مجله دلتا

۵۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

داستان هفت کوتوله در جنگل یادتان است؟ می‌خواهیم جایی را به شما معرفی کنیم که هفت آبشار کوتوله در جنگل منتظر شما هستند.

هفت آبشار تیرکن

هفت آبشار تیرکن جایی است که باور واقعی بودنش کمی سخت است. فکرش را بکنید! هفت آبشار قد و نیم‌قد در فاصله‌های نزدیک به هم بر زمین فرو می‌ریزند. آن هم در دل جنگل‌های سرسبز مازندران. هفت آبشار تیرکن در استان مازندران و جایی بین بابل و شیرگاه قرار دارد. با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم به این آبشارهای جادویی سفر کنیم.

هفت آبشار تیرکن

هفت آبشار کجاست؟

از شهر بابل به شهر شیرگاه جاده فرعی سرسبز و زیبایی وجود دارد که به جاده “گنج افروز” شهرت پیدا کرده است.  هفت آبشار جایی در این جاده قرار دارد. در واقع آبشارها در روستای تیرکن قرار دارند که یکی از فرعی‌های جاده گنج افروز به شمار می‌‎رود. در مجموع از بابل تا روستای تیرکن، حدود 30 دقیقه طول می‌‎کشد. از روستا هم تا آبشار اول، حدود 30 دقیقه زمان نیاز دارید.

هفت آبشار تیرکن

در هفت آبشار چه خبر است؟

هفت آبشار در محدوده جنگل‌های لفور قرار دارد. جنگل‌های لفور بخشی از جنگل‌های هیرکانی هستند که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند. یعنی با سفر به این منطقه شما با بخشی از جنگل‌های هیرکانی رو به رو می‌شوید. از روستای تیرکن تا اولین آبشار حدود نیم ساعت باید پیاده روی کنید و از اولین آبشار تا هفتمین آن ها، حدود 2 ساعت زمان می‌برد. بنابراین شما با زیباترین جنگل‌های ایران، مناظر نفس‌گیری از رود و آبشار روبه‌رو می‌شوید. محیط جنگلی، هوای تمیز، آسمان آبی و سکوتی جادویی که فقط در آن صدای پرندگان و شرشر آب به گوش می‎‌رسد، از دیگر تجربیات جذابی است که در این سفر به آن دست پیدا می‌کنید.

هفت آبشار تیرکن

چی ببریم؟

برای رفتن به آبشارها نیاز به تجهیزات خاصی ندارید. کفش راحت پیاده روی به پا کنید. همراه داشتن لباس اضافه، پیشنهاد خوبی به نظر می‌رسد. نیازی نیست از داخل آب حرکت کنید. برای همین همراه داشتن کفش ساحلی الزامی نیست. بطری آب، کرم ضد آفتاب، عینک دودی و کلاه لبه‌دار، تجربه‌های بهتری از سفر به شما می‌‎دهند. بطری آب همراه خودتان داشته باشید. در پیاده روی تشنه می‌شوید و به آن نیاز خواهید داشت. وسایل و مایحتاج مورد نیازتان را می‌توانید در طول مسیر و خود روستا بخرید. نیازی نیست همه چیز را از خانه بیاورید.

هفت آبشار تیرکن

نکات مهم در بازدید از هفت آبشار

از اولین آبشار تا هفمین آنها، مسیری حدود 3 کیلومتر وجود دارد. این مسیر از شیب ملایمی برخوردار است. بنابراین با بچه‌ها و افراد مسنی که مشکل حرکتی خاصی ندارند، به راحتی می‌توانید تا انتها بروید. با این حال خانواده‌های دارای فرزند ترجیح می‌دهند همان حوالی آبشار اول و دوم بمانند.

هفت آبشار تیرکن

گرچه کباب کردن در جنگل خاطره انگیز و جذاب است، ولی ما به شما توصیه نمی‌کنیم. همراه بردن وسایل و تجهیزات مورد نیاز تا انتهای مسیر شما را خسته می‌‎کند و اجازه نمی‌دهد از فضا لذت ببرید. زیر آبشار اصلی که بلندترین آنها است، حوضچه کوچکی ایجاد شده است.

هفت آبشار تیرکن

اگر به تکنیک‌های شنا مسلط نیستید، دور شنا کردن را خط بکشید. شنا در محیطی که سنگ‌هایی پوشیده از جلبک دارند، خطرناک است. تا می‌توانید عکس بگیرید. این عکس‌ها می‌توانند تصویر زمینه تلفن همراه‌تان باشند. همچنین اگر مدیتیشن بلد هستید، این کار را انجام دهید. از طبیعت انرژی مثبت بگیرید و ذهن‌تان را آرام کنید. گفتن ندارد که هیچ گونه ذباله‌ای به جا نگذارید. جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی امانت ما برای آیندگان است.

هفت آبشار تیرکن

همچنین بخوانید:

جنگل الیمستان و جادوگر بهار (5)

آبشار گزو (5)

دریاچه آویدر ؛ مازندران (5)

این جاده نظامی نیست! فقط زیبااست (5)

میانکاله، قصه های جزیره(+ویدئو) (5)

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

با هم از زیباترین مساجد دنیا بازدید کنیم.

زیباترین مساجد دنیا

بیش از یک سوم جمعیت جهان مسلمان هستند. مسجد یکی از مهمترین اجزای دین اسلام است. در مسجد اعمال عبادی انجام می‌شود. برای همین مساجد همیشه یکی از زیباترین مکان های شهر در کشور های اسلامی هستند. در واقع مسلمانان همه ذوق هنری خودشان را در ساختن مسجد به کار می‌برند. مساجد یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری هستند. با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم سری به زیباترین مساجد دنیا بزنیم.

مسجدالحرام

مسجدالحرام همان جایی است که کعبه، خانه خدا در آن قرار دارد. مسجدالحرام مهم‌ترین مسجد دنیا به شمار می‌رود. بخش بزرگی از اعمال حج در این مسجد انجام می‌شود. مسجدالحرام از زیباترین مساجد دنیا به شمار می‌رود.

زیباترین مساجد دنیا

 

مسجدالنبی

مسجدالنبی مسجد حضرت محمد، پیامبر اسلام است. مرقد مطهر ایشان نیز در همین مسجد قرار دارد. مسجدالنبی با سقف و مناره‌های خیره کننده یکی از زیباترین مساجد دنیاست.

زیباترین مساجد دنیا

 

مسجد حسن دوم

مسجد حسن دوم یکی از زیباترین جاهای دیدنی کازابلانکا است. این مسجد کنار دریا ساخته شده و چشم اندازی رویایی دارد. شاید دل‌تان بخواهد درباره کازابلانکا بیشتر بدانید.

 

زیباترین مساجد دنیا

 

مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه استانبول یکی از بزرگترین مساجد ترکیه به شمار می‌رود. این مسجد نیز ساحلی است و شکوه و عظمت آن در چشم انداز ساحل دوچندان می‌شود.

زیباترین مساجد دنیا

مسجد قل شریف روسیه

مسجد قل شریف با آن نمای آبی دلربایش یکی از زیباترین دیدنی‌های کازان است. شاید دلتان بخواهددرباره کازان و جزییات سفر به آن بیشتر بدانید.

زیباترین مساجد دنیا

 

مسجد شی‌آن چین

شاد باورتان نشود. ولی این ساختمان یک مسجد است. مسجد شی‌آن چین یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور به شمار می‌رود.

زیباترین مساجد چین

 

مسجد کریستالی مالزی

مسجد کریستالی یکی از جذاب‌ترین و زیباترین دیدنی‌های مالزی به شمار می‌رود. این مسجد نخستین مسجد هوشمند جهان است. مسجد کریستالی نمایی کریستالی دارد و بر خلاف مساجد صدر اسلام از خشت و آجر ساخته نشده است.

زیباترین مساجد چین

 

مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک که به آن مسجد صورتی هم می‌گویند، یکی از زیباترین مساجد ایران و جهان است. بازی نور و رنگ در این مسجد یکی از دیدنی‌ترین منظره‌هایی است که در زندگی ممکن است ببینید.

زیباترین مساجد دنیا

مسجد شیخ زاید امارات

امارات یکی از مقاصد گردشگری به ویژه برای ایرانیان به شمار می‌رود. در شهر ابوظبی این کشور، سومین مسجد بزرگ دنیا بعد از مسجدالحرام و مسجدالنبی قرار دارد. مسجد شیخ زاید یکی از دیدنی‌های جذاب امارات و زیباترین مساجد دنیا به شمار می‌رود.

زیباترین مساجد دنیا

مسجد ایاصوفیه ترکیه

مسجد ایاصوفیه یکی از مهمترین دیدنی‌های این کشور است. این مسجد یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین مساجد دنیا به شمار می‌رود.

زیباترین مساجد دنیا

همچنین بخوانید:

دیدنی های سن پترزبورگ، سرزمین شب‌های آفتابی+(ویدئو)

سفر ترسناک نیست

پاتایا ، شهر ساحلی

ونیز ، شهر ماسک ها (+ویدئو)

بلندترین برج جهان ، تا همین چند وقت پیش!

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

کاخ نیاوران روزگاری محل زندگی روزمره خانواده سلطنتی بود.

کاخ نیاوران

تا حالا کاخ نیاوران نرفته‌اید؟ همین الان کفش و کلاه به تن کنید و برای بازدید از این مجموعه فرهنگی آماده شوید. کاخ نیاوران یکی از سه مجموعه کاخ موزه‌های تهران به شمار می‌رود. آخرین شاهان ایرانی در این مجموعه زندگی می‌کردند. البته قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. این مجموعه در شمال تهران قرار دارد و با آب و هوای رویایی خودش میزبان گردشگران است. با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم از کاخ نیاوران بازدید کنیم.  شاید دل‌تان بخواهید درباره کاخ گلستان نیز بدانید.

کاخ نیاوران

چطور برویم؟

کاخ نیاوران جایی در شمال تهران و در محله نیاوران قرار دارد. در واقع بخشی از کاخ به پارک نیاوران متصل است. کاخ حدود 11 هکتار وسعت دارد. نخستین کسی که به فکرش افتاد در این محدوده کاخ بسازد، فتحعلی شاه قاجار بود. کاخ در خیابان باهنر قرار دارد که میدان تجریش را به میدان نوبنیاد وصل می‌کند. بنابراین از متروهای ایستگاه تجریش و نوبنیاد می‌توانید خودتان را به موزه برسانید. موزه پارکینگ اختصاصی دارد.

کاخ نیاوران

قسمت‌های کاخ نیاوران

کاخ نیاوران از زمان قاجارها مورد استفاده قرار می‌گرفت. چند تن از شاهان قجری در این مجموعه عمارت‌هایی ساخته بودند. در زمان آخرین پادشاه ایران تعدادی از بناهای کوچک این باغ تخریب شد و کاخ نیاوران با سبکی مدرن برای سکونت خانواده سلطنتی ساخته شد.

کاخ نیاوران

کاخ صاحبقرانیه

صاحبقرانیه کاخ ییلاقی ناصرالدین شاه بود. یکی از زیباترین بخش‌های این کاخ تالار آینه است که در وسط آن قرار دارد. آیینه کاری‌های آن باشکوه است. در زمان محمدرضا شاه تغییرات اساسی در داخل بنای صاحبقرانیه انجام گرفت و طبقه اول آن یعنی حوضخانه برای پذیرایی از میهمانان و طبقه دوم به عنوان دفتر کار شاه مورد استفاده قرار گرفت.

کاخ نیاوران

کاخ اصلی

کاخ اصلی تاریخی نیست. در واقع کاخ اصلی را به عنوان محل زندگی خانواده سلطنتی ساختند. کاخ اصلی دو طبقه است و در جنوبش ایوان بزرگی با ستون‌های عظیم دارد. برخی وسایل شخصی اعضای خانواده سلطنتی همچنان در اتاق‌های کاخ قرار دارد.

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید سقف کاخ از جنس آلومینیوم بوده و متحرک است. به طوری که با باز شدن سقف، نور به فضای داخل کاخ می‌تابد. این کاخ یک سینمای اختصاصی هم دارد.

کاخ نیاوران

کوشک احمدشاهی

کوشک احمدشاهی یکی از عمارت‌های کاخ نیاوران به شمار می‌رود. این عمارت با مساحتی حدود 800 متر در دو طبقه و با سقف شیروانی ساخته شده است. کوشک احمدی از لحاظ معماری و تزئینات خاص آن در میان سایر بناهای دوران قاجار منحصر به فرد است.

کاخ نیاوران

موزه جهان نما

در دهه 1970 میلادی برای نگهداری و نمایش آثار اهدایی به خاندان سلطنتی یا خریداری شده توسط آنان در قسمت غربی کاخ صاحبقرانیه بخشی آماده شد که آن را جهان نما نامیدند. علاوه بر آثار هنری و اشیاء تاریخی بی‌نظیر، از زیبایی‌های منحصر بفرد این موزه سقف تالار میانی است که در آن نقاشی روی چوب با نقوش گل و مرغ انجام شده است.

کاخ نیاوران

موزه کتابخانه سلطنتی

در قسمت شمال شرقی مجموعه در محیطی دنج و نزدیک به کاخ اصلی، کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران قرار دارد که در دو طبقه و یک زیرزمین با زیربنای تقریبی 770 متر مربع احداث شده است. دکوراسیون داخلی این کتابخانه ترکیب هوشمندانه‌ شیشه و آیینه است. یکی از تزئینات داخلی جالب این مجموعه به کار بردن بیش از 4000 استوانه شیشه‌ای در سقف آن است که روشنایی سقفی کتابخانه را تأمین می‌کند.

کاخ نیاوران

موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران

قبلاً از ساختمان این موزه به عنوان گاراژ استفاده می‌شده است. اکنون این ساختمان خودروهای اختصاصی خاندان پهلوی، موتور سیکلت‌های کوچک متعلق به فرزندان پهلوی و ماکت‌های خودرو را در خود جای داده است. توجه کنید که این موزه یک موزه تخصصی اتومبیل نیست بلکه با رویکرد حفظ آثار و روایت تاریخی مجموعه ایجاد شده است.

کاخ نیاوران

باغ کتیبه‌ها

باغ کتیبه‌ها در فضای باز مجموعه کاخ نیاوران قرار دارد. این موزه شامل 43 مولاژ از کتیبه‌های مربوط به دوران مختلف تاریخی ایران است که با خطوط مختلفی نوشته شده‌اند.

نکات مهم هنگام بازدید

موزه در همه روزهای سال به جز تعطیلات عاشورای و تاسوعای حسینی و تعطیلات خردادماه باز است. مجموعه یک کافه حیاط فوق العاده جذاب دارد. می‌توانید خودتان را به آنجا مهمان کنید.

کاخ نیاوران

نکات مهم برای افراد با نیازمندی‌های خاص

افراد دارای مشکلات حرکتی می‌توانند از بیشتر قسمت‌های کاخ موزه بازدید کنند. عبور ویلچر از بیشتر مسیرها امکان پذیر است. به دلیل فضای باز و طبیعت زیبای موزه، امکان بازدید خانواده‌های اوتیسم بلامانع است. با این حال مراقب پله‌ها و استخرها باشید.

همچنین بخوانید:

جاهای دیدنی تهران، خیابان همیشه بیدار

باغ موزه قصر؛ نخستین زندان تهران (+ویدئو)

این پله‌ ها جان می‌دهند برای عکاسی!

چه کسی گفته دایناسور ها منقرض شده‌اند؟

سفر به سرتاسر ایران فقط در 3 ساعت!

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

بازارهای شناور تایلند از جذاب‌ترین دیدنی‌های این کشور هستند.

بازار شناور

تایلند جاذبه بی‌نظیری دارد که هوش از سر گردشگران می‌برد! بازارهای شناور! بازارهای شناور تایلند که معروف‌ترین آنها در پاتایا و بانکوک قرار دارند، جذاب‌ترین دیدنی‌های این کشور به شمار می‌روند. در این بازارها باید سوار قایق شوید، پارو بزنید و از فروشندگانی که هر کدام سوار قایق خودشان هستند خرید کنید. هیجان انگیز به نظر می‌رسد. اینطور نیست؟ با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم سوار بر قایق شویم و در بازارهای شناور تایلند به خوش گذرانی بگذرانیم.

————————————————————————————-

بازار شناور

تایلند کجااست؟

تایلند کشوری در جنوب شرق آسیا است. این کشور شبه جزیره است. بانکوک پایتخت آن و پاتایا یکی از معروف‌ترین قطب‌های توریستی تایلند به شمار می‌رود. در کنار دیگر جاذبه‌های گردشگری این کشور، بازارهای شناور آن از محبوب‌ترین دیدنی‌ها برای گردشگران به شمار می‌روند. تایلند کشوری محصور در آب است. مردمان محلی از دیرباز با قایق از ساحل به جزیره‌ها و حتی سواحل اطراف حرکت می‌کردند و زندگی، روی قایق‌ها در جریان بود.

بازار شناور

تایلند در طول زمان پیشرفت‌های زیادی کرده و به یک کشور مدرن تبدیل شده با این حال فرهنگ استفاده از قایق منسوخ نشده است. قایق سواری و زندگی روی آن و حتی تجارت روی قایق به بخشی از میراث فرهنگی تایلند تبدیل شده و مسئولین این کشور در تلاش هستند این سنت را با همه جزئیاتش حفظ کنند. این اتفاق فرهنگی و سنت کهن، امروز به یکی از منابع درآمدزایی تایلند تبدیل شده است. مردمان زیادی از همه جای دنیا به این کشور سفر می‌کنند تا از بازارهای هیجان انگیز شناور آن بازدید کنند.

بازار شناور

بازارهای شناور را در هند، اندونزی، جزایر سلیمان، ویتنام و تایلند می‌توان دید. اما بازارهای شناور تایلندی، متفاوت‌تر از تمام بازارهای شناور در جهان هستند.

بوتیک‌های قایقی

تصور کنید لازم نیست در مراکز خرید و خیابان‌ها قدم بزنید و از این مغازه به آن فروشگاه بروید و خرید کنید. کافی‎است پارو بزنید، به آرامی قایق‌تان را روی کانال‌ها و برکه‌ها برده و از مغازه‌های قایقی خرید کنید! بله اینجا بازارهای شناور تایلند هستند. جایی که خبری از ویترین‌های پر زرق و برق نیست. ولی زیبایی و هیجان و جذابیت آن هوش از سر پیر و جوان می‌برد.

بازار شناور

در بازار شناور پاتایا چه خبر است؟

درون قایق های رنگارنگ، میوه، سبزیجات، غذاهای تایلندی و حتی صنایع دستی به فروش می رسد. خرید پوشاک آن هم در میان آب‌ها هم ریسک است و هم جذاب. فکرش را بکنید! نه خبری از مانکنی که لباس مورد نظرتان را بر تن کرده باشد هست و نه حتی اتاقی برای پرو لباس! با این حال این بخش بازار شناور همیشه طرفداران زیادی دارد.

بازار شناور

شما حتی می‌توانید سوار قایق های مسافربری این بازار شوید و از رستوران‌های قایقی، غذاهای خوشمزه بخرید و همین‌طور که روی آب سر می‌خورید، غذای لذیذی را نوش جان کنید.

بازار شناور

تفریحات بازارهای شناور

بعد از یک قایق سواری حسابی و صرف یک غذای لذیذ در رستوران‌های شناور بازار، می‌توانید به دهکده تایلندی‌ها بروید و از تماشای نمایش میمون‌ها، قفس پرندگان و کارگاه های ابریشم بافی بازار لذت ببرید. در دهکده تایلندی‌ها هر روز عصر نمایش ویژه‌ای برای گردشگران اجرا می‌شود. می‌توانید با این نمایش سرگرم شوید. در این دهکده تاریخی، می توانید مشاغل قدیمی تایلندی‌ها را تماشا کنید و از یک ماساژ بی نظیر تایلندی لذت ببرید. کارگاه های دوخت لباس و آشپزی یک روزه دراین مکان برگزار می شود و شرکت در آن ها خالی از لطف نیست.

نکات مهم در بازدید از بازار شناور

میوه‌های تایلندی بخرید. میوه‌های این قسمت از کره زمین هم از نظر ظاهر و هم از نظر مزه با میوه‌های ایران متفاوت هستند. بد نیست نمونه‌های آن را امتحان کنید. غذاهای محلی را تست کنید. روی رستوران‌های قایقی غذاهای باب طبع ایرانی هم یافت می‌شود. مثلا ماهی کباب. بخرید و نوش جان کنید. در نظر داشته باشید تعداد زیادی بازار شناور در بانکوک و پاتایا وجود دارد. بهتر است از راهنمای محلی بخواهید برای رفتن به بازار شناور، راهنمایی‌تان کند.

بازار شناور

همچنین بخوانید:

پاتایا ، شهر ساحلی

دیدنی های سن پترزبورگ، سرزمین شب‌های آفتابی+(ویدئو)

 بهترین مراکز خرید تفلیس ؛ ارزان و پرزرق و برق

زیباترین جای دنیا ؛ درخت‌های اکالیپتوس رنگین کمانی

داستان کوه خشمگینی که ناگهان بیدار شد!(+ویدئو)

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

دربند، کوهی پر از آزادی است! آزادی از خستگی‌ها و روزمرگی‌های زندگی شهری!

دربند

دربند، دربند نیست! کوهستانی پر از آزادی است. آزادی از دود و ترافیک و سر و صدا و ازدحام تهران! به دربند بروید و آزادی را در هوای پاک کوهستانی تجربه کنید. با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم به دربند، دیار آلوچه‌ها و ترشک‌های اشتهابرانگیز سفر کنیم و در سفره‌خانه‌های باصفای کوهستانیش کمی به استراحت بپردازیم.

دربند کجاست؟

جایی در شمال تهران و نزدیک کوه‌های البرز. دربند از محله‌های قدیمی تهران است که در محدوده شمیرانات و بالای باغ سعادت آباد قرار دارد. این منطقه کوهستانی است. ابتدای مسیر کوهنوردی هم محسوب می‌شود. ابتدای این مسیر، پر است از رنگ و بو و مزه و طعم و هیجان! رستوران‌های سنتی با چشم انداز رودخانه و کوهستان در سرتاسر مسیر وجود دارد و از آن جذاب‌تر، مغازه‌هایی هستند که ترشک و لواشک در انواع طعم‌ها و مزه‌های مختلف می‌‎‌فروشند.

دربند

باقالی تازه و بستنی و چاغاله بادام در فصلش، از دیگر خوراکی‌هایی است که در طول مسیر می‌بینید. اصلا دربند به دلیل همین خوراکی‌های خیابانی، معروف و دوست داشتنی شده است.

دربند

پیاده روی در مسیر سنگی دربند از کنار نهری خروشان که اطراف آن را رستوران‌های گوناگون، دست‌فروشان و چای خانه‌ها پرکرده‌اند، از مفرح ترین جاذبه های گردشگری تهران است و در طول مسیر کسی نمی‌تواند در برابر وسوسه‌های انواع آلو، لواشک، باقالی، بلال، ترشک در امان باشد.

دربند

الان دیگر روستا نیست

دربند در گذشته روستایی در شمال تهران بود. امروزه دربند با گسترش شهر تهران به قسمتی از شهر تبدیل شده است. در قسمت بالایی دربند، امامزاده ابراهیم و روستای تاریخی پس قلعه قرار دارد که کوچه اصلی این روستا، پیاده‌راه گردشگران به سمت ارتفاعات تهران است. کوهنوردی حرفه‌ای نیز از مسیر دربند امکان پذیر است. گردشگرانی که کوهنوردی سبک را دوست دارند، معمولا تا آخرین رستوران‌ های مسیر، بالا می ­روند. اما کوهنوردان حرفه‌­ای مسیر را به سمت ارتفاعات بالاتر ادامه می­‌دهند.

دربند

چطور برویم؟

باید به میدان تجریش بروید. از میدان، خیابان فناخسرو را تا انتها بالا بروید تا به میدان کوهنورد برسید. مسیر پیاده روی و کوهنوردی دربند از همان میدان شروع می‌شود. نزدیک‌ترین مترو به دربند، متروی ایستگاه تجریش است.

دربند

نکات مهم در بازدید از مسیر پیاده روی دربند

پنج شنبه، جمعه و روزهای تعطیل، دربند خیلی شلوغ است. اما این شلوغی مانع تفریح شما نیست و می­‌تواند جذاب هم باشد. تماشای مردمی که خوشحال و خندان هستند و شریک شدن در حال خوب آنها، دیدنی است.

در روزهای تعطیل، ممکن است پیش و پس از پیاده‌روی یا کوهنوردی، برای رفت و برگشت به شهر، قدری ترافیک خودروها کلافه‌تان کند. در فصل بارش، ممکن است به دلیل خیس بودن بخش های از مسیر سنگی، سر بخورید. بنابراین در هنگام عبور از روی سنگ‌­ها مواظب باشید.

دربند

در بعضی جاها نیاز است که از سنگ­‌های حدودا یک متری بالا بروید. پس اگر سن‌تان بالاست بهتر است به همراه یک فرد جوان بروید که در بالا رفتن از این سنگ­ها به شما کمک کند. در فصل­های سرد، دربند برفی است. اما مسیر پیاده راه معمولا تمیز می­شود و حتی در سردترین زمان­های سال هم بخش­های اصلی پیاده راه و رستوران­های اول پیاده راه فعال هستند. بهتر است حداقل نصف یک روزتان را برای بازدید از دربند خالی کنید.

دربند

نکات مهم برای افراد با نیازمندی‌های خاص

افراد با محدودیت‌های حرکتی می‌توانند از رستوران‌ها و چای‌خانه‌های ابتدای مسیر استفاده کنند. به دلیل شیب زیاد و باریک بودن بعضی معبرها، امکان تردد ویلچر در تمام مسیر، فراهم نیست. بخشی از مسیر پیاده روی دربند، برای خانواده‌های دارای خانواده اوتیسم مناسب است. ادامه دادن مسیر و گذر از مناطق صعب العبور پیشنهاد نمی‌شود. اگر فرزند شما با زیاد ماندن در خودرو مشکل دارد، روزهای تعطیل را برای بازدید از کوهستان انتخاب نکنید. معمولا ترافیک زیادی در انتظارتان است.

دربند

همچنین بخوانید:

جاهای دیدنی تهران، خیابان همیشه بیدار

تور یک روزه، آخر هفته کجا برویم؟ قسمت سوم (+ویدئو)

این پله‌ ها جان می‌دهند برای عکاسی!

چه کسی گفته دایناسور ها منقرض شده‌اند؟

آخر هفته کجا برویم؟ (قسمت ششم)

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

تالاب میانکاله بهترین جایی است که در آن می‌توانید پرنده‌ها را ببینید و لذت ببرید.

قصه های جزیره

سریال قصه های جزیره را یادتان هست؟ ما می‌خواهیم برای شما قصه های شبه جزیره را بگوییم. بهشت پرندگان! این نامی است که به شبه ‌جزیره یا تالاب میانکاله داده‌اند. یونسکو آنجا را یکی از ذخایر زیست محیطی کره زمین معرفی کرده است.

خلیج کم‌آب و زیبای گرگان، درخت‌زارهای اکالیپتوس و انارجنگلی و همچنین تپه‌های شنی که تداعی کننده چشم انداز کویر است، تالاب میانکاله را به یکی از دوست داشتنی‌ترین مقاصد سفر برای طبیعت‌دوستان تبدیل کرده است. با مجله پیام دلتا  همراه باشید تا با هم از دیدنی‌های میانکاله بازدید کنیم.

در هنگام فصل کوچ، پرندگان زیادی از ارتفاعات بالای کره زمین به این پناهگاه حیات وحش می‌آیند و حضور آنها در کنار ساحل دریا، قصه های جزیره را زیباتر می‌کند.

قصه های جزیره

میانکاله کجااست؟

در شرق دریای خزر، باریکه‌ای از خشکی به موازات ساحل و به طول حدود 70 کیلومتر، درون دریا قرار گرفته. این خشکی باریک که عرضش حدود 5 کیلومتر است، شبه جزیره یا تالاب میانکاله نامیده می‌شود. قصه های جزیره ما همگی در این باریکه اعجاب انگیز روی می‌دهد.

قصه های جزیره

آبی که در قسمت جنوبی شبه جزیره جمع شده و از یک سو به دریای خزر راه دارد، همان خلیج گرگان است. این محدوده از خزر اهمیت اقتصادی و زیست‌محیطی زیادی دارد. زیرا تنها نقطه‌ای از دریا است که انسان نتوانسته در آن دست‌درازی کند. یکی از محبوب‌ترین قسمت‌های قصه‌ های جزیره ما، ذخایر خاویار آن است. ببیشترین برداشت از ذخایر خاویار دریای خزر نیز از این محدوده انجام می‌شود.

قصه های جزیره

این تالاب به عنوان پناهگاه حیات وحش، میزبان گونه‌های ارزشمندی از پرندگان و جانوران بومی و مهاجر است. شبه ‌جزیره میانکاله از سوی یونسکو به عنوان ذخیره زیست محیطی کره زمین معرفی شده است. از این رو محدوده‌ای بکر و دست ‌نخورده باقی مانده و چه کسی در دنیا وجود دارد که دلش نخواهد از مناطق بکر و طبیعت وحشی دیدن کند و لذت ببرد؟

قصه های جزیره

جزیره آشوراده بخشی از میانکاله است

آنچه به عنوان شبه ‌جزیره میانکاله معرفی می‌شود شامل محدوده باریک و بلند خشکی شبه جزیره، تالاب‌ها و جزیره آشوراده است. تالاب میانکاله نخستین تالاب بین‌المللی ایران به شمار می‌رود. بخشی از این تالاب پوشش گیاهی ندارد. اما در قسمت‌هایی از آن، بوته‌زارها در آب قرار دارند که چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای آفریده‌اند. جزیره آشوراده که در انتهای شبه ‌جزیره میانکاله ، در سمت شرق آن قرار دارد، جزئی  از میانکاله به شمار می‌آید. تجربه طبیعت دست نخورده، تماشای چشم‌اندازهای منحصر به فرد از طبیعت خلیج، ساحل دریا، درخت‌زار، شن‌زار و انارستان و همچنین ملاقات با گونه‌های متنوعی از جانوران و پرندگان، از جاذبه‌های شبه ‌جزیره میانکاله به شمار می‌رود.

قصه های جزیره

در شبه جزیره میانکاله چه خبر است؟

در قسمت جنوبی شبه‌جزیره، یعنی ساحل خلیج گرگان می‌توانید پرندگان منحصر به فردی مانند فلامینگو، حواصیل، قو، گیلانشاه، پلیکان، عقاب دریایی، اردک سرسفید، عروس غاز، عقاب دریایی، غاز پا زرد، طاووسک و … ببینید. همچنین در نواحی مرکزی شبه‌جزیره، گاومیش‌های غول‌پیکری زندگی می‌کنند که در پس‌زمینه شن‌زارهای تپه‌ای، تداعی کننده بیابان‌های آفریقا هستند. اگر خوش شانس باشید فُک ایرانی را نیز می‌توانید در ساحل خزر تماشا کنید.

قصه های جزیره

با ضابطه سفرکنید

باید بدانید سفر به شبه ‌جزیره میانکاله ضوابط و مقررات خاصی دارد. بدون داشتن مجوز نمی‌توانید از شبه جزیره و طبیعت بی‌نظیرش دیدن کنید. مجوز را اداره کل حفاظت محیط زیست ساری صادر می‌کند و فرآیند اداری آن حدود یک روز به طول می‌انجامد. حواس‌تان باشد پنجشنبه و جمعه مجوز صادر نمی‌کنند و اداره‌ها تعطیل هستند. خود شبه ‌جزیره اما تعطیلی ندارد. همچنین هر گونه شکار، صید یا آسیب به طبیعت ، مجازات شدید در پی دارد.

قصه های جزیره

همه چیز درباره مجوز ورود به جزیره

مجوزهای یک‌روزه برای تردد به شبه ‌جزیره میانکاله، تا ساعت 4 عصر اعتبار دارد. یعنی گردشگران باید راس ساعت 4 عصر محدوده را ترک کنند و از شبه جزیره بیرون بیایند. بهترین زمان بازدید از این محدوده نیز حد فاصل اواسط پاییز تا اواخر زمستان است. پرندگان بیشتری در جزیره هستند. در دیگر مواقع هم سفر به این قسمت از ایران جذابیت دارد.

قیمتش چند است؟

ورود به محدوده شبه‌ جزیره میانکاله نیاز به پرداخت هزینه ندارد.

قصه های جزیره

نکات مهم در بازدید از میانکاله

همراه داشتن چکمه بلند پلاستیکی پیشنهاد ما به شمااست. بعضی از نواحی تالاب را بدون چکمه نمی‌توان دید. دوربین دوچشمی مخصوص شکار از دیگر وسایلی است که اگر به همراه داشته باشید بیشتر خوش ‌می‌گذرانید و تصاویر جالب‌تری خواهید دید. عکس گرفتن اما ضوابط خاصی دارد. نباید از سه‌پایه استفاده کنید. نباید از فلاش استفاده کنید و همچنین اجازه ندارید دوربین حرفه‌ای عکاسی با خودتان به داخل محدوده شبه ‌جزیره میانکاله ببرید. دوربین گوشی اما ایراد ندارد.

قصه های جزیره

ایست بازرسی را جدی بگیرید

شکار و صید در این منطقه ممنوع است. بنابراین ماموران حفاظت محیط زیست، وسایل شما و همچنین خودرویی را که با آن قصد دارید به قصه های جزیره سفر کنید بازرسی می‌کنند. هنگام بازگشت نیز بازرسی خواهید شد. این جزئی از روند کار محیط‌‌بانان است. بنابراین دلخور نشوید.

قصه های جزیره

خوشبو نباشید!

هرگز حق استفاده از عطر و هرگونه ماده شیمایی بودار را ندارید. این بوها سبب اختلال در نظم اکوسیستم منطقه می‌شود و بعضی از جانوران را از خانه‌شان فراری می‌دهد. قصه های جزیره را بدون بوی عطر و ادکلن امتحان و از ایجاد هرگونه صدای بلند اجتناب کنید. آلودگی صوتی سبب گریز ساکنان اکوسیستم می‌شود و آرامش‌شان را بر هم می‌زند؛ به ویژه اگر در دوارن بارداری و وضع حمل به سر برند.

قصه های جزیره

همچنین بخوانید:

دریاچه الیمالات چمستان ، چیستان حل نشده مازندران

آبشار گزو

سد لار ؛ دامن گلدار کوه دماوند

جاده چالوس ؛ جاده‌های شمال محاله یادم بره

ستاره می‌زنه سو!(+ویدئو)

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

خیابان تبریز که روزگاری بخشی از جاده ابریشم بود، یکی از پیاده راه های تبریز است.

خیابان تربیت تبریز

تبریز هم شانزلیزه دارد! آن هم چه شانزلیزه جذابی. قدم زدن روی سنگفرش‌‌های قدیمی خیابانی که روزگاری قسمتی از جاده ابریشم بوده هنوزهم هیجان‌انگیز است. خیابان تربیت تبریز، پیاده راهی است که از نخستین خیابان‌های تبریز مدرن به شمار می‌رود. خیابان تربیت که یکی از مراکز خرید قدیمی تبریز محسوب می‌شود، در بافت مرکزی شهر قرار گرفته و سالهااست به صورت پیاده‌ راه درآمده است. باغچه‌بندی زیبا، مبلمان شهری مناسب، بناهایی کهنسال که هر کدام داستان شیرینی دارند و همچنین مجسمه‌های بزرگی که مشاغل سنتی را نشان می‌دهند، بر هیجان و زیبایی خیابان تربیت تبریز افزوده است.

با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم در خیابانی که به شانزلیزه تبریز شهرت دارد، قدم بزنیم. البته شاید دل‌تان بخواهد کمی هم  درباره شانزلیزه تهران بدانید.

خیابان تربیت تبریز

خیابان تربیت کجااست؟

خیابان تربیت جایی در بافت مرکزی و تاریخی تبریز قرار دارد. کافی است سراغ میدان ساعت را بگیرید. خیابان تربیت همان حوالی است و به راحتی می‌توانید پیدایش کنید.

داستان خیابان تربیت

اوایل قرن حاضر بود که مدرنیته به ایران رسید. پیش از آن شهرها کوچک بودند و به دلیل عقاید محلی، کنترل سرعت وزش باد و همچنین ایجاد امنیت بیشتر، معبرهای شهری بسیار پیچ در پیچ و باریک ساخته می‌شد. پس از ورود اتومبیل به ایران و همزمان با آغاز مدرنیته، در دوره پهلوی اول، در همه شهرها خیابان‌های سرتاسری، عریض و مستقیم ساخته شد. الگوی این خیابان‌ها به صورت صلیبی بود. یعنی خیابانی سرتاسری که از شرق به غرب یا از شمال به جنوب شهر می‌گذشت و خیابانی متقاطع که آن را قطع می‌کرد. این خیابان‌ها بعد از انقلاب اسلامی تغییر نام دادند و در بیشتر شهرها به نام خیابان امام خمینی نامگذاری شدند.

خیابان تربیت تبریز

خیابان امام خمینی تبریز نیز بر همین اساس ساخته شده، از اصلی‌ترین قسمت‌های هسته شهر عبور کرده و معابر و مکان‌های مهم را به یکدیگر پیوند داده است. همزمان با تکمیل این خیابان و خیابان‌های موازی آن، خیابان تربیت به طرز بسیار هوشمندانه‌ای مکان‌یابی و احداث شد. خیابان تربیت تبریز دو مکان مهم شهر یعنی میدان ساعت را به بازار پیوند می‌داد و گفته می‌شود قسمتی از مسیر باستانی جاده ابریشم به شمار می‌رود. خیابان تربیت را می‌توان یکی از مراکز خرید قدیمی تبریز معرفی کرد. انواع پوشاک، کیف و کفش تبریز و کت و شلوار از جمله کالاهایی است که می‌شود آن‌ها را در خیابان تربیت تبریز خرید.

خیابان تربیت تبریز

یکی از دوست‌داشتنی‌ترین قسمت‌های خیابان ، مجسمه‌های حجیمی است که مشاغل سنتی را نشان می‌دهند و طول مسیر نصب شده‌اند. مجسمه مرد فرش‌فروش، مرد بستنی فروش، پینه‌دوز(کفاش) و مرد سلمانی از جمله این مجسمه‌ها به شمار می‌رود. کوچه‌های قدیمی و معروفی مثل کوچه انجمن، کوچه پناهی و کوچه کرباسی نیز از خیابان تربیت تبریز انشعاب گرفته‌اند.

خیابان تربیت تبریز

کی برویم؟

گرچه عصرها جمعیت زیادی را در خیابان تربیت خواهید دید، با وجود این بهترین زمان دیدار از این خیابان همان عصرها است. خیابان نیمی از هویت خود را مدیون شهروندانی است که در آن وقت می‌گذرانند. حیات و پویایی خیابان تربیت به مردمی که در آن تردد می‌کنند وابسته است و در زمان شلوغی، می‌توانید جلوه‌های زیبایی از خرده فرهنگ بومی شهر را در تعاملات بین شهروندان ببینید. غروب‌ها این خیابان را شلوغ‌تر از هر زمانی خواهید یافت. به ویژه عصر روزهای آخر هفته جمعیت بیشتری به این خیابان مراجعه می‌کنند. در تمام 365 روز سال خیابان باز است و می‌توانید از آن عبور کنید. با این حال در روزهای تعطیلات رسمی و همچنین شب‌ها مغازه‌های اطراف خیابان را بسته خواهید دید.

خیابان تربیت تبریز

نکات مهم در بازدید از خیابان تربیت

از خیابان تربیت عکاسی کنید. از کوچه‌های قدیمی، ساختمان‌های سنتی و مجسه‌های خیابان عکس بگیرید و به عنوان یادگاری با خود ببرید. به خاطر داشته باید که هر زمان که دلتان بخواهد می‌توانید روی نیمکت‌های خیابان تربیت تبریز استراحت کنید. اگر قصد خرید دارید، بهتر است بدانید قیمت کالا در خیابان تربیت مناسب است. شبها مغازه‌های دو طرف خیابان بسته است و خیابان را بی‌طراوات خواهید یافت. پس درست زمان‌بندی کنید.

کفش راحت به پا کنید. چون برای رسیدن به انتهای خیابان تربیت وسیله نقلیه وجود ندارد. اگر دوچرخه دارید یا باید قید گذر از خیابان را بزنید و مسیر دیگری انتخاب کنید تا به بازار برسید، و یا دوچرخه را در مکان امنی پارک کنید و پیاده به مسیرتان در خیابان تربیت تبریز ادامه دهید. خیابان تربیت از جمله مراکز خرید تبریزی‌ها به شمار می‌آید. به فرهنگ بومی احترام بگذارید.

خیابان تربیت تبریز

نکات مهم برای افراد با نیازمندی‌های خاص

افراد دارای معلولیت جسمی که با ویلچر حرکت می‌کنند، می‌توانند به راحتی از خیابان تربیت و دیدنی‌های اطرافش بازدید کنند. این خیابان برای خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم مناسب نیست و شلوغی و ازدحام خیابان ممکن است باعث بی‌قراری بچه‌ها شود.

خیابان تربیت تبریز

همچنین بخوانید:

کندوان، زیبای هفت هزار ساله!

هتل صخره ای لاله کندوان، غارنشین‌های لاکچری

خرید یا گردشگری رنگارنگ در بازار مظفریه

کوه های رنگین کمانی ؛ جعبه مداد رنگی در وسط اتوبان

کلیسای کانتور ؛ مکان سرخ پرستش

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

کوه های رنگین کمانی جایی در اتوبان زنجان تبریز قرار دارند. کاملا رایگان، منتظر بازدید شما هستند.

کوه های رنگین کمانی

چیزی که می‌بینید نه نقاشی بچه‌هااست و نه تصاویری از سیاره‌های فیلم‌های تخیلی و دنیای ناشناخته! بلکه چشم‌اندازی واقعی از کوه‌ های رنگین‌کمانی یا آلاداغ لار است. به اندازه‌ای رنگارنگ و باشکوه است که انگار جعبه‌ای مدادرنگی در طبیعت رها شده و با رنگ‌های جادویی، هر تکه را به رنگی در آورده است. کوه‌ های رنگین‌کمانی یا آلاداغ لار یکی از جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد ایران است. البته چین و پرو هم کوه‌های رنگین کمانی دارند. با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم به کوه ‌های رنگین کمانی ایران سفر کنیم.

کوه های رنگین کمانی

کوه ‌های رنگین کمانی کجا هستند؟

کوه های رنگین کمانی در زبان ترکی آلاداغ لار نامیده می‌شود. آلا به معنی رنگارنگ و داغلار به معنی کوهستان است. کوه‌ های رنگین‌کمانی یا آلاداغ لار از 25 کیلومتری شمال شرق تبریز یعنی حوالی شهرستان خواجه شروع شده و تا اهر نیز امتداد دارد. همچنین دنباله‌های این کوهستان رنگارنگ تا قسمت جنوب شرق تبریز یعنی میانه نیز امتداد یافته و درمسیر اتوبان زنجان- تبریز به چشم می‌آید. یعنی قسمتی از استان زنجان را نیز در بر می‌گیرد. اگر از سمت تهران، زنجان و یا قزوین می‌خواهید به تبریز سفر کنید، در طول مسیر با کوه‌ های رنگین‌کمانی یا آلاداغ لار رو‌به‌رو خواهید شد.

بخشی از کوه‌ های رنگین‌کمانی یا آلاداغ لار در کنار اتوبان زنجان- تبریز قرار دارد. بکرترین صحنه‌ها از کوه‌ های رنگین‌کمانی یا آلاداغ لار، در جاده ( و نه اتوبان) میانه به تبریز و همچنین تبریز به اهر واقع شده است. حوالی ماهنشان از استان زنجان نیز چشم انداز بی‌نظیری از کوه های رنگین کمانی دارد.

کی برویم؟

کوه‌ های رنگین‌کمانی یا آلاداغ لار در زمان طلوع و غروب آفتاب و همچنین بعد از بارش باران بسیار دیدنی هستند. بازی نور و سایه، تصاویر منحصر به فردی از کوه‌ها و رنگ‌هایش می‌آفریند. پیشنهاد می‌کنیم در چنین زمان‌هایی از کوه‌ های رنگین‌کمانی دیدن کنید. به دلیل وسعت محدوده می‌توان گفت هرگز با ازدحام جمعیت روبه‌رو نخواهید شد. در تمام 365 روز سال می‌توانید خودتان را به کوه‌ های رنگین‌کمانی یا آلاداغ لار برسانید، عکاسی کنید و لذت ببرید.

کوه های رنگین کمانی

چرا رنگی رنگی؟

تا به حال ادویه فروشی‌های بازار را دیده‌اید؟ ادویه‌ها را لایه لایه روی هم می‌ریزند و ترکیب رنگ‌های آنها قند در دل بینندگان‌شان آب می‌کند. کوه‌های رنگین کمانی هم مثل ادویه‌های عطاری، لایه لایه و رنگارنگ هستند.

دلیل رنگارنگی کوه‌ های رنگین‌ کمانی یا آلاداغ لار، تفاوت مواد موجود لایه‌های تشکیل دهنده آن است که یکی از زیباترین پدیده‌های ژئوفورمولوژی به شمار می‌آید. زرد، سفید، نارنجی، قرمز، قهوه‌ای و سبز از جمله رنگ‌هایی است که در کوه‌ های رنگین‌ کمانی یا آلاداغ لار به خوبی می‌توان آن‌ها را تشخیص داد.

نکات مهم در بازدید از کوه های رنگین کمانی

زیبایی کوه‌ های رنگین‌کمانی یا آلاداغ لار رابطه مستقیمی با شدت و زاویه نور دارد. از این‌رو بهترین زمان را برای بازدید انتخاب کنید تا بیشترین لذت را ببرید. هنگام طلوع و غروب آفتاب کوه‌ های آلاداغ لار زیباتر به نظر می‌رسند. به آسمان و ابرهای فراز کوهستان نیز دقت کنید و هارمونی طبیعت را بنگرید. عینک آفتابی، کلاه لبه‌دار و کرم ضد آفتاب به همراه داشته باشید. خوراکی سبک و آب آشامیدنی نیز از ملزوماتی است که باید همراهتان باشد.

کوه های رنگین کمانی

کوه‌ های آلاداغ لار حتی در تابستان نیز خنک‌ است. همراه داشتن ژاکت سبک در تابستان توصیه می‌شود. آنچه از بالا به چشمتان می‌آید، بسیار باشکوه‌تر از چیزی است که در پایین کوه می‌بیند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم دستِ‌کم از یک تپه کم ارتفاع کوه‌ های رنگین‌کمانی یا آلاداغ لار بالا بروید و بیشتر غرق در زیبایی شوید.

نکات مهم برای افراد با نیازمندی‌های خاص

بالا رفتن از کوه های رنگین کمانی برای افراد دارای معلولیت امکان پذیر نیست. ولی در نواحی فرودست می‌توانید به کمک یک همراه به خوبی تفریح کنید. همچنین بازدید از این جاذبه طبیعی برای خانواده‌های دارای کودک اوتیسم پیشنهاد می‌شود. شیب کوه‌ها زیاد و خطرناک نیست. کوه‌ها نیز چندان مرتفع نیستند. به راحتی می‌توانید به اتفاق فرزندتان از این دیدنی بازدید کنید و لذت ببرید. آموزش‌های غیر مستقیم در طبیعت برای درک شناختی فرزند شما مفید است.

کوه های رنگین کمانی

همچنین بخوانید:

کندوان، زیبای هفت هزار ساله!

هتل صخره ای لاله کندوان، غارنشین‌های لاکچری

خرید یا گردشگری رنگارنگ در بازار مظفریه

باداب سورت، این کارت پستال نیست! (+ویدئو)

چگونه ارزان سفر کنیم؟

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

عکسهای زیبا ببینیم تا چشمانمان به زیبایی عادت کند.

بیایید با هم عکسهای زیبا ببینیم. چشم‌مان نوازش شود و روح‌مان به رقص در بیاید. با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم زیباترین عکسهای ایران را ببینیم و لذت ببریم. انرژی مثبت این عکسهای زیبا تقدیم به همه همراهان مجله اینترنتی پیام دلتا.

 

صبح روز تعطیل را اگر اینجوری آغاز کنیم، تا آخر هفته بعد قبراق و پر انرژی خواهیم بود. چه چیز بهتر از رفتن به یکی از رستوران‌های سنتی دره فرحزاد تهران و خوردن یک صبحانه با این کیفیت و کمیت؟ دره فرحزاد یکی از نواحی گردشگری تهران است.

عکسهای زیبا

 

این خانم دوست داشتنی، دارد از مزرعه گلهایش گل نرگس برداشت می‌کند. لطافت این عکس زیبا تقدیم به شما.

عکسهای زیبا

آبشار چالاچوخور را در تصویر می‌بینید. این آبشار در شهرستان گرمی از توابع اردبیل قرار دارد. در این روزهای گرم، حتی عکس این آبشار هم می‌تواند با روح و روان آدمی بازی کند.

عکسهای زیبا

 

طبیعت کردستان، آن هم در تابستان، چیزی شبیه به بهشت است. باور ندارید؟ تشریف ببرید و با چشم‌های خودتان ببینید. از این عکسهای زیبا بیندازید و یادگاری نگه دارید.

عکسهای زیبا

دشت سوسن در ایذه خوزستان قرار دارد. بهار بهترین فصل برای رفتن به این قسمت ایران است. سفر به این قسمت از ایران را در برنامه‌های خود بگذارید.

عکسهای زیبا

باورتان می‌شود اینجا ایران خودمان است؟ بله این عکس هیجان انگیز در خلیج فارس گرفته شده است. آن هم جزیره هرمز! رنگی‌ترین جزیره ایران که رفتنش روح‌تان را تازه می‌کند! هیجان این عکس زیبا بدرقه راهتان.

عکسهای زیبا

اینجا طاق بستان کرمانشاه است. احتمالا طاق بستان را از این زاویه تاحالا ندیده بودید.

عکسهای زیبا

اینجا طبیعت اطراف ماسال است. بهشت تابستانی ایران.

عکسهای زیبا

این تصویر یک خانه تاریخی در اصفهان است که اکنون به سفره خانه و کافه تبدیل شده است. دوست دارید عصرانه را در کنار یاران جانی، اینجا سپری کنید؟

عکسهای زیبا

خبر دارید ایرانی‌ها یکی از بهترین آشپزهای دنیا هستند و جهانگردانی که به ایران سفر کرده‌اند، خوردن غذاهای ایرانی، مثلا همین قورمه سبزی اشتها برانگیز عکس زیر را، یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های سفرشان عنوان کرده‌اند؟ زیبایی این عکس با همه عطر و بو و طعم و مزه‌اش تقدیم به شما.

عکسهای زیبا

همچنین بخوانید:

ریگ جن ، زمزمه‎ی مرگ در دل کویر

آبشار مارگون ، ودیعه عصر یخبندان!

ستاره می‌زنه سو!

میدان نقش جهان ، قلب تپنده اصفهان

خرید یا گردشگری رنگارنگ در بازار مظفریه

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

خیلی دور، خیلی نزدیک! قرار است با هم به جاهایی سفر کنیم که نه خیلی دور است و نه خیلی نزدیک.

تور یک روزه

خیلی دور خیلی نزدیک! این هفته قصد داریم پیشنهادات تور یک روزه تهران گردی “نواحی اطراف تهران” را به شما معرفی کنیم. جایی که نه نزیک است و نه دور! پیشنهادات این هفته ما خارج از پایتخت است. اما به اندازه‌ای که نیاز باشد برای سفر به آنجا مرخصی بگیرید، دور نیست. ما قرار است حداکثر 150 کیلومتر از پایتخت دور شویم.

با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با پیشنهادات ویژه تهران گردی این هفته شما را سر شوق بیاوریم. اگر به دنبال پیشنهادات بیشتری هستید، قسمت ششم، قسمت پنجم، چهارم، سوم، دوم و نخستین پیشنهادات تور یک روزه تهران گردی ما را نیز بخوانید.

تهران گردی

سفر به مریخ ایران، همین حوالی تهران

چرا سفر بدون بازگشت به فضا با بازگشت، به مریخ سفر کنید. خوش بگذرانید. حیرت زده بشوید و خوش و خرم به خانه برگردید. همین حوالی تهران خودمان مریخ دارد. کافی است سوییچ بیندازید، ماشین را روشن کنید. به سمت قم برانید تا به مریخ برسید. گنبد نمکی قم همان جایی است که نامش را مریخ ایران گذاشته‌ایم. جایی که شما را یاد سیاره‌های ناشناخته کهکشان‌های دور می‌اندازد. جایی که شبیه به لوکیشن فیلم‌های تخیلی است. جایی که تا به حال مانندش را ندیده‌اید!

مریخ ایران حوالی قم قرار دارد. یعنی با صرف یک ساعت زمان می‌توانید از تهران خودتان را به مریخ برسانید! این عارضه منحصر به فرد طبیعی که تنها گنبد نمکی متقارن جهان است، شصت میلیون سالش است!

گنبد نمک مریخ

کاروانسرای ده نمک، جایی زیر آسمان مخملی

کاروانسرای ده نمک گرمسار جایی است که لازم است به آن سفر کنید تا با طبیعت آشتی کنید و از آن انرژی بگیرید و چرخی هم در تاریخ بزنید. کاروانسرای ده نمک در روستایی به همین نام قرار دارد. در روستا، کاروانسرای دیگری هم وجود دارد که قدیمی‌تر از کاروانسرای بازسازی شده است. آن کاروانسرا هنوز بازسازی نشده. یک آب انبار بزرگ کنار کاروانسرا قرار دارد. جان می‌دهد برای عکاسی. یخچال زیبایی نیز کنار کاروانسرا واقع شده که منتظر بازسازی است. شب را می‌توانید در یکی از حجره‌های کاروانسرا بمانید و از روی پشت بام، ستارگان را رصد کنید. دیگر از یک تور یک روزه تهران گردی چه می‌خواهید؟ همه چیز آماده است تا به شما خوش بگذرد.

کاروانسرای ده نمک

دشت هویج بدون هویج!

دشت هویج یکی از جاهای دیدنی تهران است. دشت هویج، دشتی بدون حتی یک عدد هویج است! با این حال یکی از محبوب‌ترین ییلاق ها و جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود. پوشش گیاهی این منطقه در بهار به رنگ نارنجی در می‌آید. کل دشت پر می‌شود از گل‌های نارنجی رنگ خودرو. درست به رنگ هویج! برای همین منطقه را دشت هویج نام گذاری کرده‌اند. دشت هویج چندین چشمه و آبشار دارد. غار موزه جذابی هم آن حوالی وجود دارد که دیدنش شما را به وجد می‌آورد. دشت هویج در محدوده لواسانات و بالاتر از روستای افجه قرار دارد. دیدنش می‌تواند آخر هفته شما را بسازد.

دشت هویج

روستای برغان، مهد آلوهای دلبرانه

برغان بین کرج و هشتگرد قرار دارد. یعنی فاصله چندانی تا پایتخت ندارد. در واقع برغان در محدوده ساوجبلاغ استان البرز واقع شده است. برای رفتن به برغان کافیست 13 کیلومتر از کرج دورتر شوید تا به روستای برغان برسید. در مجموع یک ساعته می‌توانید از تهران خودتان را به برغان برسانید. برغان فقط یک روستا نیست! مجموعه کاملی از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی را یکجا در خود دارد. برغان به باغ‌های میوه، به ویژه آلو شهرت دارد. بنابراین بخش بزرگی از روستا و اطرافش زمین‌هایی با کاربری باغی است. کوچه باغ‌های باصفایی دارد که جان  می‌دهد برای عکاسی. کلی هم آثار تاریخی دارد. مسجد، تکیه، بقایای کاروانسرا و یک پل تاریخی قشنگ که روی رودی باصفا کشیده شده است. اگر برای سف به برغان برنامه ریزی نکنید، به خودتان بدی کرده‌اید. چون خودتان را از لذت‌های زیادی محروم کرده‌اید.

بزن بریم شهاب باران!

این شب‌های آخر مرداد، آسمان شهاب باران است. پدیده نجومی بارش شهابی برساوشی این شب‌ها در اوج خود قرار دارد و چه چیز بهتر از این برای آخر هفته؟ به آسمان نگاه کنید. ستاره‌های دنباله‌دار و شهاب‌ها را ببینید و در آرامش کهکشان غرق شوید. تفریحی صددرصد رایگان! صددرصد طبیعی! صددرصد لذت بخش! از شهر خارج شوید. بله. باید از شهر خارج شوید تا بتوانید شهاب باران را با خیالی آسوده ببینید. جاده‌های فرعی اطراف شهرها، روستاهای کوچک و نواحی دوردست  تهران جاهای مناسبی هستند. کویرها بهترین جا برای تماشای باران شهابی هستند. در کویر خبری از آلودگی نوری نیست. همچنین گرد و غبار در آسمان وجود ندارد. بنابراین بهترین جا برای رصد آسمان به شمار می‌روند. اگر وارد جاده قدیم قم شوید، آسمان خوبی را برای تماشای آسمان پیدا می‌کنید. همچنین جاده تهران به گرمسار هم فرعی‌های خوبی برای رصد آسمان دارد.

شهاب باران برساوشی

روستای خوب افجه

افجه روستایی زیبا و باشکوه است که در منطقه لواسان قرار دارد. لواسان هم متعلق به شهرستان شمیرانات است. شمیرانات در شمال و شمال شرق تهران قرار دارد. بنابراین افجه جان می‌دهد برای یک تفریح آخر هفته‌ای جذاب برای پایتخت نشین‌ها. می‌توانید به روستا بروید. از دیدنی‌ها و طبیعتش استفاده کنید. حتی بقچه به بغل در حمام شاه عباس تنی به آب بزنید. البته  اگر از آن وسواسی‌ها نباشید. حمام کردن به سبک سنتی، آن هم در شرایطی که نسل حمام‌های قدیمی دارد منقرض می‌شود، به یک بار تجربه کردنش می‌ارزد.

افجه به باغ‌های گردو معروف است. آبشار و رودخانه هم دارد. گروه‌های کوهنوردی از این روستا به ارتفاعات اطراف صعود می‌کنند.

 

همچنین بخوانید:

تهران گردی بدون طرح زوج و فرد

شهرک سینمایی غزالی ؛ سفر به تهران قدیم در سال 98

باغ موزه قصر؛ نخستین زندان تهران (+ویدئو)

هیومن پارک، سفری هیجان انگیز به درون بدن انسان

باغ پرندگان تهران ؛ جایی که نمی شناسید!

  • khanoom neanderthall