مجله دلتا

۷۷ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
اگر تا کنون فکر می‌کردید که ونیز نامعمول‌ترین شهر ساخته شده در جهان است باید بگوییم اشتباه می‌کردید. اگر ونیز روی آب ساخته شده ، شهری به نام روندا در اسپانیا وجود دارد که بنای آن در آسمان‌ها شکل گرفته است.
شهر روندا

در  استان مالاگا، شهری به نام روندا وجود دارد که در قله کوهستان و ارتفاع ۷۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است. عملا ساکنین این شهر در یک پرتگاه مرتفع زندگی ‌می‌کنند اما این شهر حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. با مجله دلتا همراه باشید تا شما را با یکی از عجیب‌ترین شهرهای جهان آشنا کنیم.

این شهر نخستین بار در قرن یک میلادی توسط ژولیوس سزار به نام «آسینیپو» نام‌گذاری شد. اما در قرن هشتم، زمانی که ارتش مورها (مسلمانان کنونی ساکن شمال آفریقا که ریشه عرب و بربر دارند) به این ناحیه یورش بردند نام آن را به ازن رند اوندا یا همان روندا تغییر دادند. نامی که تاکنون نیز روی آن باقی مانده است. در حال حاضر، تنها چیزی که از آسینیپو باقی مانده، خرابه‌هایی است که در ۲۰ کیلومتری شهر روندا وجود دارند.

شهر روندا در استان مالاگا

روندا تلفیقی از فرهنگ مورهای آفریقایی و رومیان اروپایی

همانطور که اشاره شد یکی از جالب‌ترین نکات این شهر، ارتفاع بسیار زیادی است که نسبت به سطح دریا دارد. اما شهر روندا دارای ویژگی‌های حیرت انگیز دیگری هم هست که یکی از آن‌ها تلفیق فرهنگ رومی است و باعث شده این شهر تبدیل به یکی از مقاصد محبوب جهانگردی شود. اگر روزی از این شهر توریستی دیدن کنید می‌توانید شاهد حمام‌های عمومی باشید که در قرن ۱۳ میلادی به سبک عربی ساخته شده‌اند و از سوی دیگر رینگ‌های گاوبازی که قدمت ساخت آن به ۱۷۷۹ باز می‌گردد. در همین راستا بهتر است بدانید که نخستین و قدیمی‌ترین رینگ گاوبازی در جهان نیز در شهر روندا واقع شده است.

این رینگ Plaza de Toros  نام دارد و طول قطر آن به حدود ۶۶ متر می‌رسد. این بنای تاریخی شباهت بسیاری با کولوسئوم در رم نیز دارد.

رینگ گاوبازی در شهر روندا

مهم ترین بنای شهر آسمانی روندا؛ پوئنتو نئوو

پوئنتو نوئوو پلی به قدمت ۲۲۷ سال است که ساختن آن ۴۲ سال زمان برده است. پس از فتح روندا به دست مورها، آن‌ها خواهان مسیری بودند که شهر قدیمی خود را به ال مرسادیو، بخشی از شهر روندا وصل کند که در نهایت به ساخت این پل زیبا و دیدنی ختم شد.

پل پوئنتو نئوو در شهر روندا

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری مطلب رویایی‌ترین هتل‌ها برای خوابیدن زیر سقف آسمان را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

هر آنچه که دور از دسترس آدمی بوده و  قابل لمس نبوده برای ما عجیب و شگفت‌آور است؛ کشور ما نیز عجایب کمی ندارد.  یکی از این عجایب با نام قلعه آدم‌خوار شناخته می‌شود.

قلعه آدم خوار

در کشوری زندگی می‌کنیم که بی‌شک پر از جاذبه‌های طبیعی و غیر طبیعی  بسیاری است. هر چقدر که می‌توانیم از دیدن جاذبه‌های فوق‌العاده آن لذت  ببریم، همانقدر می‌توانیم از دیدن و یا حتی شنیدن سرگذشت و داستان برخی از  آثار و جاذبه‌های کشورمان که کم هم نیستند تعجب کنیم و به حیرت فرو برویم.  قلعه آدم خوار اردبیل یا بوینی یوغون نیز از دسته همان جاذبه‌هایی است که  موجب تعجب و حیرت ما می‌گردند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

قلعه آدم خوار

آیا این قلعه واقعاً آدمخوار است؟

قلعه آدم خوار، یکی دیگر از دست ساخته‌های متروک مانده بشر است که محلی  برای قصه‌پردازی‌های محلیان که حتی آن‌ها هم انتقال دهنده داستان‌های سینه  به سینه نقل شده اجدادشان هستند، شده است. صورت مسئله این است، می‌گویند که  قرن‌ها پیش مردمانی که به روستای کورعباسلو در استان اردبیل می‌رفته‌اند،  پس از بازدید از قلعه باستانی بوینی یوغون به صورت کاملاً مرموز و اسرارگونه‌ای ناپدید می‌شده‌اند.

چون معلوم نبود که چه بر سر این افراد آمده است.محلیان می‌گفتند گویی  این قلعه آن‌ها را بلعیده! با ادامه داشتن این روند، کم کم این دژ در میان  اهالی روستا به قلعه آدم خوار مشهور شد و داستان‌های بی‌شمار و بسیار زیادی  درباره آن دهان به دهان در میان مردم محلی پیچید.

قلعه بوینی یوغون

راز این قلعه چیست؟

البته امروز معمای این قلعه مخوف را پژوهشگران به نوعی حل نموده‌اند.  اما باید این را بگوییم که مردم در آن زمان حق داشته‌اند که این قلعه را  آدم خوار بنامند زیرا هر بار که بازدید‌کننده‌ای قصد رفتن به سوی دیوارهای  مرتفعش را می‌کرد، دیگر به هیچ عنوان باز نمی‌گشت.

به همین خاطر نیز بازدید کننده‌ها از هر سمت و سویی که به این قلعه  می‌رفتند، دیگر بر نمی‌گشتند و به نوعی گمشده تلقی می‌شدند. اما بیایید تا  کمی درباره این قلعه بدانیم. گردن کلفت یا همان بویون یوغون بر روی قطعات  عظیم سنگی درست شده و بسیار مستحکم است.

امروزه با ساماندهی قلعه و همچنین بررسی معماری عجیب آن علت این که مردم  این منطقه به آن نگاهی خرافات‌گونه داشته‌اند، مشخص شده است. همین  دیوارهای ۳۰۰ متری، قلعه را از دو طرف غیرقابل نفوذ کرده بودند و به همین  صورت دسترسی به آن غیرممکن بوده است. به همین علت افرادی که به این قلعه  می‌رفتند یا از سوی دیگری راهی می‌شدند و یا در این مکان گم شده و دیگر  راهی برای خروج پیدا نمی‌کردند و در همانجا می‌مردند.

قلعه گردن کلفت

ارزش تاریخی قلعه آدم خوار

ارزش این قلعه تنها به آدمخوار بودنش نیست بلکه در بوینی یوغون،  نشانه‌هایی از تمدن ۴۵۰۰ ساله و آثاری پیش از عصر اشکانی و دوران اسلامی  وجود دارد.

اولین ساکنان این قلعه مخوف به دلیل این که در ارتفاعات سرد سکونت  داشته‌اند، برای دستیابی راحت به آب، حوضچه‌‌های سنگی را در بالای قلعه  ساخته‌‌اند. حوضچه‌هایی که باز گرفتار باورهای خرافی در بین اهالی این  روستا شده‌اند. از آن‌جایی که استخرهای سنگی فرصتی برای ذخیره‌ سازی آب برف  و باران فراهم می‌کرده است، همین موجب می‌شده تا خانوارهای مختلف و زیادی  به مرور زمان، به این منطقه جذب شوند.

اردبیل

پیشنهاد مطالعه: مطلب تور ارواح در هتل استنلی را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

همچنین بخوانید:

اگر توانایی ارتباط با ارواح را دارید، به این روستا بروید! 

دیوانه‌خانه‌ای برای اقامت گردشگران! 

دریاچه‌‌ای که در آن اسکلت انسان روییده است! 

نقطه وسط دنیا کجاست؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰
استان گیلان دیر زمانی است که جزو مقاصد اصلی گردشگران بوده است. طبیعت بی‌نهایت زیبای آن که از یک سو به البرز می‌رسد و همچنین سرسبزی و شور زندگی که در این استان در جریان است، همواره مشوق خوبی برای جذب طبیعت‌دوستان بوده است.
قلعه اسپیناس

در غربی‌ترین بخش استان گیلان و در شرق شهر لوندویل، قله اسپیناس آستارا قد برافراشته است که در ۱۷ کیلومتری شرق این شهر قرار دارد. در بخش ایرانگردی امروز قصد داریم به قلعه اسپیناس که در فراز این قله بلند به تماشای شهر نشسته سری بزنیم، پس تا انتهای این مطلب مجله دلتا همراه ما بمانید.

این قله همچنین به کوه اسپیناس یا اسپینه (به معنای کوه اسب) معروف است. روی این قله، قلعه شیندان یا سندان، که قلعه تاریخی و مرتفعی است، قرار گرفته که در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد. قلعه شیندان دارای مکانی استراتژیک است و فضای دیدی بسیار گسترده‌ای دارد.

قلعه اسپیناس در آستاراکوه اسپیناس پشت تالاب استیل در بخش غربی رشته‌کوه‌های البرز واقع شده است و با پوشش گیاهی سرسبز و انبوه خود به عنوان یکی از مناطق مورد علاقه طبیعت دوستان و کوهنوردان برای ایرانگردی شناخته می‌شود. شیندان به معنی محل نور است و در گذشته ساکنین این قلعه به صورت شبانه روزی برای نگهداری از آتشکده‌ای که در آن وجود داشت، نگهبانی می‌دادند.

در ساخت این قلعه از سنگ و ملات ساروج استفاده شده است. ناگفته نماند که این قلعه شاهد اتفاقات و وقایع زیادی بوده است که یکی از مهم‌ترین اتفاقات این قلعه این بود که در دوران شاه عباس صفوی، وقتی حمزه خان تالشی (حاکم استارا) قیام کرد، حاکم اردبیل به مدت ۹ ماه قلعه را محاصره کرد که در نهایت حمزه خان با کشتی به شیروان متواری شد.

قلعه اسپیناس گیلان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری مطلب اقامت درون لوله‌ها در عسلویه را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰
به اعتقاد خیلی از افراد، بسیاری از کسانی که از دنیا می‌روند، روحشان به دنیای دیگر وارد نمی‌شود و در محلی که جانشان را از دست داده‌اند، می‌ماند.

آیا به وجود ارواح اعتقاد دارید؟ به دنیای ماورا باور دارید؟ داستان هتل روح زده استنلی را می‌دانید؟ اگر از آن دسته از افرادی هستید که به وجود ارواح اعتقادی ندارید و یا یالعکس از دنبال کنندگان داستان‌های ماورالطبیعه و داستان های ارواح هستید، با ما در مجله دلتا تا آخر داستان هتل استنلی، همراه باشید.
هتل استنلی خانه ارواح

هتل استنلی کجاست؟

این هتل  ۴۲۰ اتاق دارد که در منطقه استس پارک، در کلرادوی آمریکا واقع شده است. این هتل مرموز و شگفت انگیز در ۵ مایلی ورودی پارک ملی کوهستان راکی، قرار گرفته و از این نظر جزو هتل‌های خوش منظره و با جذابیت‌های طبیعی بالا به حساب می‌آید.

هتل استنلی در کلرادو

مهمانان این هتل به این منظور به این هتل می‌آیند که اتفاقی فراتر از دنیای روزمره و عادی را تجربه کنند. در همین راستا از دیگر امکانات هتل استنلی این است که در آن تورهای گردشگری با موضوع محوریت فعالیت‌های ماورایی و ترسناک برگزار می‌شود.

تاریخ هتل استنلی

این هتل در ۴ جولای سال ۱۹۰۹، توسط فریلن اسکاتی استنلی، در این منطقه زیبا افتتاح شد. هتل استنلی و زمین‌ها و مراتع اطراف آن، امروزه به عنوان یکی از مکان‌های تاریخی کشور آمریکا به حساب می‌آیند. شهرت این هتل بخاطر گردشگری وحشت است.

البته نباید نقش استفن کینگ، نویسنده معروف ژانر وحشت را در این بین نادیده گرفت. کینگ با داستانی ترسناک، جذابیتی دو چندان به این هتل ترسناک اما جذاب بخشیده است.
تاریخ هتل استنلی

داستان نوشتن کتاب درخشش

داستان نوشتن کتاب درخشش از آن جا شروع شد که کینگ و همسرش برای اقامت به این هتل رفتند. در کمال ناباوری در حالی که هنوز  اقامت آن‌ها به یک روز هم نرسیده بود، دریافتند که تنها مسافران داخل این هتل هستند و حتی خدمه هتل هم در حال آماده‌سازی برای تعطیلی هتل در فصل زمستان بودند.

کینگ حس و حالش را این‌گونه توصیف می‌کند که فضای هتل، راهروهای طولانی و خلوت هتل که انگار بی‌انتها شده بودند، او را در خلسه فکری برده بود. همه این المان‌ها، این حس را به کینگ دادند که انگار خداوند او را به این مکان هدایت کرده است تا این صحنه‌ها را ببیند.
هتل مرموز
کینگ و همسرش در اتاق شماره ۲۱۷، اقامت داشتند. کینگ در خواب خود می‌بیند که یک پسربچه ۳ ساله شده و موجودی شیطانی در تعقیب اوست.

کینگ از خواب بیدار شده و در حالی که به فکر فرو رفته بود، روایت داستان درخشش به ذهنش خطور کرد. داستان یک خانواده ۳ نفره در هتل اورلوک که در اتاق ۲۱۷ به وقوع می‌پیوست.
کتاب درخشش

فستیوال فیلم استنلی

از سال ۲۰۱۳، هتل استنلی میزبان فستیوال فیلم استنلی به عنوان یک جشنواره مستقل فیلم‌های ترسناک است. با این که در هتل استنلی رویدادهای فراطبیعی و عجیب، قبل از ساخت فیلم درخشش اتفاق افتاده بوده است.

اما باید پذیرفت که این هتل روزهای آرامی را قبل از این فیلم داشته است و پس از ساخت این فیلم، تازه شروع کار هتل به حساب می‌آید. هر ساله افراد زیادی که به ماجراهای ماورالطبیعه علاقه‌مندند به این هتل می‌آیند.
پیشنهاد مطالعه: مطلب آبشار شیطان، آبشاری که غیب می شود! را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰
شاید نام عسلویه برای شما هم یادآور صنایع پتروشیمی و پارس جنوبی باشد، اما این بار نام عسلویه را در حوزه صنعت گردشگری می‌شنویم.
اقامتگاه لوله ای

یکی از شرکت‌های زیر مجموعه صنعت پتروشیمی بخشی از درآمد خود را برای ایجاد اقامتگاه‌هایی متفاوت در عسلویه هزینه کرده و اقامتگاه لوله ای و شناور روی آب را ایجاد کرده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این ابتکار آشنا شوید.

گردشگران ایرانی همیشه تصویر اقامتگاه‌های هیجان انگیز را تنها در کشورهای دیگر می‌دیدند، اقامتگاه‌هایی که بالای درخت بودند یا وسط آب و یا شکل و شمایل آن‌ها خاص و ویژه بود.

حالا از چهار سال پیش در منطقه پارس جنوبی و نزدیک به عسلویه و در نقطه‌ای از روستای «شیرینو» جایی که تنها با نام پتروشیمی و سازه‌های بزرگ نفتی و کارکنان پارس جنوبی آن را می‌شناسند، اقامتگاه‌هایی ایجاد شده که نمونه آن در کشور هنوز ساخته نشده است.  اقامتگاه لوله ای در عسلویه

روستای گردشگری شیرینو

شیرینو را حالا دیگر روستای گردشگری می‌دانند که بیشترین دلیلش نه تنها بخاطر جاذبه‌های طبیعی بلکه به علت یک مجموعه بزرگ گردشگری است. دهکده‌‌‌‌ای که زیر نظر پتروشیمی تنها برای ارائه خدمات گردشگری و تفریحی و اقامتی ایجاد شده و هر روز به فضاهای تفریحی آن اضافه می‌شود.

سرمایه گذاران در اینجا خلاقیت به خرج داده‌اند و از لوله‌های صنعتی GRP بهره برده‌اند. این ۲۱ لوله زمانی به عنوان ضایعات صنعتی روی دست پتروشیمی مانده بود تا اینکه به اینجا آورده شد و با تغییراتی درون آن‌ها به اقامتگاه لوله ای تبدیل شدند.

اقامتگاه لوله ای ایران

حالا خانواده‌هایی که با قصد ایرانگردی، اقامتگاه لوله ای را انتخاب می‌کنند، می‌توانند با خیال راحت بدون اینکه احساس کنند چیزی کمتر از یک هتل در اختیارشان است، در این لوله‌ها شب را به صبح برسانند آن هم در شرایطی که شیشه اتاقشان رو به دریای خلیج فارس است و وقتی دریا بالا بیاید موج آب به شیشه‌ لوله‌ها می‌زند.

کمی آن طرف‌تر از این مکان، کلبه‌های درختی وجود دارند که گردشگران و مسافران از آن بالا رفته و چای و غذا سفارش می‌دهند یا از فضای پلاژ و تفریحات آبی استفاده می‌کنند یا اگر خواستند به سبک اسکیموها داخل اقامتگاه‌هایی می‌شوند که فضای سیمانی نیم دایره‌ای شکل دارد.

ایده اولیه این اقامتگاه‌ها چادرهای ترکمنی بود، اما بعدها به تقلید از کلبه اسکیموها تغییر شکل پیدا کرد و چیدمان وسایل داخل آن چیزی از هتل کم ندارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری مطلب رویایی‌ترین هتل‌ها برای خوابیدن زیر سقف آسمان را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰
کتری شیطان نام یک آبشار زیبا است که اصلا به نظر نمی‌رسد تناسبی با آن داشته باشد اما واقعیت همین است. این مکان به حدی عجیب و غریب است که هیچ کس حتی دانشمندان نیز ایده‌ای در مورد اینکه آب آن به کجا می‌رود ندارند!
آبشار شیطان

آبشار بسیار عجیبی در مرز بین آمریکا و کانادا وجود دارد که برای مدت زیادی به عنوان یک مقصد مرموز شناخته می‌شد. آبشار شیطان یک آبشار دوقلو است که در ادامه رودخانه برول در پارک سی آر مگنی وجود دارد. قسمت شرقی این آبشار مانند هر جای دیگری به دریاچه‌ای در پایین آن می‌ریزد, نکته عجیب این است که قسمت سمت چپ این آبشار در حفره‌ای ریخته و ناپدید می‌شود. افراد زیادی از این ماجرای عجیب شوکه شده‌اند تا جایی که محققان زیادی به این منطقه آمده و روی آن تحقیق کرده‌اند. با مجله دلتا همراه باشید.

آبشار شیطان

داستان آبشار

مردم چیزهایی را به درون آب انداختند تا مسیر آن را ببینند اما پس از آن هرچه جستجو کردند نتوانستند آن جسم را پیدا کنند. در حالی‌که تا به حال هیچ کس این جرات را نداشته که به درون آن بپرد اما بر اساس افسانه‌های محلی گفته می‌شود که زمانی یک خودرو که نوجوانانی آن را هدایت می‌کردند کنترل خود را از دست داده و به درون آن آبشار افتاده است که توسط سوراخ بلعیده شده و پس از آن هرگز دیده نشده است.

آبشار دوقلو

آیا این آبشار عجیب به شهری زیرزمینی و ناشناخته در هسته زمین می‌رسد؟

جواب منفی است. وزارت منابع طبیعی مینه سوتا گفته است که آب این آبشار از راه های زیر زمینی عبور کرده و مجددا به بالای رودخانه برمی‌گردد. متخصصان و محققان با اندازه‌گیری بخشی از حجم آب فهمیده‌اند که آبی که قبل از جدا شدن جریان دارد با حجم آبی که از نقطه شروع آبشار به پایین سقوط می‌کنند یکسان است.

نتیجه این قضیه این است که آب آبشار شیطان در جایی به رودخانه برمی‌گردد.

رودخانه برول

نظریات محققان

یکی از محققان به نام گرین می‌گوید: “چیزی که ما فکر می‌کنیم اتفاق می افتد این است که آب به درون حفره می‌رود و مجددا به ابتدای آبشار (دقیقا جایی که آب فرو می‌ریزد) برمی‌گردد”.

برای اطمینان از این مورد، گرین و کالوین الکساندر، همکارانی در دانشگاه مینه سوتا، نقشه‌ای طراحی کرده‌اند که بتوان به طور قطع نتیجه گرفت که آب به کجا می‌رود. در جریان آب کم، آن‌ها یک رنگ فلورسنت زیست تخریب پذیر را به حفره می‌اندازند و بررسی می‌کنند که این رنگ از کجا ظاهر می‌شود.

بنابراین اگر آبشار شیطان (آبشار دوقلو) مجددا به رودخانه می‌ریزد، مردم چگونه چوبی را که در حفره انداخته‌اند در بالای آبشار نمی‌بینند؟ آیا این یک راز است ؟ خیر. دینامیک سیالات این مورد را نیز توضیح می‍‌دهد.

الکساندر می‌گوید: ” استخر غوطه‌وری زیر حفره، یک سیستم باور نکردنی قوی از جریان‌های مجدد است که قادر به تجزیه مواد و نگه داشتن آن در زیر آب است تا زمانی که در بعضی منافذ به سمت پایین جریان یابد.”

پارک سی آر مگنی

 

پیشنهاد مطالعه: مطلب روستای گم‌شده در تاریخ را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰
برای داشتن موهایی شاداب و جذاب، لازم نیست از محصولات مراقبت از موی فوق‌العاده گران‌قیمت استفاده کنید. با رعایت یک سری نکات ساده هم می‌توانید از این زیبایی بهره‌مند شوید.
موهای درخشان

آرزوی همه‌ خانم‌ها داشتن موهای درخشان است. اما آلودگی و استفاده‌ مکرر از وسایل حرارتی حالت‌دهنده‌ مثل سشوار، باعث آسیب‌ دیدن موها می‌شود و آن‌‌ها را ضعیف، نازک و خشک می‌کند‌. این موضوع منجر به شکننده شدن موها هم می‌شود. بعضی از خانم‌ها سعی می‌کنند با استفاده از محصولات مراقبتی گران‌قیمت مشکلات موهای خود را برطرف کنند. اما اگر به دنبال یک روش‌ به‌صرفه برای مراقبت از موی سر خود هستید با مجله دلتا همراه باشید.

۱. از موهای خود در برابر محرک‌ها مراقبت کنید

برای داشتن موهای درخشان از موهایتان در برابر نور خورشید، باد و باران مراقبت کنید. مواجهه‌ زیاد با نور خورشید، گرما، گرد‌وغبار و آلودگی، مشکلات موها را بدتر می‌کنند.

محرک‌های ذکر شده می‌توانند منجر به تجمع کثیفی، خشک شدن مو و کف سر شوند و احتمال ابتلا به عفونت پوست سر را افزایش دهند. زمانی که در معرض محرک‌هایی مثل نور خورشید یا باران هستید، موهایتان را با کلاه یا چتر بپوشانید.

۲. مواظب موهای خیس خود باشید

موی خیس بسیار شکننده است. ساقه و ریشه‌ها زمانی که مو خیس است، بیشتر مستعد آسیب‌ دیدن هستند. هنگام شست‌وشو به موها و کف سر فشار زیادی وارد نکنید، چون این کار می‌تواند باعث شکستگی موها شود.

بسیاری از افراد عادت دارند بعد از شست‌وشوی مو، بلافاصله موهای خود را شانه بزنند. اما لازم است بدانید که این کار اشتباه است و شکنندگی مو را افزایش می‌دهد.

۳. از شامپو و نرم‌کننده با برند یکسان استفاده کنید

شامپو و نرم‌کننده‌ خود را از یک برند انتخاب کنید. محصولات با برند یکسان، فرمولاسیون مشابهی دارند و برای نوع مشخصی از مو طراحی شده‌اند. زمانی که از شامپو و نرم‌کننده با برند یکسان استفاده می‌کنید، در مقایسه با زمانی که دو محصول با برندهای متفاوت را انتخاب می‌کنید، نتایج بهتری را خواهید گرفت.

۴. از لوازم حرارتی بیش از حد استفاده نکنید

خانم‌ها با وسایلی مثل سشوار یا اتو، به موهای خود حالت می‌دهند. اگر هر‌از‌گاهی از لوازم حرارتی استفاده کنید، ایرادی ندارد. اما استفاده‌ مکرر از این لوازم باعث آسیب‌ دیدن موها می‌شود.

داشتن موهای درخشان و پرپشت

این لوازم رطوبت موها را از بین می‌برند و آن‌ها را خشک و وز می‌کنند. اگر بیش از حد از این لوازم استفاده کنید، موهایتان می‌سوزند. هنگام استفاده از لوازم حرارتی، از اسپری محافظ حرارتی مو غافل نشوید.

۵. هنگام خواب موهایتان را خیلی محکم نبندید

شب‌ها وقتی می‌خواهید بخوابید، موهایتان را شل ببافید تا صبح روز بعد با موهایی وز از خواب بیدار نشوید. همچنین حواستان باشد که با موهای باز نخوابید، وگرنه موهایتان گره می‌خورند. برای باز کردن گره‌‌ها، باید موهایتان را محکم شانه بزنید که این موضوع برای سلامت موها مضر است. شانه زدن بیش از حد موها منجر به وز شدن آن‌ها می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب مد و زیبایی مطلب ۳ مدل شلوار جینی که باید داشته باشید را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله مدوزیبائی دلتا همراه باشید.

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰
چند نفر از ما آن روزگاری را که شب‌های تابستان زیر نور ستاره‌ها در پشت بام ‌خانه‌ها می‌خوابیدیم را به یاد دارند؟ شب‌هایی که شاید نور ستاره‌ها امان نمی‌داد تا پلک‌ روی هم بگذاریم.
هتل بدون سقف

امروزه در کلان شهرها به دلایل زیادی نمی‌شود حس خوابیدن زیر سقف آسمان را تجربه کرد اما هتل بدون سقف مکانی است که این حس را برای شما تداعی می‌کند. اینکه بهترین این هتل‌ها کدامند و کجا قرار دارند را در این مطلب از مجله دلتا با هم خواهیم دانست.

اقامتگاه Lion Sands Game Reserve | جنوب آفریقا

داشتن یک خانه درختی در کودکی همیشه آرزوی بیشتر ما بوده و شاید هم هنوز هست. در جنوب آفریقا یک خانه درختی وجود دارد که می‌تواند این آرزوی دیرینه را حتی برای یک شب هم که شده بر آورده کند.

در این هتل بدون سقف، شب؛ زمانی که روی تخت مشغول استراحت هستید این امکان را دارید تا کهکشان‌ها و ستاره‌های بی شمار اطرافتان را ببینید و بشمارید.
هتل بدون سقف در آفریقا

اقامتگاه Bangkok Tree House | تایلند

اگر در سفر جهانگردی خود به تایلند رسیدید می‌توانید در این خانه درختی، برای چند روز کاملا ارگانیک زندگی کنید. طراحی این اقامتگاه طوری است که حتی شما می‌توانید زیر سقف آسمان دوش بگیرید! وجود برکه‌ها و رودخانه‌هایی اطراف این هتل، اقامت شما را رویایی‌تر می‌کنند.
هتل بدون سقف در تایلند

اقامتگاه Las Ventanas al Paraiso | مکزیک

هتل لوکس و با شکوهی در مکزیک که دارای ۷۱ اتاق است. این اقامتگاه دست شما را در انتخاب باز گذاشته، چرا که هم می‌توانید در اتاق‌های لوکس هتل که چشم‌اندازهای بی‌نظیری دارند اقامت کنید و هم این که درخواست کنید تا محل اقامتتان را به ساحل مخصوص هتل ببرند.

زمانی که شما دستور این کار را می‌دهید همه چیز حتی تلویزیون هم برایتان در اتاق ساحلی‌تان مهیا می‌شود.
هتل بدون سقف در مکزیک
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های گردشگری مطلب رودخانه زیبای هزار رنگ! را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰
روستای الیت در بخش مرزن آباد شهرستان چالوس استان مازندران قرار دارد. ییلاق الیت و دلیر با چشم اندازی جنگلی و جلگه‌ای، میزبان گردشگران بسیاری هستند.
روستای الیت

اگر از شما سوال شود، آیا جایی در دنیا وجود دارد که هنوز دوره‌ای تاریخی برای آن تخمین زده نشده، پاسخ شما چیست؟ اگر پاسخ شما منفی است، با مجله دلتا همراه باشید تا بدانید روستای الیت کجاست؟ روستای الیت و دلیر دو روستای بهم پیوسته هستند که آثار باستانی زیست انسانی در آن کشف شده است. اما تاریخ، دوره‌ای از سرگذشت این نسل منقرض شده ندارد. انگار که این دو روستا در میان تاریخ مدفون گشته و ناشناخته ماندن تنها، بخشی از آن است.

روستای الیت

موقعیت جغرافیای روستای الیت

الیت در بخش مرزن آباد شهرستان چالوس استان مازندران قرار دارد. ییلاق الیت و دلیر در دهستان کلارستاق در ارتفاع ۲۰۰۰ متر از سطح دریا با چشم اندازی جنگلی و جلگه‌ای میزبان گردشگران بسیاری هستند. روستای الیت با آب و هوایی سرد و کوهستانی در فاصله ۶۷ کیلومتری از چالوس و ۴۲ کیلومتری از مرزن آباد قرار دارد. این روستای توریستی در بین مراتع و روستاهای ناتر، بیجدنو و فشکور، پلادکوه، روستای انگوران، روستای مچر و روستای دلیر قرار گرفته است. مردم این روستا به زبان مازندرانی و لهجه کلارستاقی سخن می‌گویند. آنها به دامداری و کشاورزی مشغول هستند.

مرزن آباد

دیدنی‌های روستا

حال که پاسخ روستا کجاست را بررسی نموده‌ایم نوبت به معرفی دیدنی‌های این روستا می‌رسد. روستای کوهپایه‌ای الیت در دامنه کوه‌های ضلع جنوبی ارتفاعات علم کوه از شیب تندی به دریا مشرف است. از سوی دیگر نیز به جنگل‌های زیبایی ختم می‌شود که بیشتر در سمت شرقی متمرکز شده‌اند.

چالوس

الیت طبیعت بکری دارد که چشمه‌های جوشان و یخچال‌های طبیعی بخش دیگر آن است. چشمه‌های طبیعی چتی چشمه، سنگ چشمه، قلقل چشمه، مالا کیل، لان چشمه و اسپه و یخچال‌های طبعی گته نمه چال و نفت چاک از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستا است.

در فهرست جاذبه‌های این روستا، جاذبه‌هایی چون گسل تنگا تنگه، تنور دیو، زیارتگاه‌های حضرت احمد رضا و حضرت زینب رضا، درختان تنومند ون و کهنسال، غار گرس جار نیز دیده می‌شود.

آبشار اژده‌ها

دره الیت کجاست؟

دره الیت سخت‌ترین دره ایران است که در بین محلی‌ها به دره «پیل او» شهرت دارد. علت سهمگین بودن این دره جریان‌های آبی است که به راستی همانند نامش چون پیل قدرتمند است.

گذر از این دره فقط و فقط کار دره نوردان حرفه‌ای است که تجهیزات کافی در اختیار دارند. این دره عمیق محل تلاقی رودخانه چالوس با «برا رود» در قسمت ورودی دره و آب آندرس در قسمت خروجی، که تا ۸۰ کیلومتر مربع گسترده شده است می‌باشد.

مرزن آباد

روستای دلیر کجاست؟

روستای دلیر و الیت توسط رود اسپیرو از هم جدا شده‌اند. روستای دلیر نیز همه‌ زیبایی‌های روستای الیت را دارد.

رشته کوه‌های زیاد، چشمه‌های آب زیرزمینی، جنگل‌های سرسبز و دره‌ی پیل او، در واقع هر آنچه الیت دارد، دلیر نیز دارد. اگرچه امروزه در این روستا ویلاهایی ساخته شده که جدید است، اما حتی بافت معماری سنتی خانه‌های دو روستا نیز به هم شباهت دارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب رودخانه‌ای که هر موجودی را آب‌پز می‌کند! (+ویدیو) را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰
در اعماق جنگل‌های بارانی آمازون، در مایانتویاکوی پرو، رودخانه‌ای جریان دارد که دمای به شدت بالای آن موجب جوشش آب آن می‌شود.
رودخانه‌ مایانتویاکو

شگفتی‌های طبیعی برای اکثر مردم جذاب هستند، چرا که نشانه‌هایی از پر رمز و راز بودن طبیعت دارند. رودخانه‌ مایانتویاکو در پرو، یکی از این شگفتی‌های طبیعی است که به خاطر جوشان بودن بی‌دلیلش شهرت دارد. برای جزئیات بیشتر درباره‌ این رودخانه جوشان با مجله دلتا همراه باشید.
طبیعت رودخانه‌ مایانتویاکو

رودخانه‌ مایانتویاکو

بومی‌ها به آن رودخانه شانای-تیمپیشکا می‌گویند که معنی‌ تحت‌اللفظی‌ آن «جوشیده بر اثر حرارت آفتاب» است. آن‌ها باور دارند که آب گرم توسط ماری بزرگ به نام یاکوماما، یعنی مادر آب‌ها، آزاد می‌شود و تخته سنگ بزرگی هم به شکل کله‌ مار در سرچشمه‌ رودخانه در تأیید این حرف وجود دارد.

رودخانه‌ مایانتویاکو دارای ۲۵ متر عرض و ۶ متر عمق است، اما طول آن فقط ۶.۴ کیلومتر است. دمای آب بین ۵۰ تا ۹۰ درجه است و در برخی نقاط به ۱۰۰ درجه هم می‌رسد، به حدی که تماس با آن حتی در حد چند ثانیه‌، موجب سوختگی درجه سه می‌شود. تا به حال حیوانات بدشانس زیادی هم در این رودخانه افتاده و غرق شده‌اند. با وجود اینکه چشمه‌های آب گرم ثبت شده زیادی در آمازون وجود دارند، اما هیچ کدام به بزرگی رودخانه شانای-تیمپیشکا نیستند.

رودخانه جوشانسفر به مایانتویاکو

هر ساله، تعداد انگشت‌شماری از گردش‌گران به مایانتویاکو سفر می‌کنند تا طب سنتی مردم آشانینکا را تجربه کنند. جالب اینجا است که بجز تعداد کمی ارجاعات مبهم در نشریات حوزه‌ نفت و گاز در دهه‌ ۱۹۳۰، هیچ سند علمی‌ درباره‌ این رودخانه وجود ندارد.

به نحوی، این شگفتی طبیعی بیش از هفتاد و پنج سال است که توانسته از جلب توجه گسترده دوری گزیند. برای اکثر پرویی‌ها، این رودخانه تنها یک افسانه است. زمین‌شناسان آن را رد کرده‌اند چرا که می‌گویند نیاز به حجم عظیمی از حرارت گرمایی زمین‌ است تا حتی بخش کوچکی از رودخانه بجوشد و حوزه‌ رودخانه‌ آمازون هم بیش از ۶۴۰ کیلومتر با نزدیک‌ترین آتشفشان فعال فاصله دارد.

 

رودخانه جوشان 2

داستان رودخانه مایانتویاکو

آندرس روزو، دانشمند زمین‌شناس دانشگاه متودیست جنوبی است که جز داستانی‌هایی که کنجکاوی‌اش را برانگیخته بود، هیچ دلیلی برای باور کردن وجود رودخانه‌ جوشان نداشت.

او برای اولین بار در دوازده سالگی و از زبان پدربزرگش چیزهایی در این باره شنید. طبق داستانی که به او گفته شده بود، رودخانه توسط فاتحان اسپانیایی که برای پیدا کردن طلا تا اعماق جنگل پیش رفته بودند، کشف شده است. تعدادی از مردانی که بازگشتند، درباره‌ سرزمین خطرناکی صحبت می‌کردند که پر از آب‌های سمی، مارهای آدمخوار، گرسنگی و بیماری و از همه مهم‌تر رودخانه‌ای بود که می‌جوشید.

آمازون
بیست سال بعد از صحبت روزو با پدربزرگش درباره‌ رودخانه، بالاخره کسی را پیدا کرد که واقعاً رودخانه را دیده بود و او کسی جز عمه خودش نبود. روزو اخیرا درباره‌ این پدیده کتابی با عنوان «رودخانه‌ جوشان: ماجراجویی و اکتشاف در آمازون» منتشر کرده است. او همچنین در حال انجام مطالعات زمین‌شناختی مفصلی درباره رودخانه‌ جوشان و همکاری با بوم‌شناسان میکروبی برای بررسی موجودات اکستریموفیل ساکن در این آب‌های سوزان است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب رودخانه زیبای هزار رنگ! را بخوانید.

 
دانلود اپلیکیشن

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

  • khanoom neanderthall