مجله دلتا

۱۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در گذشته، قلعه‌های زیادی در روستا قرار داشت. شکل یکی از آن‌ها شبیه به قوری بود. روستا و غارش به همین دلیل "قوری قلعه" نام گرفتند.

تابه‎حال یک موجود 65 میلیون ساله دیده‌اید؟ به غار قوری قلعه بروید و ببینید! غار قوری قلعه را قوری قلا نیز می‌گویند. این غار در استان کرمانشاه قرار دارد. غار قوری قلعه کرمانشاه، از طولانی‌ترین غارهای آبی ایران است. در توصیفش فقط این کلمه کافی است: “شگفت‎انگیز” است. غار قوری قلعه هم آبی است و هم خاکی. همین آن را شگفت‎انگیزتر کرده است. تالارهای عجیبی با اسم‌های جذاب دارد. جالب‌ترین قسمت‌ غار، آبشارهای بلند آن است. آبشارها در عمق 2700 متری زمین قرار دارند. فکرش را بکنید! در اعماق زمین، آبشارهای بلند جاری است.

غار قوری قلعه کجاست؟

به‎طور دقیق: کرمانشاه- شهرستان پاوه- روانسر- روستای قوری قلعه. این آدرس دقیق غار قوری قلعه کرمانشاه است. شاید بخواهید بدانید چرا به غار، قوری قلعه می‌گویند. در گذشته، قلعه‌های زیادی در روستا قرار داشت. شکل یکی از آن‌ها شبیه به قوری بود. روستا و غارش به همین دلیل “قوری قلعه” نام گرفتند. غار چندین تالار دارد. یکی از دیگری عجیب‌تر. پر از زیبایی و شگفتی.

غار قوری قلعه کرمانشاه

تالار کوهان شتر

وارد غار که شدید، اول از همه به تالار کوهان شتر می‌رسید. دریاچه‌ای در کف تالار قرار دارد. سقف و دیوار تالار پر از قندیل است. قندیل‌های عجیبی که هر کدام شبیه به چیزی است. نیم‎رخ شتر، کوهان شتر، مار، طوطی، کرکس و شیر را هم می‌توانید از شکل قندیل‌ها ببینید. حتی بعضی از آن‎ها شبیه به کاخ سفید، قلب، کشتی و برج پیزا هستند. آسیه زن فرعون، مجسمه ابوالهول و بابانوئل هم در قندیل‌ها قابل تشخیص هستند. مجسمه فردوسی و تصویر حضرت مریم را هم می‌توانید ببینید. همه این‎ها به‎صورت طبیعی هستند. هیچ انسانی آن‎ها را نساخته است.

تالار بتهوون

تالار بتهوون 1000 متر زیر زمین است. حوضچه آن زیباترین حوضچه آبی جهان به شمار می‌رود. قندیل‌های این تالار شبیه پرده هستند. اگر به آن‎ها ضربه بزنید، صدای آلات موسیقی می‌دهند. برای همین آن‎جا را تالار بتهوون نامیده‌اند.

تالار عروس

تالار عروس مثل عروس، زیبااست. پر از قندیل‌های کریستالی سفید و درخشان! قندیل‌های تالار عروس مثل میله خودکار، باریک هستند. آن‎ها بسیار بلندند. بین 2 تا 8 متر ارتفاع دارند. قندیل‌های تالار عروس بسیار شکننده هستند. با ضربه‌ای آرام فرو می‌ریزند.

غار قوری قلعه کرمانشاه

تونل برزخ

تونل برزخ، ترسناک است. اما ارزش دیدن دارد؛ چون با عبور از آن به محوطه آبشارها می‌رسید. چهار آبشار با ارتفاع 10 تا 12 متر در عمق 2700 متری زمین! این چیزی نیست که بخواهید راحت از دست بدهید.

نکات مهم در بازدید از غار قوری قلعه

غار، 65 میلیون سال سن دارد. مراقبش باشید. 65 میلیون سال دیگر هم باید سالم بماند. سروصدا نکنید. با فلاش، عکاسی نکنید. به قندیل‌ها دست نزنید. هرگز سعی نکنید قسمتی از قندیل‌ها را بکَنید. آن‎ها همان‎جا زیبا هستند؛ نه در جیب شما. بهداشت را رعایت کنید. زباله نریزید. اگر سرمایی هستید، لباس گرم ببرید. غار جای خوردن و آشامیدن نیست. سرویس بهداشتی و پارکینگ وجود دارد. فروشگاه صنایع دستی و سوغات هم همان اطراف غار هست.

بیشتر بخوانید :

سفر به کازابلانکای ایران با 200 هزار تومان

پارک هنرمندان تهران ، پاتوق من!

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

در پارک هنرمندان، در هر روز سال یک برنامه هنری در جریان است. از نمایشگاه عکس گرفته تا نقاشی. هنرمندان مجسمه‎ساز و طراح هم در گالری‌های این پارک، نمایشگاه برگزار می‌کنند.

پارک هنرمندان تهران

پارک هنرمندان تهران یکی از آن پارک‌های باصفا است. می‌توان یک روز کامل در آن بود. خسته  نشد و خوش گذراند. این بوستان، پاتوق هنرمندان تهران و حتی دیگر شهرهای ایران به‎شمار می‌رود. البته فقط به هنرمندان تعلق ندارد. هر کس که هنر را دوست داشته باشد، می‌تواند آنجا برود. حتی اگر چندان هم هنردوست نیستید، بازهم پارک هنرمندان ناامیدتان نمی‌کند. می‌توانید از فضای سبز خوب و آرامش آن استفاده کنید.

پارک هنرمندان تهران کجاست؟

خیابان طالقانی تهران را بلدید؟ پارک هنرمندان همان جا قرار دارد. به پارک هنرمندان، بوستان ایرانشهر هم می‌گویند. چون حوالی همین خیابان است. پارک هنرمندان در گذشته بخشی از زمین‌های یک شاهزاده قاجاری بود. در زمان جنگ جهانی دوم هم انبار اسلحه متفقین، آنجا قرار داشت. در سال 1375 خورشیدی، شهرداری تهران، زمین پارک را خرید. چند بنای خوب در آن تاسیس کرد. بعد از آن، به مرکزی برای هنرمندان و هنردوستان تبدیل شد.

در پارک هنرمندان، در هر روز سال یک برنامه هنری در جریان است. از نمایشگاه عکس گرفته تا نقاشی. هنرمندان مجسمه‎ساز و طراح هم در گالری‌های این پارک، نمایشگاه برگزار می‌کنند. هنرمندان معروف و سرشناس هم ترجیح می‌دهند برای نمایش آثارشان از این مجموعه استفاده کنند. جالب‌ترین قسمت پارک، باغ مجسمه‌های آن است. مجسمه‌ها در بخشی از فضای باز پارک، بیشتر از بقیه قسمت‌های آن دیده می‌شوند. این مجسمه‌ها همگی هنر دست هنرمندان معاصر هستند. هر کدام‌شان داستانی دارند. البته این مجسمه‌ها مفهومی هستند. یعنی ممکن است برداشت شما از آن، با چیزی که در فکر خالق‌ اثر می‌گذشته، متفاوت باشد.

پارک هنرمندان تهران

نکات مهم برای بازدید از پارک هنرمندان تهران

خانه هنرمندان یک کافه جذاب دارد که بخشی از آن روی بالکن است. باصفا است و جان می‌دهد برای قرارهای عصرانه. فضای کافه بزرگ است. بنابراین، اگر دنبال جایی برای دیدار با دوستان مدرسه یا دانشگاه‌تان هستید، مناسب به نظر می‌رسد. منوی غذای گیاهی هم دارد. بنابراین، برای گیاه‌خوارها مناسب است.

خانه هنرمندان یک فروشگاه عرضه محصولات هنری دارد. انواع دی وی‎ دی‌های موسیقی از هنرمندان بزرگ، مجسمه و رومیزی‌های هنری، بخشی از این محصولات هستند. همه‎جور صنایع دستی هم در آن پیدا می‌کنید. اگر در پی هدیه‌ای قابل توجه برای فردی خاص هستید، این فروشگاه می‌تواند به کارتان بیاید. خود محوطه پارک، شبانه‎روزی است؛ ولی خانه هنرمندان- یعنی ساختمان وسط پارک- شب‌ها باز نیست.

بیشتر بخوانید :

غار قوری قلعه ، سفر به اعماق زمین

سفر به کازابلانکای ایران با 200 هزار تومان

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

به فکر یک سقفم !

حرف فروشنده‌های چادر مسافرتی را جدی نگیرید. ممکن است بگویند این چادر هشت نفره است. اما در واقع فقط 6 نفر می‌توانند راحت در چادر بخوابند. پس سایز بزرگ‌تر را انتخاب کنید.

چادر مسافرتی خوب

فصل خوب سفر کردن از راه رسیده است. هوا، زمین و آسمان یک‌صدا فریاد می‌زند : از خانه بیرون بیایید. تفریح کنید. خوش بگذرانید. زندگی را زندگی کنید. بهترین فصل برای پیک‌نیک و تفریح است. صدای سوختن هیزم در آتش، بوی علف تازه و صدای پرنده‌ها…. این ها تنها بخشی از قشنگی‌های بهار است. حالا چه چیز یک پیک‌نیک را لذت‌بخش‌تر می‌کند؟ بله درست حدس زدید. داشتن یک چادر مسافرتی خوب.چادر مسافرتی حکم خانه سیار شما را دارد. جمع‌اش می‌کنید. توی کیف می‌گذارید. هرجا دل‌تان می‌خواهد می‌برید. برای همین خریدن‌اش آداب دارد. در اینجا به شما یاد می‌دهیم چگونه یک چادر مسافرتی خوب بخرید.

چادر مسافرتی خوب

چرا داشتن چادر مسافرتی مهم است؟

چادر مسافرتی خانه دوم شمااست. شما را در سفر از باد و باران و آفتاب حفظ می‌کند. حریم خصوصی‌تان با داشتن یک چادر مسافرتی خوب امن می‌شود. می‌توانید به راحتی لباس عوض کنید. بخوابید و راحت باشید. مهتر از همه، مساله‌ی امنیت است. چادر مسافرتی می‌تواند جان‌تان را نجات بدهد. مار و عقرب و دیگر جانوران خطرناک نمی‌توانند به شما آسیب بزنند. البته باید حواستان باشد همیشه زیپ ورودی چادر را ببندید.

اندازه نگه دار که اندازه نکوست

چادر مسافرتی از آن وسایلی است که معمولا یک یا دو بار در زندگی آن را می‌خرید. بنابراین خیلی دقت کنید. مهم‌ترین نکته، اندازه چادر است. ببینید قرار است چند نفر در چادر بخوابند. حرف فروشنده‌ها را جدی نگیرید. ممکن است بگویند این چادر هشت نفره است. اما در واقع فقط 6 نفر می‌توانند راحت در چادر بخوابند. پس سایز بزرگ‌تر را انتخاب کنید. اینطوری فضای بیشتری برای خواب دارید.

چادر مسافرتی خوب

چادرهای ضدآب بخریم یا نه؟

همه چیز به این بستگی دارد که شما چند مرده حلاجید؟ اگر طبیعت‌گرد حرفه‌ای هستید، داستان فرق می‌کند. اگر برای تفریح و پیک نیک چادر مسافرتی نیاز دارید، موضوع ساده‌تر است. چادرهای الیاف طبیعی در زمستان گرم‌تر و در تابستان خنک‌ترند و در عین حال سنگین‌ترند. در برابر باران هم از شما محافظت نمی‌کنند. خیس می‌شوند. احتمالا این موضوع چیزی نیست که خوشحال‌تان کند.

چادرهای الیاف مصنوعی و نایلونی برای غیرحرفه‌ای‌ها بهتر هستند. آنها آب را جذب نمی‌کنند. یعنی ضدآب هستند. همچنین ارزان‌ترین نوع چادر به شمار می‌روند. با این حال ممکن است زودتر از انواع دیگر فرسوده شوند.

بعضی از چادرها نیاز به ستون دارند. آنها با میخ و طناب و ابزار به زمین وصل می‌شوند. اینگونه، باد آنها را نمی‌برد. نصب این چادرها کمی سخت است. مهارت زیادی نیاز دارد.

بعضی دیگر از چادرها راحت برپا می‌شوند. در چهارچوب‌شان نوعی فنر وجود دارد. با یک فشار کوچک، فنر باز می‌شود. در چشم بر هم زدنی چادرتان را حاضر و آماده می‌بینید. منظورمان همان چادرهای مشمایی است. همان‌هایی که تقریبا شبیه به اهرام مصر هستند. احتمالا این نوع چادرها بهترین گزینه برای سفرهای کوتاه خانوادگی باشند. مخصوصا اگر آن خانواده، طبیعت‌گرد حرفه‌ای نیستند. چادرهای برزنتی هم انتخاب مناسبی است. زود فرسوده نمی‌شوند و ضد آب‌اند. با این حال کمی گران‌تر از انواع مشمایی هستند.

بیشتر بخوانید :

سفر به کازابلانکا ؛ تفریح پولدارها

سفر به کازابلانکای ایران با 200 هزار تومان

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

در سفر به کازابلانکا برای صبحانه به مشکل می‌خورید. در کازابلانکا صبحانه را دیرتر صرف می‌کنند. بنابراین صبح خروس‌خوان دنبال صبحانه نگردید.

سفر به کازابلانکا

کازابلانکا گران‌ترین جا برای سفر کردن است. دلیلش هم واضح است. کازابلانکا چیزی دارد که در دنیا کم نظیر است. آن چیز خاص، کویر است. البته نه یک کویر معمولی! کویری که بلافاصله به اقیانوس می‌چسبد. در واقع کازابلانکا کلی ساحل کویری دارد. نمونه ایرانی آن هم ساحل درک در چابهار است. برای همین بعضی‌ها به ساحل درک، کازابلانکای ایران می‌گویند.

خانه‌های سفید رنگ کازابلانکا دلبری می‌کند. به زبان اسپانیایی کازابلانکا یعنی سرای سفید. کازابلانکا در کشور مراکش قرار دارد. این شهر، بندری تجاری است. در واقع مهم‌ترین شهر تجاری آفریقا است. کازابلانکا ترکیبی از سنت و مدرنیته است. پر از هتل‌های خاص. رستوران‌های باشکوه و فروشگاه‌های عالی. با بافت تاریخی که بعضی ساختمان‌هایش به قرون وسطی می‌رسد.

شاید نام فیلم سینمایی کازابلانکا را شنیده باشید. این فیلم، روزگاری عاشقانه‌ترین فیلم تاریخ سینما بود. البته تا پیش از تایتانیک. قصد دارید به کازابلانکا سفر کنید؟ عالی است. بهتر است پیش از سفر به کازابلانکا، فیلم‌اش را هم ببینید. هم اطلاعاتتان بیشتر می‌شود، هم لذت می‌برید.

چی ببینیم؟

ساحل کازابلانکا بی‌نظیر است. جایی که شن‌های سفید به آب‌های اقیانوسی گره می‌خورد. با این حال، خود شهر نیز زیباست. هتل بوتیک‌های خوبی هم دارد. چشم انداز خانه‌های سفیدش عالی است. جان می‌هد برای عکاسی. در کازابلانکا مسجد حسن را ببینید. می‌گویند دومین مسجد بزرگ دنیا است. مناره‌ 200 متری‌اش هم بلندترین مناره‌ دنیا است. این مسجد با سنگ مرمر و ورقه‌های طلا تزئین شده. زیبا به نظر می‌رسد. اینطور نیست؟

بازار سنتی و صنایع دستی کازابلانکا حرف ندارد. پر از طرح و نقش و رنگ‌های شاد. دیدن‌ بافت سنتی و قدیمی شهر را فراموش نکنید. به بافت قدیمی شهر، مدینا می‌گویند. جایی که زندگی مردمان بومی در آن جاری است. پر از جذابیت و شور زندگی. میدان محمد هم دیدنی است. در بافت تاریخی شهر قرار دارد. تقریبا همه اداره‌های بزرگ کازابلانکا دور این میدان هستند. به دلیل نورپردازی خوب‌اش شب‌های قشنگی دارد.

سفر به کازابلانکا

نکات مهم در سفر به کازابلانکا

در سفر به کازابلانکا برای صبحانه به مشکل می‌خورید. در کازابلانکا صبحانه را دیرتر صرف می‌کنند. بنابراین صبح خروس‌خوان دنبال صبحانه نگردید. یا کمی صبر کنید. یا از شب قبل، فکر صبح فردا باشید. بازدید از مساجد کازابلانکا آداب دارد. رعایت کنید. حتما از غذاهای سنتی سفارش دهید. غذاهای کازابلانکا اغلب حلال هستند.

برای سوغات، صنایع دستی بخرید. انواع کفش و دمپایی دست‌دوز و کیف سنتی بهترین انتخاب هستند. ادویه را هم فراموش نکنید. ادویه‌های مراکشی حرف ندارند. گیاهان دارویی آفریقایی هم انتخاب خوبی به نظر می‌رسند. کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید. از نان شب واجب‌تر است. آفتاب کازابلانکا حتی در زمستان هم پوست‌تان را می‌سوزاند. یادتان باشد با دست غذا خوردن، در کازابلانکا ارزش محسوب می‌شود. دنبال قاشق و چنگال نباشید.

بیشتر بخوانید :

سفر به کازابلانکای ایران با 200 هزار تومان

کاخ گلستان منتظر شمااست

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

ساحل درک بسیار تمیز است. هیچ نشانه‎ای از زباله دیده نمی‌شود. درک به پاک‌ترین ساحل ایران مشهور است.اگر به درک سفر کردید، نظافت را رعایت کنید.

در ساحل درک ، کویر و دریا به هم پیوند می‌خورند. فکرش را بکنید! سواحل مرجانی، ماسه‎ای و صخره‎ای. همه با هم یک جا. فوق العاده است! اینطور نیست؟ ساحل درک در چابهار قرار دارد. چابهار هم در استان سیستان و بلوچستان واقع شده. ساحل درک نزدیک اقیانوس هند است. ساحل درک بسیار به ساحل کازابلانکا شبیه است. به درک، کازابلانکای ایران می‌گویند.

فکر می‌کنید درک در محدوده‎ای خشک و بیابانی است؟ اشتباه نکنید. درک منابع آب شیرین دارد. زمین را دو متر بکنید. به آب می‌رسید. همین موضوع باعث شده کشاورزی رونق بگیرد.

ساحل درک، بهشت طبیعت گردان است. این ساحل بکر خیلی اتفاقی کشف شد. یکی از کاربران توییتر این کار را کرد. او از بومیان محدوده درک بود. عکس‌های غروب و طلوع خورشید درک را منتشر کرد. بعد از آن گردشگران زیادی عاشق درک شدند.

ساحل درک

نه چیزی ببر، نه چیزی بیار

ساحل درک بسیار تمیز است. هیچ نشانه‎ای از زباله دیده نمی‌شود. درک به پاک‌ترین ساحل ایران مشهور است.

اگر به درک سفر کردید، نظافت را رعایت کنید. به پیوستگی بهداشت آنجا کمک کنید. هیچ چیزی، حتی ته سیگارتان را بیرون نیاندازید. این جمله را آویزه گوشتان کنید : به طبیعت می‌روی؟ فقط رد پا به جا بگذار.  فقط عکس یادگاری با خودت بیار.

چطور برویم؟

درک دقیقا کجااست؟ روی نقشه ایران نگاه کنید. انگشتتان را روی استان سیستان و بلوچستان بگذارید. پایین بروید تا چابهار را پیدا کنید. خط ساحل را در کنار دریای عمان پیش بگیرید. به شهر کنارک برسید. دهستان زرآباد شرقی را پیدا کنید. روی روستای درک، انگشت بگذارید. بهشت گمشده ایران همان‌جااست. بار و بندیل را ببنید. به سیستان و بلوچستان سفر کنید. شگفت انگیزترین چشم‎انداز دنیا منتظر شمااست. ساحل درک 170 کیلومتر با چابهار فاصله دارد. از روستای درک نیز 10 کیلومتر دورتر است.

کجا بمانیم؟

ساحل درک تاره کشف شده است. هنوز امکانات گردشگری زیادی آنجا نیست. می‎توانید روی سکوهای ساحل چادر بزنید. همچنین می‎توانید به خود روستای درک بروید. در خانه‎های روستایی با هزینه‎ای معقول اقامت کنید. به نفع روستاییان هم هست. فروشگاه و پمپ بنزین دور است. حواستان به نیازهای فوری خودتان باشد.

کی برویم؟

چابهار و آن حوالی، از خنک‎ترین بنادر دنیا است. بنابراین خیلی گرم نیست. درک در دهه آخر اسفند تا نیمه‎های بهار عالی است. اوایل پاییز تا نیمه‎های آن هم زمان خوبی است. هوا و چشم اندازها عالی‌اند.

ساحل درک

مردمان درک

مردهای درک بلوچ هستند. پیراهن‌های سفید بلند بر تن دارند. لباس زنان رنگارنگ است. پر از سوزن دوزی‌های پر نقش‌ونگار. درک 104خانواده دارد. همگی مهمان نواز و خونگرم. گردشگری بخشی از درآمد روستایی‌ها است. از غذاهای محلی سفارش دهید. زنان روستا آنها را می‌پزند. قیمت گرانی هم ندارند.

هشدارها

سیستان و بلوچستان و ساحل درک دیدنی و لذت بخش است. بنابراین آسوده باشید و در ضمن بهداشت را رعایت کنید. به طبیعت آسیب نزنید. زیبایی ‌های زمین برای همه نسل‌هااست. در ساحل درک غریق نجات وجود ندارد. امکانات پزشکی و کمک‎های اولیه دور است. شناگر حرفه‎ای نیستید؟ لطفا به آب نزنید. خودتان را به دردسر نیندازید. به ریسکش نمی‌ارزد.

بیشتر بخوانید :

کاخ گلستان منتظر شمااست

سلطان گنبدهای ایران

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

کاشی‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌های کاخ گلستان حرف ندارد. جان می‌دهد برای عکاسی. به ویژه اگر می‌خواهید برای پروفایل شبکه‌های اجتماعی‌تان عکس بگیرید.

کاخ گلستان در قلب تهران قرار دارد. کنار بازار بزرگ و تاریخی پایتخت. روزگاری کاخ گلستان قلب سیاسی ایران بود. پادشاهان قاجار در این مجموعه مملکت‌داری می‌کردند. کاخ گلستان اتفاقات تاریخی زیادی را به خود دیده؛ مثلا چندین مراسم تاج‌گذاری در آن برگزار شده؛ این کاخ  محل زندگی شاهان قاجار نیز بوده است.

کاخ گلستان تهران پر از زیبایی است. کاشی‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌هایش حرف ندارد. جان می‌دهد برای عکاسی. به ویژه اگر می‌خواهید برای پروفایل شبکه‌های اجتماعی‌تان عکس بگیرید. مجموعه سلطنتی کاخ گلستان همیشه مورد توجه خارجی‌ها قرار دارد. آنها حتما در سفر به ایران از آن بازدید می‌کنند. چرا شما از آن بازدید نکنید؟

در کاخ گلستان تهران چه چیز ببینم؟

در نظر داشته باشید کاخ گلستان تنها یک کاخ نیست. مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و بناهای مختلف، در کنار هم قرار گرفته‌اند. به همه آنها کاخ گلستان می‌گویند. حوض‌های بزرگ و جوی‌های هدایت آب را در حیاط مجموعه می‌بینید. هر کدام از بناها نامی جداگانه دارند. تخت مرمر و ایوانش، تالار آیینه، تالار سلام و حوض‎خانه از دیدنی‌های کاخ گلستان هستند.کاخ ابیض(سفید)، عمارت بادگیر،تالار عاج را نیز ببینید. حوض خانه و خلوت کریمخانی نیز بناهای جالبی هستند.

معروف‌ترین بنای کاخ گلستان هم عمارت شمس العماره است. شمس العماره بلندترین ساختمان تهران در زمان قارجارها به شمار می‌رفت. ساعت معروفی هم بر آن نصب است. شمس العماره کلاه فرنگی دارد. گفته شده که خاندان سلطنتی عصرها در کلاه فرنگی می‌نشستند. از آن بالا مردم و شهر را نگاه می‌کردند. مهمان‌های خارجی را نیز به کلاه فرنگی شمس العماره می‌بردند.

کاخ گلستان تهران

چطور به کاخ گلستان برویم؟

کاخ گلستان در خیابان 15 خرداد قرار دارد. این محدوده در طرح ترافیک است. بنابراین با خودروی شخصی نمی‌توانید بروید. بهتر است از اتوبوس یا مترو استفاده کنید. متروی 15 خرداد بهترین گزینه است. خیابان 15 خرداد، پیاده‌راه است. یعنی ماشین واردش نمی‌شود. باید با پای پیاده بروید.

نکات مهم در بازدید از کاخ گلستان

کاخ گلستان و بازار تهران همسایه هستند. بد نیست اگر بازار را هم ببینید. در خیابان 15 خرداد درشکه با اسب حرکت می‌کند. درشکه سوار شوید. حال و هوای “طهران” قدیم را تجربه کنید. خوش می‌گذرد. در محوطه کاخ، بهداشت را رعایت کنید. با کاشی‌کاری‌های دیوار عکس یادگاری بگیرید. در نظر داشته باشید حق انتخاب دارید. می‌توانید فقط از یک کاخ یا چند تای آن بازدید کنید. قیمت بلیت هر کدام نیز فرق می‌کند. غذا فروشی‌ها و رستوران‌های بازار حرف ندارند. به کاخ گلستان هم نزدیک هستند. ته‌چین مرغ و کباب‌های دو رستوران را که در فاصله پنج دقیقه‌ای تا کاخ قرار دارند نیز امتحان کنید.

کاخ گلستان تهران

بیشتر بخوانید :

واتیکان، نُقلی‌ترین کشور جهان

بزن بریم ویترین گردی!

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

واتیکان، این کشور ریزه میزه، فقط 800 نفر جمعیت دارد.با این حال واتیکان خودش یک کشور جدا محسوب می‌شود. برای خودش قوانین مخصوص دارد.

 کشور واتیکان محل زندگی پاپ است. پاپ از آنجا کاتولیک‌های دنیا را هدایت می‌کند. واتیکان کوچکترین کشور دنیااست. جالب اینکه خودش در مرکز یک کشور دیگر قرار دارد. واتیکان تنها کشوری است که فقط از یک شهر تشکیل شده است. بامزه به نظر می‌رسد. این‌طور نیست؟ به واتیکان، واتیکان سیتی هم می‌گویند. “سریر مقدس” نیز نام دیگرش است. واتیکان، این کشور بسیار کوچک، فقط 800 نفر جمعیت دارد. طول واتیکان تقریبا یک کیلومتر است. عرضش به یک کیلومتر هم نمی‌رسد. کلیسای سن پیترو معروف‌ترین دیدنی واتیکان است. گفته شده این کلیسا را میکل آنژ طراحی کرده است.

واتیکان کجاست؟

کشور واتیکان در قلب رُم قرار دارد. رم پایتخت ایتالیا است. با این حال، واتیکان خودش یک کشور جدا محسوب می‌شود. برای خودش قوانین مخصوص دارد. زیر نظر قوانین ایتالیا هم نیست. واتیکان، سیستم پست و تلفن و رصدخانه جداگانه دارد. تمبرهای واتیکان از بقیه شهرهای ایتالیا متفاوت است. سیستم بانکی‌اش هم از رُم مجزااست. رادیوی رسمی هم دارد. واتیکان آب، برق، گاز و غذا وارد می‌کند. واتیکان زبان رسمی ندارد. با این حال اهالی آن به زبان ایتالیایی، انگلیسی، لاتین و فرانسوی صحبت می‌کنند. واتیکان گارد حفاظتی ندارد. حفظ امنیت این دولت شهر، به عهده ایتالیا است. واتیکان در ایران خودمان هم سفارت دارد. سفارت واتیکان در خیابان نوفل لوشاتوی تهران قرار دارد.

کشور واتیکان


نکات مهم  در سفر به واتیکان


واتیکان یک “موزه شهر” تمام عیار است. موزه‌های بی‌نظیری دارد. در موزه‌های آن نفیس‌ترین آثار هنری را خواهید دید. برای رفتن به کلیسا باید شئونات را رعایت کنید. مثلا موهای خود را با شال بپوشانید. استفاده از شلوارک هم ایراد دارد. واتیکان فرودگاه ندارد. می‌توانید با قطار خودتان را به این کشور کوچک برسانید. واتیکان توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. یعنی ارزش بالایی دارد. اگر گذرتان به ایتالیا افتاد، بازدید از آن را فراموش نکنید. تجربه جالبی خواهد بود.

کشور واتیکان

بیشتر بخوانید :

کاخ گلستان منتظر شمااست

سلطان گنبدهای ایران

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

سلطان گنبدهای ایران

بعضی‌ها گفته‌اند داشتن هشت مناره در گنبد سلطانیه به دلیل محاسبات مهندسی است. مناره‌ها را ساخته‌اند تا بنای گنبد سلطانیه ضد زلزله شود.


گنبد سلطانیه  بزرگترین گنبد خشتی جهان است. این بنا به عنوان بلندترین گنبد جهان نیز شهرت دارد. گنبد سلطانیه در شهری کوچک به همین نام در نزدیکی زنجان قرار گرفته است. ساخت آن داستان جالبی دارد.

سلطان محمد خدابنده، حدود 700 سال قبل، حاکم محدوده زنجان بود. شاید وی را به نام اولجایتو نیز بشناسید. او می‌خواست مقبره‌ای باشکوه برای خودش بسازد. مقبره‌ای که در دنیا نظیر نداشته باشد. وصیت کرده بود پس از مرگش او را در گنبدی که ساخته است دفن کنند. البته آخرش هم مشخص نشد سلطان را کجا دفن کردند. بعضی‌ها می‌گویند در بنای گنبد سلطانیه دفن شده است. بعضی دیگر هم گفته‌اند در کوه‌های زنجان مدفون است. به هر حال این موضوع چندان اهمیت ندارد. سفرتان را هم تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

گنبد سلطانیه زنجان

هشت درِ وردی بهشت

چنین گفته شده که بهشت، هشت در ورودی دارد. گنبد سلطانیه نیز بر اساس این روایت هشت مناره و ایوان دارد. بعضی‌ها گفته‌اند داشتن هشت مناره به دلیل محاسبات مهندسی است. مناره‌ها را ساخته‌اند تا بنای گنبد سلطانیه ضد زلزله شود. اگر زلزله شدیدی بیاید، مناره‌ها خراب می‌شوند. آسیبی به خود بنا نمی‌رسد. نورگیرهای بنا هم داستان جالبی دارند. اگر خورشید از نورگیر گنبد اصلی مشخص شود، وقت نماز ظهر است. نوری که از پنجره‌های بزرگ می‌تابد ساعت را نشان می‌دهد. نوری که از پنجره‌های کوچک دیده می‌شود حدود دقیقه را اعلام می‎کند.

گنبد سلطانیه زنجان

نکات مهم برای سفر به گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه قرار دارد. این شهر در فاصله 35 کیلومتری زنجان واقع شده است. برای بازدید از آن کفش راحت، کلاه لبه‌دار با خودتان ببرید. کرم ضد آفتاب و عینک دودی نیز همراه داشته باشید. عکاسی از بیرون بنا ایرادی ندارد اما در داخل بنا بدون استفاده از فلاش مجاز است . از سه پایه برای عکاسی استفاده نکنید. بطری آب و خوراکی سبک همراه داشته باشید. گنبد سلطانیه در جاده فرعی قرار دارد و 5 کیلومتر دورتر از شهر است.

بیشتر بخوانید :

بزن بریم ویترین گردی!

با تور سفر کنید ؛ پولدار شوید

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

بزن بریم ویترین گردی!

ویترین گردی از جاذبه‌های گردشگری شهرها است. آدم‌های زیادی با چرخ زدن میان ویترین‌ها تفریح می‌کنند.


ویترین گردی

اسم “ویترین گردی” به گوشتان خورده است؟ می‌دانید “پاساژگردی” یعنی چه؟ حتی اگر اسم‌اش را نشنیده باشید، دلیل نمی‌شود آن را انجام نداده باشید. در واقع در زندگی زیاد ویترین گردی کرده‌اید. فقط اسمش را نمی‌دانستید. ویترین گردی یعنی تماشای ویترین مغازه‌ها. چه با نیت خرید و چه غیر از آن. مغازه‌ در خیابان باشد یا مرکز تجاری فرقی نمی‌کند. چه چیزی پشت ویترین باشد هم مهم نیست. مهم این است که با دیدن آنها سرگرم شوید. لذت ببرید و وقت بگذرانید. ویترین گردی از جاذبه‌های گردشگری شهرها است. آدم‌های زیادی با چرخ زدن میان ویترین‌ها تفریح می‌کنند. حالا پنج جای خوب برای ویترین گردی را برایتان معرفی می‌کنیم.

کجا بریم ویترین گردی؟

کجا بریم ویترین گردی؟ جواب این سوال دقیقا با سلیقه شما ارتباط دارد. بعضی‌ها با دیدن چرخِ خیاطیِ صنعتی به هیجان می‌آیند. بعضی هم کیف و کفش سرخوش‌شان می‌کند. عده‌ای می‌خواهند لابه‌لای گوشی‌ها و تبلت‌های مد روز وقت بگذرانند. لوازم آرایش و عطر برای بعضی‌ها جذاب‌تر است. بعضی‌ها هم بیرون می‌روند تا مدل لباس ببینند. حتی بعضی‌ها دلشان می‌خواهد لوازم یدکی خودرو ببینند.


کوچه برلن، از قدیم تا احتمالا همیشه

کوچه برلن در مرکز تهران قرار دارد. کوچه مهران هم در ادامه آن است. آنها برای یک ویترین گردیِ تمام عیار، عالی هستند. لوستر و لوازم آرایشی را می‌توانید در ویترین‌های آنها ببینید. آینه شمعدان و لباس عروس، برای دمِ بخت‌ها جذاب است. لوازم خیاطی و پوشاک از پشت ویترین‌ها چشمک می‌زنند. گشت و گذار در کوچه مهران و برلن جالب است. خوش می‌گذرد. کلی رنگ و چیزهای زیبا می‌بینید. یکی از درهای پاساژ پروانه در این کوچه است. فست فود و رستوران هم دارد. گرسنه نمی‌مانید.

تیراژه، یک انتخاب قدیمی

پاساژ تیراژه یکی از قدیمی‌هاست. مرکز خریدهای جدید ساخته شده‌اند. اما تیراژه هنوز هم طرفدار دارد. پاساژ تیراژه در غرب تهران است. بیشتر از همه پوشاک دارد. به دلیل معماری خاص‌اش آدم‌ها دوستش دارند. یک ویترین گردی جذاب را با گشت و گذار بین مغازه‌های آن تجربه کنید. “سرزمین عجایب” در این پاساژ است. به بچه‌هایتان هم خوش می‌گذرد. آنها مشغول بازی می‌شوند. شما هم با لذت، ویترین گردی می‌کنید. غذا فروشی و کافی شاپ هم دارد.

ویترین گردی

هایپر استار، یک انتخاب کلی

تنوع طلب هستید؟ هایپر استار پیشنهاد مااست. همه چیز آنجا پیدا می‌شود. هایپر استار در اتوبان باکری قرار دارد. می‌توانید ساعت‌ها در آن وقت بگذرانید. اجناس سوپرمارکتی و پوشاک دارد. لوازم برقی خانه هم می‌فروشند. حتی می‌توانید لوازم پیک نیک و سفر را لابه‌لای راهرو‌های آن ببینید. گوشت و مرغ، ترشیجات و ماهی زنده هم در هایپر مارکت موجود است. انواع نان، کیک و شیرینی هم می‌بینید. آنها را همان‌جا می‌پزند. فود کورت (محوطه غذا)ی خوبی هم دارد. چندین برند معروف در هایپرمارکت حضور دارند. هایپرمارکت پارکینگ دارد. نگران جای پارک و سرویس بهداشتی نباشید. خلاصه اینکه هم فال است و هم تماشا. خوش می‌گذرد.

ویترین گردی

میدان هفت حوض، قدیمی و باوقار

میدان هفت حوض در شرق تهران قرار دارد. نام دیگرش میدان نبوت است. از قدیم، مرکز خرید جذابی بوده است. دور تا دورش پر از مغازه است. ویترین‌ های جذاب آن دلبری می‌کند. تقریبا همه چیز آنجا پیدا می‌کنید. ویترین گردی در میدان هفت حوض را تجربه کنید. رستوران، غذا و آبمیوه فروشی هم دارد. شب‌های عید، حال و هوای خوبی دارد. در پایان فصل هم حراجی‌های جذابی خواهید دید. متروی سرسبز، دور این میدان قرار دارد.

پالادیوم، جدید و اغواگر

مرکز خرید پالادیوم این روزها خیلی هواخواه دارد. آدم‌های زیادی دوست دارند در این مرکز خرید، ویترین گردی کنند. پالادیوم، بالای شهر و در خیابان زعفرانیه قرار دارد. هم باکلاس است و هم پر از اجناس متنوع. مغازه‌های پالادیوم خاص هستند. بی‌نظیرترین شیرینی‌ها و نان‌ها را آنجا می‌بینید. باشگاه ورزشی و مزون لوکس هم در پالادیوم هست. بهترین برندهای دنیا در پالادیوم شعبه دارند. کیست که دلش نخواهد ویترین آنها را تماشا کند؟


ویترین گردی

بیشتر بخوانید :

با تور سفر کنید ؛ پولدار شوید

ورزنه، شهر زنان چادرسفید

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

معمولا دوستی‌های پایداری از طریق سفر با تور شکل می‌گیرند. مخصوصا که از قدیم گفته‌اند "در سفر آدم‌ها را بشناس".


سفر با تور

این روزها سفر با تور خیلی طرفدار دارد. آیا از آن افرادی هستید که سفر با خودروی خودتان را ترجیح می‌دهید؟ آیا فکر می‌کنید سفر با تور خوش نمی‌گذرد؟ تا به حال فکر کرده‌اید چرا بهتر است با تور سفر کنید؟ آیا می‌دانید سفر با تور کلی فایده برایتان دارد؟ خواندن این مطلب را از دست ندهید. جواب همه سوال‌هایتان را می‌دهد. سفر با تور پیشنهاد خوبی است. پنج دلیل سفر با تور را بخوانید. انتخاب نهایی با شما است.

در سفر با تور مسئولیت کمتری دارید

وقتی با تور سفر می‌کنید، مسئولیت‌هایتان نصف می‌شود. لازم نیست خودتان جا رزرو کنید. خودتان فکر ناهار و شام باشید. خودتان رانندگی کنید. خودتان جاهای دیدنی را فهرست کنید. خودتان دنبال بهترین سوغات و صنایع دستی بگردید. کسی هست که جای شما، همه‌ی این کارها را انجام می‌دهد. از این بهتر چه می‌خواهید؟ از همه مهمتر اینکه در سفر با تور، بهترین اطلاعات را می‌گیرید. راهنمای تور هر چیزی لازم باشد بدانید، به شما می‌گوید. همه اینها نشان می‌دهد سفر با تور پیشنهاد خوبی است.

سفر با تور

در سفر با تور در هزینه‌ها صرفه جویی کنید

در سفر با تور می‌توانید پول کمتری خرج کنید. بیشتر صرفه جویی کنید. و غیرمستقیم پولدار شوید. هتل‌دارها، مغازه‌های سوغات فروشی و مکان‌های دیدنی، به برگزار کنندگان تور تخفیف می‌دهند. یعنی سفر برای شما ارزان‌تر تمام می‌شود. همین موضوع جذاب‌ترین بخش سفر با تور است. چه کسی هست که دلش نخواهد پول بیشتری در جیبش بماند؟

در سفر با تور دوستان جدید پیدا کنید

در تور افراد مختلفی شرکت می‌کنند. این شانس را دارید که با افراد زیادی دوست شوید. اینطوری به دایره دوستان و روابط اجتماعی‌تان افزوده می‌شود. کلی هم خوش می‌گذرد. دل‌تان دوستان جدید می‌خواهد؟ سفر با تور را انتخاب کنید. معمولا دوستی‌های پایداری از این راه شکل می‌گیرند. مخصوصا که از قدیم گفته‌اند “در سفر آدم‌ها را بشناس”.

سفر با تور

سفر با تور امنیت دارد

فکرش را بکنید. نیمه شب در یک جاده بیابانی در حال رانندگی هستید. جز شما کسی در جاده نیست. ناگهان چرخ ماشین پنچر می‌شود. مجبور می‌شوید لاستیک را عوض کنید. از بیرون صدای زوزه گرگ می‌آید و ….. موقعیت دلهره آور ترسناکی است. با تور سفر کنید. هرگز در این موقعیت قرار نمی‌گیرید. حضور آدم‌ها امنیت شما را بیشتر می‌کند. هیچ گزنده و درنده‌ای به شما آسیب نمی‌رساند. دست دزدان و راهزنان نیز به شما نمی‌رسد. در بیراهه‌ها هم گم و سرگردان نمی‌شوید. خیال والدین، دوستان و آشنایان نیز راحت می‌ماند.

در سفر با تور بهترین‌ها را تجربه کنید

هر تور راهنما دارد. راهنما به تمام چیزهایی که در سفر نیاز دارید آگاه است. او بهترین‌های مقصد سفر را می‌داند. بهترین غذا، بهترن رستوران، بهترین سوغات و …. همچنین راهنما جاهای دیدنی را بلد است که خودتان به راحتی پیدا نمی‌کنید. در مجموع سفر با تور تجربه خوبی است. از دست‎اش ندهید.

پنج دلیل سفر با تور را برای شما آماده کردیم. حالا همه چیز به خودتان بستگی دارد. اینکه سفر با تور را امتحان کنید. یا همچنان مثل گذشته تنهایی سفر بروید.


بیشتر بخوانید :

بزن بریم ویترین گردی!

ورزنه، شهر زنان چادرسفید

  • khanoom neanderthall