مجله دلتا

  • ۰
  • ۰

همه خارجی‌هایی که به ایران سفر می‌کنند، اول از هر جایی راهی کاخ گلستان می‌شوند. چرا شما برای رفتن به آن برنامه ریزی نکنید؟

کاخ گلستان

کاخ گلستان در قلب تهران و دقیقا کنار بازار بزرگ قرار دارد. تقریبا هر خارجی که به ایران سفر می‌کند، اول از همه راهی کاخ می‌شود و با کاشی‌کاری‌های حیاطش عکس یادگاری می‌اندازد. کاخ گلستان در زمان قاجارها قلب سیاسی ایران بود. شاهان قجری آنجا مملکت داری و زندگی می‌کردند. حوادث تاریخی زیادی هم در این کاخ اتفاق افتاده است.

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با هم گشت و گذاری در کاخ گلستان بزنیم و از زیبایی نور و رنگ در پنج‌دری تالارهایش غرق حیرت و لذت شویم.

شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید در نشریات و سایت‌های معتبر جهانی، این کاخ یکی از اصلی‌ترین دیدنی‌های ایران معرفی شده است.

در کاخ چه خبر است؟

انتظار بازدید از فقط “یک” ساختمان را نداشته باشید. در کاخ گلستان، مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و بناهای مختلف، در کنار هم قرار گرفته‌اند. هر کدام از بناها نامی جداگانه دارند. تخت مرمر و ایوانش، تالار آیینه، تالار سلام و حوض‎خانه از دیدنی‌های کاخ  هستند.کاخ ابیض(سفید)، عمارت بادگیر،تالار عاج را نیز ببینید. حوض خانه و خلوت کریمخانی نیز بناهای جالبی اند.

کاخ گلستان

معروف‌ترین بنای کاخ، عمارت شمس العماره است. شمس العماره بلندترین ساختمان تهران در زمان قارجارها به شمار می‌رفت. ساعت معروفی هم بر آن نصب است. شمس العماره کلاه فرنگی دارد. گفته شده که خاندان سلطنتی عصرها در کلاه فرنگی می‌نشستند. از آن بالا مردم و شهر را نگاه می‌کردند. مهمان‌های خارجی را نیز به کلاه فرنگی شمس العماره می‌بردند. قاجاریه‌ها یک جورهایی با این عمارت به خارجی‌ها پز می‌دادند.

کاخ گلستان

این همسایه‌های عزیز

کاخ گلستان در بافت تاریخی تهران قرار دارد. بنابراین دورتادورش دیدنی است. چندین بنای تاریخی و خیابان معروف اطراف کاخ وجود دارد که بازدید از آنها پیشنهاد ما به شماست. مثلا حیف است اگر از خیابان ناصر خسرو که روزگاری باکلاس‌ترین خیابان تهران بود دیدن نکنید. یا مگر می‌شود از کوچه مرویبگذرید و بوی هوس انگیز فلافل فروشی‌های معروفش هوش از سرتان نبرد؟ از میدان توپخانه هم که چه بخواهید و چه نخواهید نمی‌توان گذشت! تاریخی‌ترین میدان تهران را حتما ببینید. انتهای خیابان لاله زار،شانزلیزه تهران قدیم، فاصله کمی تا کاخ گلستان دارد و حیف می‌شود اگر آن را نبینید. شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید در همین تهران خودمان، خیابانی به اسم کاخ داشتیم که البته الان نامش به فلسطین تغییر کرده است. حالا که دارید از عروس کاخ‌های تهران بازدید می‌کنید، بد نیست درباره خیابان کاخ هم چیزهایی بخوانید.

کاخ گلستان

چطور به کاخ گلستان برویم؟

کاخ گلستان در خیابان 15 خرداد قرار دارد. این محدوده از شلوغ‌ترین جاهای تهران است. بهتر است از اتوبوس یا مترو استفاده کنید. متروی 15 خرداد بهترین گزینه است. خیابان 15 خرداد، پیاده‌راه است. یعنی ماشین واردش نمی‌شود. باید با پای پیاده بروید.

کاخ گلستان

نکات مهم در بازدید از عروس کاخ‌های تهران

کاخ گلستان و بازار تهران همسایه هستند. بد نیست اگر بازار را هم ببینید. در خیابان 15 خرداد درشکه با اسب حرکت می‌کند. درشکه سوار شوید. حال و هوای “طهران” قدیم را تجربه کنید. خوش می‌گذرد. در محوطه کاخ، بهداشت را رعایت کنید. با کاشی‌کاری‌های دیوار عکس یادگاری بگیرید. در نظر داشته باشید حق انتخاب دارید. می‌توانید فقط از یک کاخ یا چند تای آن بازدید کنید. قیمت بلیت هر کدام نیز فرق می‌کند. غذا فروشی‌ها و رستوران‌های بازار حرف ندارند. به کاخ هم نزدیک هستند. امتحان کنید و لذت ببرید.

کاخ گلستان

همچنین بخوانید:

تهران گردی بدون طرح زوج و فرد

شهرک سینمایی غزالی ؛ سفر به تهران قدیم در سال 98

باغ موزه قصر؛ نخستین زندان تهران (+ویدئو)

باغ نگارستان، محبوب خارجی ها

هیومن پارک، سفری هیجان انگیز به درون بدن انسان

  • ۹۸/۰۴/۲۷
  • khanoom neanderthall

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی