مجله دلتا

۴۸ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در محل تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام  و لرستان؛ تکه‌ای از زمین، زیبایی و شگفتی‌های خود را به نمایش گذاشته  است. نام این منطقه دیدنی تنگه شیرز است که همچون نگینی در میان ایران  می‌درخشد.

تنگه شیرز

همزیستی صخره‌های خشن و تیز با درختانی که در جای جای تنگه شیرز روییده‌اند، بسیار زیبا است. فرسایش سنگ‌ها و صخره‌ها، شکل خاصی را در این  مکان پدید آورده‌اند. دیواره‌های آهکی چین خورده که در اثر بارندگی، دچار  فرسایش شده و رگه‌هایی از رنگ سیاه به خود گرفته‌اند، در این دره خودنمایی  می‌کنند. با مجله دلتا همراه باشید تا با این جاذبه دیدنی آشنا شوید.

موقعیت جغرافیایی تنگه شیرز

تنگه شیرز در ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت استان لرستان، در بخش زردلان و در منطقه‌ای به نام اولادقباد قرار دارد. برای بازدید از این تنگه می‌توانید از کرمانشاه، ایلام یا  لرستان به آن برسید. بهترین مسیر برای دسترسی به تنگه از طریق جاده  اولادقبا است.

موقعیت جغرافیایی تنگه شیرز

نحوه شکل‌گیری تنگه شیرز

تنگه شیرز با هندسه ویژه صخره‌هایش و با پدیده زمین  ساختاری کم‌نظیرش، جاذبه ژئوتوریستی خاصی در زاگرس به شمار می‌رود.  زمین‌شناسان عقیده دارند این دره در نتیجه فرسایش سنگ‌های رسوبی با  لایه‌بندی مشخص شکل گرفته است. این سنگ‌ها از آهک‌های ماسه‌ای ضخیم‌ و فسیل  نرم‌تنان تشکیل شده‌اند. ویژگی بارز این سنگ‌ها این است که علاوه بر سخت  بودن، بسیار انحلال‌پذیر هستند. این صخره‌ها در برخورد با آب باران و  نزولات جوی، اشکال زیبایی می‌آفرینند.
نحوه شکل‌گیری تنگه شیرز

ارزش تاریخی و جغرافیایی تنگه شیرز

تنگه شیرز، محوطه‌هایی باستانی از عهد حجر را در خود دارد. این محوطه‌ها  شامل آثاری از زندگی غارنشینی هستند. این جاذبه طبیعی به عنوان یک پدیده  جغرافیایی منحصربه‌فرد و یکی از جاذبه‌های ژئوتوریسم در ایران در نظر گرفته شده و به ثبت ملی رسیده است.
ارزش تاریخی و جغرافیایی تنگه شیرز

دیدنی‌های تنگه شیرز

غار و چشمه‌ها

در تنگه شیرز، غاری به طول ۱۵۰ متر وجود دارد که رودخانه‌ای از میان آن  عبور می‌کند. آبی که در این غار جاری است تا زانو می‌رسد. برای رفتن به  داخل غار، باید تن به آبی سرد زد.
علاوه بر خود تنگه که به تنهایی برای گذراندن ساعاتی طولانی تفریح و لذت  بردن و متحیر شدن کافی است، در میان پیچ و خم تنگه، مناظر و جاذبه‌هایی  وجود دارد که بسیار جالب هستند. یکی از این جاذبه‌ها، چشمه‌های کوچک و  بزرگی است که در جای جای تنگه به چشم می‌آیند.

آشیانه پرندگان

سنگ‌ها و صخره‌های تند و تیز که برخی یادگاری از روزگاران کهن هستند، از  دیگر دیدنی‌های این تنگه به شمار می‌روند. این سنگ‌ها با سوراخ‌های کوچک و  مشبکی که دارند، مامن امنی برای پرندگان ساخته‌اند.

مناره سنگی

در میان دره شیرز، ستونی وجود دارد که در طی میلیون‌ها سال به دست باد و  زلزله پدید آمده است. ارتفاع این ستون از کف صخره تا راس، ۸۰ متر و قطر آن  ۱۰ متر است. این جاذبه دیدنی به مناره سنگی شهرت دارد. پیاده‌روی در میان  تنگه و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت، تجربه‌ای کم نظیر برای کسانی است که  به شیرز می‌روند.
مناره سنگی در تنگه شیرز
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، تنها آبشار نمکی جهان در ایران را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

مناطق گردشگری شمال ایران که احتمالا ندیده‌اید 

سفر به قلب زمین 

دریاچه لوت، یکی از عجایب هشتگانه جهان! 

سرزمین لی‌لی پوت‌های ایران 

این جاذبه‌های جهان به زودی نابود می‌شوند! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

با ما همراه باشید تا به شما کوچک ترین جزیره مسکونی دنیا را معرفی کنیم که فقط برای یک خانه و البته یک درخت جا دارد!

کوچک ترین جزیره جهان

آدم‌ها در دنیا در هر جایی که فکرش را بکنید، خانه ساخته‌اند. حتی در  جزیره‌ای که فقط یک خانه در آن، جا می‌شود! باورتان نمی‌شود؟ پس بهتر است  با مجله دلتا همراه باشید تا به شما کوچک ترین جزیره جهان را معرفی کنیم.

کوچک ترین جزیره مسکونی دنیا

کوچک‌ترین جزیره جهان، عنوانی است که به جزیره‌ای به نام جاست روم ایناف  داده‌اند. جزیره جاست روم ایناف (Just Room Enough Island)، جزیره‌ای است  که تقریبا به اندازه یک زمین تنیس است. این جزیره کوچک در نیویورک و در  میان رودخانه سن لوران قرار گرفته است. جزیره‌ای که فقط در آن یک خانه کوچک و یک درخت به چشم  می‌خورد. این یعنی اگر کسی در جزیره و کنار آن درخت بایستد، نمی‌تواند قدم  از قدم بردارد.کوچک‌ترین جزیره جهان ، جزیره جاست روم ایناف

مساحت جزیره جاست روم ایناف

جزیره جاست روم ایناف به عنوان کوچک ترین جزیره جهان  حدود ۳۰۶ متر مربع وسعت دارد. همانطور که گفته شد، کل مساحت آن به ساخت یک  خانه کوچک اختصاص داده شده است. این جزیره با وجود وسعت کمی که دارد، در  هیچ زمانی در طول سال به زیر آب نمی‌رود.

مساحت کوچک ترین جزیره جهان

تاریخچه کوچک‌ترین جزیره جهان

جزیره جاست روم ایناف در گذشته‌های دور با نام جزیره هاب شناخته می‌شد.  در آن زمان این جزیره کوچک، هیچ صاحب مشخصی نداشت. در سال ۱۹۵۰ میلادی یک  خانواده ثروتمند و مشهور، آن را خریداری کردند. یکی از اعضای این خانواده،  یک کلبه داخل این جزیره برای خودش ساخت. او در کنار آن کلبه یک درخت کاشت.  با این کار از همه قسمت‌های این جزیره استفاده کرد. بعد از اینکه این کلبه  ساخته شد، مالکان جزیره هاب، نام آن را به جزیره جاست روم ایناف تغییر  دارند. آن خانه و درخت از سال ۱۹۵۰ به همان شکل اولیه در جزیره باقی  مانده‎‌اند.

تاریخچه کوچک ترین جزیره جهان

علت ساخت خانه در کوچک ترین جزیره جهان

مالکان جزیره، کوچک ترین جزیره جهان را خریداری کردند  تا در آن یک ویلای تابستانی برای تعطیلات بسازند. اما همین که این خانه را  ساختند، این جزیره مورد توجه توریستان از سراسر جهان قرار گرفت. توریستان  زیادی از سراسر دنیا کنجکاو شدند که این جزیره کوچک را از نزدیک ببینند.  این اتفاق باعث شد که آن خانواده نتوانند به هدفشان برای سپری کردن یک  تعطیلات آرام در جزیره اختصاصیشان برسند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های جهانگردی، چاه یعقوب، خطرناک‌ترین مکان روی زمین! را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

دور افتاده ترین میراث جهانی یونسکو و رازهای پنهانش 

در این ۵ مکان توریستی، خودکشی ممنوع! 

در این کافه،‌ مرگ را تجربه کنید! 

روستایی که ساکنانش یکباره به خواب می‌روند! 

پادشاهی طبیعت در روستای ارواح چین 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

روستای هوتوان، شبیه به روستایی است که  از دل افسانه‌ها بیرون کشیده شده است! این روستا به قدری سرسبز است که حتی  خانه‌ها در آن به چشم نمی‌آیند!

روستای هوتوان در چین

به این روستای خالی از سکنه، لقب روستای ارواح چین را داده‌اند. با این  حال این محل، یکی از زیباترین روستاهای جهان محسوب می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا به روستای هوتوان در چین سری بزنیم.
درباره روستای هوتوان در چین

درباره روستای هوتوان در چین بیشتر بدانیم

هوتوان در جزیره شنگ شان در ساحل شرقی چین قرار گرفته است. این روستا  این روزها توجه مردم را در فضای مجازی به خودش جلب کرده است. هوتوان یکی از  عجیب‌ترین جاذبه های توریستی چین محسوب می‌شود. اینجا به قدری سرسبز است که با دیدن آن میخکوب می‌شوید!
درباره روستای هوتوان در چین بیشتر بدانیم

داستان این روستای متروکه

این روستا تا ۴۰ سال پیش، یک روستای پر رونق بود. بیش از ۳،۰۰۰ نفر در  این مکان ساکن بودند. هوتوان، یک روستای ماهیگیری محسوب می‌شد. در دهه ۱۹۹۰  میلادی، رفته رفته از جمعیتش کاسته شد. مردم هوتوان، تصمیم به ترک  روستایشان گرفتند چون آن‌ها می‌خواستند در یک روستای بزرگ‌تر با دسترسی و  امکانات بهتر ساکن شوند. این مهاجرت‌ها به قدری شدت گرفت که در سال ۲۰۰۲  روستا، خالی از سکنه شد.
دو دهه از خالی شدن روستا می‌گذرد و طبیعت، چشم مردم روستا را دور دیده  است. درختان و گیاهان روی ساختمان‌ها رشد کرده‌اند، به همین دلیل می‌گویند  طبیعت، در این روستا پادشاهی می‌کند!
داستان روستای هوتوان در چین

چه تفریحاتی می‌توان در هوتوان داشت؟

هوتوان به مدت دو دهه به روستای ارواح تبدیل شده بود و در این مدت  هیچ‌کس آنجا زندگی نمی‌کرد. در سال ۲۰۱۵ تعدادی عکس جذاب از این روستا در  فضای مجازی پخش شد و بدین شکل توجه گردشگران به این روستای متروکه جلب شد!

در یک بازه زمانی کوتاه،  هجوم توریستان به این روستا زیاد شد. مقامات منطقه شوکه شدند چون  نمی‌دانستند چگونه باید توریستان را مدیریت کنند! دلیلش هم این بود که این  روستا هیچ گونه امکاناتی نداشت. کسی فکرش را نمی‌کرد که روستایی متروکه، به  یکی از بهترین جاذبه‌ های توریستی تبدیل شود!

به مرور زمان روستای هوتوان شرایط لازم برای پذیرایی از توریستان را کسب  کرد. حالا روز به روز بر تعداد توریستانش اضافه می‌شود. امروزه امکان  طبیعت‌گردی در روستا مهیا شده است. تعدادی هتل هم در جزیره ساخته شده است.
روستای ارواح، روستای هوتوان در چین

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های جهانگردی، چاه یعقوب، خطرناک‌ترین مکان روی زمین! را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

سفر به شهرهای همیشه بیدار جهان 

جزیره‌ای تحت فرمانروایی گربه‌ها 

دریاچه لاک‌پشت‌، جایی که هیچ لاک‌پشتی در آن نیست! 

ساحل عجیب و سرخ، ساحلی بدون شن و ماسه! 

اقامت بر فراز آسمان اتریش 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

یکی از زیباترین و در عین حال خطرناک‌ترین نقاط روی زمین، چاه یعقوب نام دارد؛ چاهی که به آن لقب "زیبای ترسناک" را داده‌اند.

چاه یعقوب

چاه یعقوب (Jacob’s well)، مشهورترین و  مخوف‌ترین چاه در منطقه ویمبرلی تگزاس است. چاهی مملو از آب‌های سرد و  دهانه ۴ متری. این چاه ماجراجویان بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. تا  جایی که برخی از این ماجراجویان برای رزرو آن، ساعت‌ها منتظر باز شدن سایت  می‌شوند. بخش گردشگری مجله دلتا را با معرفی چاه یعقوب تگزاس دنبال کنید.

چرا چاه یعقوب، اسرار آمیز است؟

در دهه سی میلادی، افرادی سعی  کردند تا به اعماق چاه یعقوب نفوذ کنند. افرادی برای کشف عمق چاه یعقوب دست  به کار شدند. آن‌ها از شلنگ‌های هوا و تجهیزات دست ساز خود استفاده کردند.  این افراد تنها ۷.۶ متر از چاه را کشف کردند.

تلاش مجدد برای اکتشاف چاه  یعقوب از سال ۲۰۰۰ توسط غواصان آموزش دیده‌ای آغاز شد. این تلاش‌ها تا سال  ۲۰۰۷ ادامه داشت. در نتیجه این تحقیقات نقشه دقیقی از چاه تهیه نشد. تا  امروز فقط ۶۰۰۰ فوت آن به طور کامل کشف شده است.

چرا چاه یعقوب تگزاس ، اسرار آمیز است؟

چرا چاه یعقوب تگزاس خطرناک است؟

در ابتدا هیچ نشانه‌ای از خطر در سطح چاه یعقوب نمی‌بینید. چند متر  پایین‌تر از سطح آب، ۴ حفره متصل به هم وجود دارد. حفره چهارم، خطرناکترین  حفره در بین آن هاست. ورودی حفره چهارم آنقدر باریک است که کمتر کسی  تابه‌حال به آنجا رسیده است. تا به حال کسی نتوانسته این حفره را کشف کند.  کسانی که برای کشف این بخش، به اعماق چاه شنا کرده‌اند، غرق شده‌اند. گفته  می‌شود سنگ‌های آهکی شگفت‌انگیزی در این حفره وجود دارد. اندک ضربه پای  شناگر به شن‌های کف این نقطه، کاملا دید او را کور می‌کند. این حفره تاکنون  جان ۸ نفر را گرفته است. حفره چهارم چاه یعقوب، این چاه را اسرار‌آمیزتر  کرده است.

چرا ماجراجویان به این منطقه می‌روند؟

با این که خطرات شنا در این چاه  بر کسی پوشیده نیست، اما ماجراجویان زیادی برای شنا به این منطقه می‌روند.  به عقیده برخی از آن‌ها، امکان غرق شدن در قسمت‌های بالایی چاه وجود  ندارد. آن‌ها می‌گویند فشار آب چشمه به حدی است که افراد را به قسمت‌های  بالایی پس می‌زند. این خطر تنها شامل کسانی می‌شود که به قسمت‌های عمیق‌تر  برای اکتشافات بیشتر می‌روند. با تمام این تفاسیر زیبایی اعماق چاه، همچنان  افراد زیادی را به اکتشاف وا می‌دارد.

چرا چاه یعقوب تگزاس خطرناک است؟

 پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های جهانگردی، ۷ مکان ممنوعه جهان! را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

قدم زدن روی آینه صورتی کائنات 

روستایی با معماری رنسانسی در دل ایران 

امن‌ترین کشورها برای سفر در کرونا در ۲۰۲۱ 

چگونه ارزان سفر کنیم؟ 

بعد از کرونا، سفر کردن چه تغییراتی می‌کند؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

مقیاس جهانی و سرسام‌آور پاندمی کرونا  ویروس، آن را به طور خاص به عنوان یک بیماری ویرانگر معرفی کرده ‌است. صنعت  سفر و گردشگری پس از کرونا، بار دیگر باید جانی دوباره بگیرد و به ترمیم  آثار خستگی ناشی از کرونا کمک کند و خود نیز بازسازی شود.

سفر بعد از کرونا

کارشناسان اعتقاد دارند این امر شدنی است. مردم هنوز مایل به رفتن به  مکان‌های مختلف هستند و تغییری نکرده‌اند. تنها تفاوت این است که در مورد  کاری که انجام می‌دهند، بسیار محتاط‌تر شده‌اند. ما را در مجله دلتا همراهی کنید تا ببینیم سفر بعد از کرونا چگونه خواهد بود.

سفر بعد از کرونا

از تغییرات سفر بعد از کرونا این است که مردم باید متقاعد شوند که سفری  امن در پیش دارند. علاوه بر این باید شاهد تغییرات واقعی و فیزیکی باشند تا  سفر امن را باور کنند. در حال حاضر، ما نمی‌دانیم که این بیماری همه‌گیر  چه موقع و چگونه تمام خواهد شد. اما تحلیلگران می‌گویند که با بهبود بحران  بهداشت عمومی، کم کم سفرها شروع می‌شوند. با این اتفاق، قیمت‌ها نیز کاهش  می‌یابد. در اینجا چند مورد از مواردی که احتمالا رخ خواهند داد را برایتان  خواهیم گفت!

سفر بعد از کرونا چگونه خواهد بود؟

بعد از کرونا ویروس، سفر چه تغییراتی خواهد کرد و چگونه خواهد بود؟

سفرهای دریایی بسیار ارزان خواهد شد

بعضی از مسافران با سفرهای دریایی راحت هستند. آن‌ها قیمت‌های بسیار  پایینی را از طریق خدمات راه‌اندازی مجدد خطوط دریایی تجربه خواهند کرد.  این کاهش قیمت برای بقای حمل و نقل دریایی ضروری است. برخی کارشناسان نیز  برای کشتی‌های در حال ساخت، پیشنهاد می‌دهند پیکربندی جدیدی را در نظر  بگیرند. همچنین آن‌ها می‌گویند بهتر است سرویس دهی بوفه از کشتی‌ها حذف  شود.

تحولات سفر بعد از کرونا

به نظافت توجه بیشتری خواهد شد

از تغییرات سفر بعد از کرونا این است که باید نحوه نظارت و تمیز کردن  محیطی که گردشگران با آن تعامل دارند، تغییر کند. این اتفاق باید انجام شود  تا مسافران با خیالی آسوده‌تر به سفر بپردازند. حتی باید معیارهای قابل  مشاهده برای این موضوع در نظر گرفته شود. در کنار این‌ها احتمالا ضد  عفونی‌کننده‌ ها در همه جا یافت شوند. سطوح سخت نیز باید به طور مرتب  ضدعفونی شوند.

نرخ هتل‌ها کاهش خواهد یافت

از تغییرات سفر بعد از کرونا این است که احتمالا نرخ  هتل‌ها، کاهشی ۳۰ درصدی پیدا خواهد کرد. این موضوع منجر به فروپاشی صنعت  هتلداری نخواهد شد. اطمینان و نظارت بر تمیزی هتل‌ها بیشتر است. مسافران  ممکن است در هتل‌ها احساس امنیت بیشتری نسبت به سایر مراکز اقامتی داشته  باشند. این اتفاق، به حوزه اجاره خانه‌های مبله صدمه خواهد زد.​​​​​​

تغییرات سفر بعد از کرونا

قیمت بلیت هواپیما کاهش خواهد یافت و صندلی‌های خالی افزایش خواهند یافت

​​​​​​​​اگر تعداد صندلی‌های خالی هواپیما بیشتر باشد، مردم راحت‌تر با  آن سفر خواهند کرد. مثلا اگر شرکت‌های هواپیمایی، برخی خدمات مواد غذایی و  آشامیدنی خود را حذف کنند، می‌توانند صندلی‌های خالی بیشتری را در میان  ردیف‌ها تخصیص دهند. ابتدا سفر تجاری شروع خواهد شد. سپس سفر داخلی و  درنهایت سفرهای خارجی تفریحی و با مسافت بیشتر بازخواهند گشت.​​​​​​​​

سفر بعد از کرونا چه تغییری خواهد کرد؟

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه‌های جهانگردی، نقطه شروع پرواز اینجاست! را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

روستایی با معماری رنسانسی در دل ایران 

چاه یعقوب، خطرناک‌ترین مکان روی زمین! 

امن‌ترین کشورها برای سفر در کرونا در ۲۰۲۱ 

چگونه ارزان سفر کنیم؟ 

موزه بریتانیا؛ آرامگاه منشور کوروش 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

آبشار نمکی پتاس؛ تنها نمونه از نوع خود در جهان است. این آبشار در دهکده نمکی اصفهان قرار دارد.

آبشار نمکی پتاس

آبشار پتاس ، تنها آبشار نمکی جهان است.  این آبشار از جاذبه‌های طبیعی ایران می‌باشد. این جاذبه طبیعی در جایی بین  خور و بیابانک قرار دارد. با مجله دلتا در معرفی این آبشار همراه باشید.

آبشار پتاس را بشناسیم

این آبشار، ۲۵ متر ارتفاع دارد. جالب است  بدانید که آبشار پتاس را به عنوان اولین آبشار نمکی جهان می‌شناسند. این  آبشار در نوع خود، جاذبه‌ای منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. عوامل بیرونی و  انسانی بسیاری باعث شده که جذابیت‌های این آبشار بیشتر شود. به‌عنوان مثال  ساخت یک دهکده توریستی و تفریحی در ۴۰ کیلومتری این آبشار، یکی از این  عوامل است. اختصاص امکانات رفاهی برای مسافران، باعث شده گردشگران، سفر به  این آبشار نمکی را در برنامه سفرهای ایرانگردی خود بگنجانند.

آبشار پتاس را بشناسیم

نورپردازی آبشار در هنگام شب و تصویری از  امتداد نورانی آن، باعث می‌شود که زیبایی‌های بصری این آبشار بیش از پیش به  چشم هر بیننده‌ای جلوه‌گری کند. به همین خاطر یکی از محبوب‌ترین پاتوق‌های  عکاسان طبیعت برای پیدا کردن سوژه‌های جدید عکاسی، آبشار نمکی پتاس است.  در این دهکده تقریبا بسیاری از چیزهایی که می‌بینید، سفید و درخشان هستند.  از سوئیت‌ها گرفته تا حتی طراحی داخلی بسیاری از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها،  به رنگ سفید است که یادآور درخشانی نمک است.

جاذبه های گردشگری اطراف آبشار پتاس

در سفر به آبشار نمکی پتاس می‌توانید از جاذبه‌های دیگری نیز بازدید کنید. این دیدنی‌ها عبارتند از:

دریاچه نمک خور

جایی که آن را به عنوان دریاچه نمک خور  می‌شناسیم، دریاچه‌ای با شمایل هندسی نامنظم است. گاهی اضلاع آن به ۳۰ یا  ۴۰ سانتی متر هم می‌رسد. اگر اهل عکاسی هستید، به این دریاچه بروید. دریاچه  نمک خور در فاصله ۱۲ دقیقه‌ای آبشار پتاس قرار گرفته است. در این مکان از  دیدن یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت، لذت ببرید.

روستای عروسان

روستای عروسان، یکی از زیباترین  نخلستان‌های روستاهای ناحیه خور و بیابانک است. این روستا علاوه بر مردم  مهربان و مهمان نوازش، چشمه آب گرمی در فاصله ۱۸ کیلومتری خود دارد. این  چشمه آب گرم، طرفدارانی ویژه و منحصربه‌فرد دارد.

روستای عروسان اطراف آبشار پتاس

کویر مصر

معروف‌ترین جاذبه‌ای که در نزدیکی آبشار  نمکی پتاس قرار گرفته، کویر مصر است. این کویر از چندین بخش مانند نیزار،  دریاچه نمک سلکون، تنگه رودخانه نم و تخت عروس تشکیل شده است. از بهترین  تفریحاتی که در این کویر می‌توانید انجام دهید، شترسواری و آفرودسواری است.

روستای گرمه

روستایی سنتی با انبوهی از نخلستان‌ها! بهترین توصیفی که می‌توانیم از روستای گرمه داشته باشیم، این است. در این روستا، ارگ ۲۷۰۰ ساله‌ای وجود دارد که ارزش  باستانی دارد. بازدید از این ارگ، انگیزه سفر خیلی از گردشگران است.

روستای گرمه اطراف آبشار پتاس

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، روستایی در دل کویر که پیست اسکی دارد را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

قدم زدن روی آینه صورتی کائنات 

جنگل نفرین‌شده‌ای که شب‌ها جیغ می‌کشد! 

تنگه دریخا؛ هیجان بر فراز صخره‌ها! 

تنها کوه خوراکی دنیا در ایران 

چگونه ارزان سفر کنیم؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

اقامت در لانه شیرها!

خیلی افراد از صدای غران یک شیر در باغ  وحش می‌ترسند. شما چطور؟ آیا می‌توانید داخل قفس شیر غران شوید و در آنجا  اقامت کنید؟ باغ وحش لندن این امکان را برایتان فراهم کرده است.

اقامت در لانه شیرها

باغ وحش لندن امکانات جدیدی را برای بازدیدکنندگانش فراهم کرده است. این  امکانات عبارتند از اقامت در کلبه‌های کوچک چوبی در قلب باغ وحش. با مجله دلتا همراه باشید تا با اقامت در لانه شیرها و جزئیاتش آشنا شوید.

چرا باید در اینجا اقامت کرد؟

با اقامت در این کلبه‌ها می‌توان بعد از ساعات معمول و در تاریکی شب  ‏هم، حس و حال باغ وحش را احساس کرد. شما می‌توانید به صدای حیوانات وحشی  مختلف در شب گوش دهید. افرادی که در این کلبه ها اقامت می‌کنند، می‌توانند  از تورهایی که توسط متخصصان هدایت می‌شوند نیز بهره ببرند. ‏ ‏با اقامت در  این باغ وحش، شب را در کلبه‌ای با ‏امکاناتی مدرن همانند تخت، مبل و موارد دیگر سپری خواهید کرد.
با تاریک شدن هوا و در سکوت شب، صدای جغدها و سنجاب‌ها از دور به گوش  می‌رسد. با شنیدن غرش شیرها، شاید از ماندن ‏در آن کلبه پشیمان شوید! غرش  شیرها به قدری قدرتمند و بلند است که تا چهار کیلومتر دورتر از آن‌ها نیز  شنیده می‌شود.
اقامت در لانه شیرها در باغ وحش لندن

اقامت در لانه شیرها

اوایل سال جاری در باغ وحش لندن،  بخشی با نام “سرزمین شیرها” بازگشایی شد. در این بخش گونه‌ای نایاب از  شیرهای آسیایی تحت ‏محافظت قرار گرفتند. این شیرها از شیرهای معمولی  آفریقایی شهرت کمتری دارند. آن‌ها از شمال غربی هند، جایی که محل اقامت  ‏آخرین شیرهای این گونه بود، به این باغ وحش آورده شدند. در کنار آن‌ها  میمون‌های پر سر و صدای هانومان زندگی می‌کنند. ‏درب کنار آن، کلبه‌ای‌ است  که می‌توانید اقامتی متفاوت در لانه شیرها را تجربه کنید. ‏ ‏
اقامت در لانه شیرها در سرزمین شیرها

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌هایجهانگردی، چاه یعقوب، خطرناک‌ترین مکان روی زمین! را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

سفر به شهرهای همیشه بیدار جهان 

این ۵ جنگل، زیر آب می‌رویند! 

شورترین دریاچه جهان در پست‌ترین نقطه کره زمین! 

در این ۵ مکان توریستی، خودکشی ممنوع! 

دره‌ فضایی با توپ‌های سنگی! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

زیبایی‌های جزیره مادیرا به قدری است که لقب‌های «بهشت اروپا» و «شهر همیشه بهار» برایش کوچک است.

جزیره مادیرا

بوی گل‌های تازه، اولین چیزی است که در مجمع الجزایر مادیرا شما را  مدهوش خواهد کرد. جزیره‌هایی که با گل‌های وحشی رنگارنگ که زیبایی‌ آن  فناناپذیر است، تزیین شده‌اند. با مجله دلتا همراه باشید تا با جزیره مادیرا آشنا شوید.

جزیره مادیرا ،‌ جزیره همیشه بهار

جزیره مادیرا از تعدادی قله‌های آتشفشانی تشکیل شده  است. این قله‌ها سر از دریا برآورده‌اند. آب و هوای اقیانوسی باعث شده تمام  طول سال در مادیرا بهار باشد. گل‌های صورتی و بنفش در تمام دیوارهای این  شهر خود نمایی می‌کنند. انگار کسی این مناظر زیبا را با مداد رنگی نقاشی  کرده است.
جزیره مادیرا ،‌ جزیره همیشه بهار

همه چیز درباره سفر به جزیره مادیرا

در مادیرا چند ساحل مخصوص شنا وجود دارد. اما جاذبه اصلی، صخره‌های  زیبایی است که به دریا پیوسته‌اند. شهر مادیرا به معنای واقعی یک شهر مدرن  در دل یک طبیعت بکر است. ساخت و سازها به گونه‌ای هستند که کمترین آسیب را  به منابع طبیعی برسانند.
در این نقطه از جهان، می‌توانید در جنگل‌های باستانی قدم بزنید. قدمت‌ این  جنگل‌ها، به پیش از عصر یخبندان بر می‌گردد. به همین دلیل، منطقه نوار  ساحلی به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است. سفر به جزیره مادیرا یک تجربه شگفت انگیز از تعامل با طبیعت است.
همه چیز درباره سفر به جزیره مادیرا

زنگ ورزش

مادیرا دارای طبیعتی بکر و بی نظیر است. این موضوع دلیل اصلی هجوم  ماجراجویان به این شهر است. شما هم در سفرتان بهتر است سراغ تجربه‌های  جدیدی بروید. ورزش‌هایی که تا به حال جرات انجام‌شان را نداشته‌اید، در جزیره مادیرا انتظارتان را می‌کشد.

کوهنوردی با دوچرخه در جزیره مادیرا

اگر تاکنون در کوهستان دوچرخه سواری نکرده‌اید، بهتر است این تجربه را  در مادیرا کسب کنید. مسیرهای پر پیچ و خم جنگلی به مناظر زیبایی ختم  می‌شود. راه خود را به بالای کوه ادامه دهید تا ساحل را از آن بالا به  نظاره بنشینید.

غواصی در آکواریوم

شیرجه زدن در آکواریوم در کنار کوسه‌ها، تجربه‌ای نیست که بتوان به  آسانی از کنارش گذشت. آکواریوم مادیرا یکی از زیباترین آکواریوم‌های جهان  است. این آکواریوم، خانه صدها گونه مختلف دریایی است. اگر تاکنون تجربه  غواصی نداشته‌اید، نگران نباشید. یک مربی باتجربه قبل از شیرجه رفتن  آموزش‌های لازم را به شما می‌دهد.

شنا در استخرهای طبیعی

در روستای پورتو مونیر در بخش شمال غربی جزیره مادیره ،  می‌توانید استخرهای طبیعی را پیدا کنید. این استخرها توسط سنگ‌های  آتشفشانی محاصره شده‌اند. استخرهای طبیعی آب خنکی دارند که علاوه بر لذت  شناکردن، خواص درمانی بسیاری هم دارند.

پاراگلایدر

تماشای منظره اقیانوس اطلس از بالای صخره‌ها و لذت سقوط در دره سرسبز، در انتظار شماست. چندین شرکت معتبر بین‌المللی امکان پرواز با پاراگلایدر را در اختیار ماجراجویان قرار می‌دهد.
جزیره مادیرا در پرتغال
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های جهانگردی،موزه اختصاصی کریستیانو رونالدو را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

رنگارنگ‌ترین آبفشان دنیا را ببینیم! 

موزه شکست عشقی 

شورترین دریاچه جهان در پست‌ترین نقطه کره زمین! 

موزه اختصاصی کریستیانو رونالدو 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

روستای مرگ، یکی از زیباترین روستاها در بخش الموت قزوین است. این روستا یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف و دیدنی قزوین محسوب می شود.

روستای مرگ

 

ممکن است با شنیدن نام این روستا فکر کنید  که این روستا جایی بسیار خطرناک است. اما اشتباه نکنید! زیرا نام این  روستا “مَرگ” نیست، بلکه “مِرگ” است. به علت تلفظ اشتباه، روستای مرگ خوانده می‌شود. با این بخش از مجله دلتا همراه باشید.

روستای مرگ کجاست؟

این روستا در مسیر قزوین به معلم کلایه واقع شده است. محل قرارگیری آن در نزدیکی گردنه قسطینلار است. هنگامی که در جاده باریک و پرپیچ و خم قزوین به معلم کلایه حرکت  می‌کنید، پس از طی ۳۵ کیلومتر به تابلویی برخورد خواهید کرد که مسیر «مرگ»  را نشان می‌دهد.

خانه های روی هم چیده شده

شیب این روستا به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد خانه‌ها روی هم چیده  شده‌اند. حتی در نگاه اول فکر می‌کنید هر لحظه امکان سقوط آن‌ها وجود دارد.  هرگاه از شیب تند روستای مرگ بالا بروید و به بالاترین نقطه آن برسید،  تمام دره الموت در یک چشم انداز زیبا نمایان می‌شود.

روستای مرگ کجاست؟

جاذبه های گردشگری روستای مرگ قزوین

ارتفاعات این روستا به رودخانه شگفت انگیز  شاهرود و دره الموت مشرف است. با رسیدن به بالاترین نقطه، می‌توانید  چشم‌اندازی رویایی از تمام الموت را نظاره‌گر باشید. قله‌های باستانی  مختلفی که در این منطقه وجود دارد، از جمله جاذبه‌های گردشگری این روستا  است. بسیاری از گردشگران به خاطر آن‌ها به روستای مرگ سفر می‌کنند. این  روستای دیدنی، پر از بیدهای بلند و باغ‌های میوه است.

اگر از روستای مرگ، به سمت دره الموت حرکت کنید به یک چشمه پرآب و بزرگ  می رسید. این دریاچه آب بسیار شفافی دارد. اگر در روزهای تابستان به اینجا  سفر کنید، خواهید دید که گردشگران زیادی دور این چشمه جمع شده‌اند.

جاذبه های گردشگری روستای مرگ قزوین

شب های مرگ

شب که چراغ خانه‌ها یکی یکی روشن می‌شود،  دریاچه‌ای از نور تشکیل می‌شود. از بلندای روستای مرگ، روستاهای دیگر منطقه  همچون جزیره‌های تابان می درخشند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، شهر نیلوفرهای آبی را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

روستایی با مردمان اروپایی در قلب ایران! 

سرزمین لی‌لی پوت‌های ایران 

سرزمین رنگ‌های ایران 

روستایی که مردمانش زیرِ زمین زندگی می‌کرده‌اند! 

روستایی در دل کویر که پیست اسکی دارد 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

ونیز ایران کجاست؟

کوچه‌های روستای صراخیه، ونیز ایران پر از آب است؛ دقیقا مثل ونیز. در صراخیه اما خبری از ساختمان‌های بلند و باشکوهِ ونیز نیست.

روستای صراخیه ونیز ایران

روستای صراخیه را ونیز ایران نامیده‌اند. روستایی ایستاده روی آب و  لابه‌لای نیزارهای بلند تالاب شادگان. با مردمانی که به آهستگی با  بَلَم‌های دست ساز کوچک در آبراهه‌های باریک می‌رانند. زندگی در روستای صراخیه ونیز ایران جاریست. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

روستای صراخیه ونیز ایران کجاست؟

روستای صراخیه جایی در میان تالاب شادگان قرار دارد. شادگان نام تالابی  است که حدود ۱۱۰ کیلومتر با اهواز و ۶۰ کیلومتر با خرمشهر فاصله دارد.  بنابراین روستای صراخیه در استان خوزستان قرار دارد. اگر قصد سفر به  خوزستان را دارید، بازدید از صراخیه را در برنامه‌هایتان بگنجانید.

روستای صراخیه میان تالاب شادگان قرار دارد. بنابراین ساکنانش مجبورند برای زندگی‌، روی بلم و قایق بنشینند  و حرکت کنند. پارو زدن، عادی‌ترین کاری است که صراخیه‌ای‌ها در زندگی  انجام می‌دهند.

روستای صراخیه ونیز ایران خوزستان

رقص دلفین‌ها در کوچه‌های خیس

معماری خانه‌های صراخیه ساده و متناسب با اقلیم است. خانه‌ها با نی،  اصلی‌ترین گیاه تالاب شادگان و خشت و گِل ساخته می‌شوند. زندگی  صراخیه‌ای‌ها ساده و صمیمی است. همه این‌ها برای شهرنشینان، جذابیت دارد و  آن‌ها را سر شوق می‌آورد. دیدن پرنده‌های نادر و مهاجر نیز از دیگر  جاذبه‌های روستای صراخیه است. بومی‌ها می‌گویند روزگاری که حال تالاب  شادگان بهتر بود، حتی دلفین‌ها نیز به روستا می‌آمدند.

روستای صراخیه ونیز ایران ، روستای روی آب 

هشدارها درباره روستای صراخیه ونیز ایران

مردم روستای صراخیه اغلب از قایق موتوری استفاده نمی‌کنند. صدایش  پرندگان را فراری می‌دهد. حال گاومیش‌های روستا را هم بد می‌کند. بهتر است  شما نیز برای بازدید از همه نقاط روستا، مثل خود اهالی از بَلَم استفاده  کنید. در روستای صراخیه همه بلدند بلم را هدایت کنند. بنابراین می‌توانید  حتی از کمک کودکان روستا استفاده کنید. زباله نریزید. این کارِ گردشگران  بی‌ملاحظه است و قطعا شما در این گروه قرار ندارید. مردم روستای صراخیه نه  آب دارند، نه گاز. بنابراین با خودتان آب آشامیدنی همراه داشته باشید. در  مصرف آب نیز صرفه جویی کنید.

هشدارها درباره روستای صراخیه ونیز ایران

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، شهر نیلوفرهای آبی را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

باغ سنگی، سفری با طعم وحشت و هیجان! 

موزه بریتانیا؛ آرامگاه منشور کوروش 

چند پیشنهاد بهاری برای طبیعت‌گردی 

تنگه دریخا؛ هیجان بر فراز صخره‌ها! 

روستایی با مردمان اروپایی در قلب ایران! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

  • khanoom neanderthall