده‌اید؟ اگر بدانید زندان گردی یکی از شاخه‌های پرطرفدار گردشگری در همه جای دنیااست، نظرتان عوض می‌شود. زندان‌های عجیب و غریب یا قدیمی یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌ها برای گردشگران هستند. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با هم سری به باغ موزه قصر بزنیم. جایی که در گذشته‌های دور به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما امروزه از باغ موزه‌های باصفای شهر به شمار می‌رود.

باغ موزه قصر

سیل به قصر زد

باغ موزه قصر در زمان قاجار ساخته شد. آن هم جایی دور از مرکز تهران. در واقع آن زمان، موزه قصر مجموعه‌ای از ساختمان‌های باشکوه بود که قرار بود به عنوان اردوگاه تابستانی قاجارها مورد استفاده قرار بگیرد. ساختمان‌های آنجا را قصر نامیدند. قصر در باغی به نام “خرم آباد” ساخته شد. گفته می‌شود کلاه فرنگی، زورخانه و آمفی تئاتر داشت و آینه‌کاری‌هایی بی‌نظیر، آن را زیباتر کرده بود. به رسم همه باغ‌های ایرانی، حوض و جوی آب هم داشت. با این همه به خاطر وقوع سیلی مهیب، بخش‌های زیادی از باغ و ساختمان‌هایش تخریب شد.

باغ موزه قصر

داستان چاقویی که دسته خودش را برید

در زمان پهلوی اول، فهمیدند که شهر، زندان متمرکزی ندارد تا مجرمان را در آن سازماندهی کنند. برای همین تصمیم گرفتند ساختمان‌های سیل زده باغ خرم آباد را به زندان تبدیل کنند و دقیقاً از همان نقطه بود که زندان قصر متولد شد. گروهی را مامور کردند تا در ساختمان قصر، زندان طراحی کنند و نکته بامزه اینکه بعد از افتتاح رسمی زندان، شخص طراح را به عنوان اولین زندانی در آن حبس کردند.

زندانی که دیگر زندان نیست

حالا دیگر باغ قصر خارج از تهران قرار ندارد. یعنی شهر به اندازه‌ای رشد کرده که باغ را در برگرفته و حالا این محدوده تقریباً در مرکز شهر قرار گرفته است. قصر، حالا زندان هم نیست؛ بلکه به باغ موزه‌ای مفرح تبدیل شده است که می‌تواند یک بعد از ظهر رویایی برای شما بسازد. این نوع تقریباً جدید گردشگری شهری را امتحان کنید و مطمئن باشید بد نمی‌گذرد. مخصوصاً اگر پسربچه‌هایی دارید که عاشق پلیس شدن هستند!

باغ موزه قصر

نکات مهم در بازدید از باغ موزه قصر

در ساختمان موزه، سلول‌هایی می‌بینید که مجرمان تهران قدیم در آن نگهداری می‌شدند. دیدنش خالی از لطف نیست. مخصوصاً که زندان‌بان‌هایی مومی با لباس‌های قدیمی، شبیه صحنه‌هایی که در فیلم‌های تاریخی دیده‌ایم، دارند کشیک فرضی می‌دهند. فضای باغ و ساختمان‌های آن هم جذاب است. باغ و استخر آب و صدای آواز پرنده و هوای دلپذیر چیزی است که در پایتخت به راحتی پیدا نمی‌شود. پس آن را غنیمت بشمارید.

در آمفی تئاتر مجموعه می‌توانید فیلم‌های کوتاه معناگرا ببینید. کافی شاپ، سفره خانه و رستوران سنتی هم وجود دارد. نگران گرسنگی و تشنگی نباشید. در باغ موزه قصر رویدادهای فرهنگی زیادی برگزار می‌شود. آنها را پیگیری کنید. ورزش باستانی در زورخانه باغ در روزهای خاصی اجرا می‌شود و بازدید از آن برای عموم آزاد است. حیف است دیدن این مراسم فرهنگی- سنتی را از دست بدهید. باغ موزه قصر در خیابان شریعتی، میدان پلیس قرار دارد.

همچنین بخوانید:

موزه آبگینه؛ این ویترین فروشی نیست! ( ویدئو)

بانجی جامپینگ، سقوط آزاد با طعم آدرنالین (ویدئو)

تور یک روزه ؛ آخر هفته کجا بریم؟(قسمت اول)

شهرک سینمایی غزالی ؛ سفر به تهران قدیم در سال 98

پارک بانوان ؛ ورود آقایان ممنوع

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

ماهیگیری در بحرالمیت؟ حتی فکرش را نکنید. به دلیل شوری زیاد، اصلاً ماهی وجود ندارد که بخواهید بگیرید.

بحرالمیت

بحرالمیت یا دریای مرده جایی است که هرگز در آن غرق نمی‌شوید. پس بدون نگرانی درباره اینکه هنوز دوره آموزشی شنا را کامل نکرده‌اید،  می‌توانید به آب دریای مرده بزنید و تا دل‌تان می‌خواهد شنا کنید. دریای مرده یکی از عجیب‌ترین جاهای کره زمین است. جایی که هیچ موجود نمی‌تواند به صورت همیشگی آنجا زندگی کند. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با هم سفری به دریای مرده داشته باشیم.

بحرالمیت

بحرالمیت کجاست؟

جایی بین اردن و فلسطین، در همین قاره آسیا؛ یعنی اگر روزگاری به اردن و شهر اَمان سفر کردید، می‌توانید از این دریاچه هم بازدید کنید. دریاچه‌ای که خیلی شبیه دریاچه ارومیه خودمان است. بحر المیت که به آن دریای مرده هم می‌گویند، یکی از کم ارتفاع‌ترین نقاط کره زمین است. سطح آن حتی از سطح آب‌های آزاد کره، یعنی اقیانوس‌ها، پایین‌تر است و تا دل‌تان بخواهد شور! اصلاً یکی از دلایلی که به آن دریای مرده می‌گویند، همین شوری بیش از اندازه آب آن است. در این آب شور، هیچ موجود نمی‌تواند به صورت دائمی زندگی کند. راست و دروغش هم پای دانشمندان جانورشناسی.

بحرالمیت

گفته می‌شود دریای مرده در حال کوچک شدن است. این را دانشمندان با بررسی هر ساله خط ساحل در این دریا ثابت کرده‌اند. با این حال آنها می‌گویند بحرالمیت هرگز کاملاً تبخیر نمی‌شود. ممکن است به نقطه اشباع برسد، ولی هرگز تا آخرین قطره تبخیر نمی‌شود. بنابراین نگران نباشید. ظاهراً فرصت برای سفر به این دریاچه همیشه هست.

فقط ممکن است برای رسیدن به دریا از هتل محل اقامت‌تان کمی دچار مشکل شوید. اتفاقی که امروزه هم برای گردشگری دریای مرده افتاده است؛ هتل‌ها و پلاژهایی که 50 سال قبل لب ساحل بودند، حالا چندین کیلومتر از خط ساحل فاصله گرفته‌اند.

بحرالمیت

اینجا کسی غرق نمی‌شود

غلظت نمک دریای اردن زیاد است. روز به روز غلیظ‌تر هم می‌شود. چون سطح آب آن دارد پایین می‌رود. همین موضوع باعث شده هیچ چیز زیر آب نرود. بنابراین در این دریا هرگز غرق نمی‌شوید. حتی اگر 200 کیلوگرم وزن داشته باشید. می‌توانید روی آب شناور بمانید و با خیال راحت روزنامه‌تان را بخوانید یا ترانه مورد علاقه‌تان را زمزمه کنید. کاری که گردشگران این منطقه انجام می‌دهند و اصلاً برای انجام دادن همین کارها به اردن سفر می‌کنند.

به سبب شوری زیاد آب، هیچ کوسه و اره ماهی هم آن حوالی پیدا نمی‌شود. خلاصه هیچ مانعی برای لذت بردن‌تان وجود ندارد. فقط ممکن است کمی بانمک شوید که آن هم چیز خیلی بدی نیست. اما این همه ماجرا نیست. درست است که به دلیل زیر آب رفتن غرق نمی‌شوید، اما باید بدانید حرکت کردن در آب دریای مرده سخت است. یعنی ممکن است هزار سال روی آب بمانید و نتوانید شنا کنان خودتان را به خشکی و ساحل برسانید، بنابراین در هر شرایط یادتان باشد بی‌گدار به آب نزنید.

بحرالمیت

بلورهای نمکی که اطراف دریاچه و در ساحل آن شکل گرفته، به اندازه‌ای زیبااست که گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند. آب و نمکش خاصیت درمانی هم دارد.

بیایید مثل دریای مرده نباشیم

در بعضی کتاب‌های اخلاقی، بحرالمیت را مثال زده‌اند. گفته شده که شبیه بحرالمیت نباشید. چون بحرالمیت به دنیای اطرافش راه ندارد. با اینکه رودهای کوچک و بزرگی به این دریاچه می‌ریزد، ولی این دریاچه تاثیر سازنده‌ای در اطرافش ندارد. آبش هم که از بس شور است، به درد کشاورزی نمی‌خورد. یعنی فقط گیرنده است و هرگز دهنده نیست. و همین جاری و مفید نبودن، باعث شده روز به روز کوچک‎تر شود و هیچ موجودی نتواند به صورت پایدار و همیشگی در کنارش به زندگی عادی ادامه دهد و همین، بحرالمیت را تنها کرده. جالب است، مگر نه؟

همچنین بخوانید:

بازارهای مسکو ؛ زیبا اما گران!

سوغات باتومی؛ هم خوشمزه و هم زیبا

برج پیزا ، مشهورترین کج دنیا!

قطار تهران-آنکارا ، با 762 هزار تومان به ترکیه سفر کنید! ( + ویدئو )

بازار استانبول؛ قیمت ها شکسته شد!

  • khanoom neanderthall