مجله دلتا

۷۳ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
باکو، پایتخت مدرن و ساحلی کشور آذربایجان است که در کنار دریای کاسپین قرار دارد.
جاذبه ی گردشگری باکو

برای آن که مرکز حیدر علی اف را پیدا کنید، لازم نیست دقت چندانی به خرج دهید، چرا که از فواصل خیلی دور، سازه‌ای متفاوت، جذاب و سپید رنگ در محوطه‌ای وسیع خودنمایی می‌کند. برای تفریح و وقت‌گذرانی در کنار این مجموعه، گزینه‌های متفاوتی پیش روی شماست. می‌توانید تنها به تماشای این ساختمان از بیرون اکتفا کنید و یا در کنجکاوی پا را فراتر گذاشته و وارد مجموعه شوید تا ببینید درون این سازه عجیب و غریب و چشم‌نواز چه خبر است. اگر شما هم به اندازه ما کنجکاوید تا درباره این جاذبه ی گردشگری باکو بیش‌تر بدانید، همراه مجله دلتا بمانید.

آشنایی با مرکز حیدر علی اف

مرکز حیدر علی اف یا حیدر علیف، سازه‌ای زیبا و شکوهمند است که با طراحی خارق‌العاده و منحصر به فردی بنا شده و در قلب شهر باکو دلبری می‌کند. امروزه در کنار جاذبه‌های تاریخی پایتخت آذربایجان، این مرکز فرهنگی یکی از مهم‌ترین و پربازدیدترین دیدنی‌‎های گردشگری باکو محسوب می‌شود و به عنوان نمادی از شهر باکوی مدرن و کشور پیشرفته آذربایجان شناخته می‌شود. در حال حاضر گردشگران بسیاری، در طی سفر چند روزه خود به سراغ سازه حیدر علی اف می‌روند تا حداقل با آن، عکسی به یادگار بگیرند.

جاذبه ی گردشگری باکو آشنایی با مرکز حیدر علی اف

موزه حیدر علی اف

جذاب‌ترین بخش مرکز حیدر علی اف، موزه آن است که در سه طبقه به شما امکان می‌دهد تا با حیدر علی اف، رهبر ملی آذربایجان و سومین رییس جمهور این کشور آشنا شوید. کافی است به درون این بخش پا بگذارید، به زودی مجذوب طراحی داخلی و نحوه به نمایش گذاشتن اطلاعات آن خواهید شد و متوجه نمی‌شوید چطور زمانی از روزتان را صرف گشت و گذار در موزه حیدر علی اف کرده‌اید.

جاذبه ی گردشگری باکو موزه حیدر علی اف

در این بخش صفحه نمایش‌هایی بزرگ، لمسی و جالب توجه قرار داده شده و در محیطی تعاملی عکس‌ها و زندگی‌نامه حیدر علی اف را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. با گشت و گذار در این موزه با بخش‌های مختلف زندگی کاری و شخصی حیدر علی اف آشنا می‌شوید و از اهمیت این مرد در تاریخ سیاسی جمهوری آذربایجان آگاه خواهید شد.

جاذبه ی گردشگری باکو موزه حیدر علی اف

لباس‌های رسمی، مدال‌های مختلف، ماشین‌های تشریفاتی و لوازم منزل حیدر علی اف، از جمله چیزهایی است که می‌توانید در این موزه شکیل و منحصر به فرد در گردشگری باکو، از نزدیک ببینید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری باکو “راهنمای سفر زمینی به باکو” را مطالعه کنید.

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰
دشت لار یکی از جاهای دیدنی مازندران است که فاصله چندانی تا تهران ندارد.
دیدنی های دشت لار

طبیعت‌گردی آن‌قدرها هم ساده و راحت نیست. دیدنی‌های مقصد سفر است که باعث می‌شود دوری راه و پیاده‌روی طولانی را به جان بخرید. دشت لار و شقایق‌های زیبایش در مازندران قرار گرفته. این دشت از سال ۱۳۵۴ پارک ملی اعلام شده. از ۱۳۶۱ هم منطقه حفاظت‌شده به‌شمار می‌رود. دشت لار را در حاشیه دماوند پیدا می‌کنید. جایی که از تهران چندان هم دور نیست. ما در مجله دلتا از دیدنی‌ های دشت لار برایتان نوشته‌ایم. درباره‌ گونه‌های جانوری و گیاهی تعریف کرده‌ایم. نشانی و دسترسی به پارک ملی را هم توضیح داده‌ایم.

لار؛ دشت پرگل و تماشایی ایران

دشت لار به دشت شقایق هم معروف است. پس تعجبی ندارد اگر فکر کنیم جذاب‌ترین منظره‌ آن شقایق‌های بی‌شمار‌ی‌ست که در خرداد ماه همه جای دشت می‌رویند.

دیدنی های دشت لار دیدنی های دشت لار لار؛ دشت پرگل و تماشایی ایران

 

شقایق تنها گل این دشت نیست. گل‌های زرد و بنفش زمین را رنگ می‌کنند. از میان‌شان رود جاری می‌شود. بالای سرتان آسمان آبی‌ست. سکوتی دلپذیر همه جا را پر می‌کند. هر قدر می‌خواهید تماشا کنید، عکس بگیرید و نفس عمیق بکشید

آبشار سفید‌آب؛ زلال و قشنگ

آبشار سفیدآب یکی دیگر از جاهای دیدنی‌ دشت لار است. این آبشار نزدیک دریاچه سد لار قرار گرفته. صدای دل‌انگیز شرشر آب زیر آسمان آبی، یکی از صحنه‌هایی‌ست که در خاطرتان می‌ماند. این‌جا به آبشار قو هم معروف است.

 

دیدنی های دشت لار آبشار سفید‌آب؛ زلال و قشنگ

سد لار؛ باشکوه و تماشایی

در حدود ۷۵ کیلومتری پایتخت، سد لار با رودخانه جذابش قرار گرفته. می‌توانید یک روز را با منظره دلچسب سد لار بگذارید و از طبیعت اطرافش لذت ببرید.

دیدنی های دشت لار سد لار

رودخانه سفیدآب؛ زیبا و پر آب

از نام رودخانه سفیدآب معلوم است که چه آب زلالی دارد. می‌توانید ساعتی کنار این رودخانه قدم بزنید. بعد کنارش بنشینید و به صدای گوش‌نواز آب جاری گوش دهید. اگر خرداد باشد، اطراف‌تان پر از گل‌های رنگی‌ست.

دیدنی های دشت لار رودخانه سفیدآب؛ زیبا و پر آب

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری ایران “طبیعت گردی در ترز” را مطالعه کنید.

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰
آیا تا به حال اسم جنگل سنگ را شنیده‌اید؟ جنگلی با زیبایی‌های نفس‌گیر که ارزش یک‌بار دیدن را ‏دارد. دیدار از جنگل ‏سنگ شیلین تجربه ای بسیار جالب است.
جنگل‌-سنگی-چین-شیلین

جنگل‌ سنگی شیلین در کشور چین قرار دارد.چین، پر جمعیت ترین کشور دنیا، در شرق قاره آسیا قرار گرفته است. این کشور زیبا و خوش آب و هوا دارای چشم اندازهای طبیعی بی‌شماری است که گویی تمامی ندارد. از این رو چین به یکی از پربازدیدترین کشورهای دنیا تبدیل شده و مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است.در این مطلب مجله دلتا قصد دارد شما را با یکی از خارق‌العاده‌ترین پدیده‌های طبیعی یعنی جنگل سنگی چین آشنا کند.

جنگل سنگی شیلین یکی از زیباترین مکانهای طبیعی دنیاست که در استان یون‌نان در جنوب‌غربی چین قرار دارد. یون نان Yunnan یکی از استان‌های جمهوری‌خلق چین است. یون‌نان در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. با ارتفاعات بلند از سمت شمال‌ غربی و ارتفاعات کم در جنوب شرقی.در غرب یون‌نان ارتفاع بالاترین نقاط قله‌ها تا پایین‌ترین قسمت دره‌ها تا ۳۰۰۰ متر متغیر است.

این کوه‌های سربه فلک کشیده مساحتی بالغ بر سیصد کیلومتر مربع را در برگرفته‌اند و در حدود ۲۷۰ میلیون سال قدمت دارند سنگ‌ها و صخره‌ها به صورت شگفت‌انگیزی قرار دارند و مانند این است که درختانی ساخته شده از سنگ سر به آسمان کشیده شده باشند که فعالیت‌های زمین لرزه‌ای و فرسایش آب و باد در طول هزاران سال این سازه‌های سنگ آهک را بدین شکل درآورده است.

جنگل سنگی که وسعتی برابر ۳۵۰ کیلومتر مربع دارد در سال ۱۹۸۴ به عنوان پارک ملی شناخته شد. ‏در سال بیشتر از ۱۰ میلیون گردشگر از سرتاسر دنیا از این مکان عجیب دیدن می‌کنند.

جنگل سنگی

مردم محلی هر ساله در ۲۴ ژوئن، جشنواره باستانی و مورد احترام مشعل را در شیلین، جنگل‌ سنگی چین برگزار می‌کنند. این جشنواره شامل بخش‌های مختلفی از نمایش‌های مرسوم از قبیل کشتی، گاو بازی، اژدها‌بازی، رقص شیر و … می‌شود.

شیلین جنگل‌های سنگی کوچکتری را نیز در برمی گیرد که شامل غارها، آبشارها، حوضچه‌ها، یک دریاچه در کنار جزیره و حتی رودخانه‌ای زیرزمینی است. دو بخش کوچکتر از جنگل سنگی، نایگو Naigu و روستای سوگای Suogeyi Village قسمت‌هایی از کارستان جنوبی چین هستند که در سازمان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری تایلند “جزیره پوکت؛ بهشت دیدنی تایلند” را مطالعه کنید.

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰
آمستردام، بزرگترین شهر هلند و بزرگترین مرکز جذب توریست در این کشور است.
جاذبه های آمستردام

دیدنی های آمستردام بسیار متنوع، جذاب و شگفت انگیز هستند و با وجود مساحت نه چندان بزرگ این شهر، می‌توانید روزها در میان خیابان‌ها و بناهای آمستردام قدم بزنید و از تماشای این شهر سیر نشوید. در این مقاله از مجله دلتا فهرستی از جاذبه های آمستردام را برای شما فراهم کرده‌ایم تا پایتخت هلند را بهتر بشناسید.

کانال‌های آمستردام

اگر تصاویر شهر آمستردام هلند را جستجو کنید، احتمالا یک چیز مشترک در تمام آنها خواهید دید و آن کانال‌های آبی آمستردام است.

امروزه این کانال‌ها به مشهورترین جاذبه دیدنی در آمستردام و مهمترین مکان برای پیاده روی و گردش در آمستردام تبدیل شده‌اند. اما علاوه بر پیاده روی یا حتی دوچرخه سواری که از تفریحات رایگان آمستردام هستند، شما می‌توانید این کانال‌ها را یک جور دیگر نیز تجربه کنید؛ گشت و گذار با قایق.

جاذبه های آمستردام کانال‌های آمستردام

قایق سواری در مجموعه‌ای از ۱۰۰ کانال آمستردام بسیار لذتبخش است. درختان بلندی که روی کانال سایه افکنده‌اند، بیش از ۱۰۰۰ پل و همچنین ساختمان‌های سنتی با معماری جذاب در حاشیه کانال می‌تواند تجربه‌ای رویایی برای شما باشد.

موزه ملی آمستردام

میدان موزه از میدان‌های مشهور آمستردام است که یکی از جاذبه های آمستردام هلند را در خود جای داده است. موزه ملی آمستردام در شمال غربی این میدان واقع شده و بدون هیچ تردیدی، بزرگترین و مهمترین موزه هلند و یکی از بهترین دیدنی‌های هلند است.
این موزه در سال ۱۷۹۸ میلادی در شهر لاهه (The Hague) تاسیس شد و سپس از سال ۱۸۰۸ میلادی به آمستردام منتقل شد و امروزه گنجینه‌ای شگفت انگیز از آثار تاریخی و هنری مرتبط با تاریخ هلند و آمستردام را در خود جای داده است. وجود بیش از ۸۰۰۰ اثر و شی تاریخی باعث شده تا موزه آمستردام به یکی از بهترین جاهای دیدنی آمستردام تبدیل شود.

موزه ملی آمستردام جاذبه های آمستردام
پیشنهاد می‌کنیم حتما این موزه را در فهرست جاذبه های آمستردام هلند قرار دهید زیرا تابلوی گشت شبانه (The Night Watch) که مهمترین اثر رامبرانت (Rembrandt) است، در این موزه قرار دارد.

موزه ون گوگ

اما وقتی درباره هلند و نقاشی حرف می‌زنیم، ونسان ون گوگ یکی از اولین نام‌هایی است که به ذهن خطور می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بعد از بازدید از موزه ملی آمستردام، از میدان موزه خارج نشوید زیرا در شمال غربی این میدان یکی دیگر از جاذبه های آمستردام قرار گرفته است.

جاذبه های آمستردام موزه ون گوگ
موزه ونگوگ در آمستردام بزرگترین مجموعه آثار و نامه‌های ون گوگ را در خود جای داده است و شما می‌توانید به طور کامل با سبک نقاشی و زندگی این هنرمند آشنا شوید.

میدان دام آمستردام

اگر از افرادی که به آمستردام سفر کرده‌اند بپرسید گل سرسبد دیدنی های آمستردام کجاست، احتمالا یک پاسخ به شما می‌دهند و آن چیزی نیست جز میدان دَم یا میدان دام. میدان دام آمستردام مرکز تاریخی شهر آمستردام است که در گذشته یک بازار شلوغ و پر رفت و آمد بوده و امروزه به عنوان شلوغ‌ترین جاهای دیدنی آمستردام شناخته می‌شود.

جاذبه های آمستردام میدان دام آمستردام

قصر سلطنتی آمستردام

این ساختمان زیبا که در قرن هفدهم میلادی و ابتدا به عنوان ساختمان شهرداری آمستردام ساخته شده، در غرب میدان زیبای دام قرار دارد.

قصر سلطنتی آمستردام جاذبه های آمستردام
این ساختمان یکی از سه قصر سلطنتی هلند است و هنوز نیز خانواده سلطنتی در مواقعی از آن استفاده می‌کنند. اما این ساختمان زیبا به یکی از اماکن دیدنی آمستردام تبدیل شده و در بسیاری از اوقات سال می‌توانید از آن بازدید کنید. تزئینات و اشیا قرار گرفته در این کاخ بسیار چشم نواز و شگفت انگیز است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری هلند “هلند؛ سرزمین لاله ها” را مطالعه کنید.

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰
آبشار ترز در استان مازندران، منطقه سوادکوه، نزدیک روستای قرآن تالار قرار دارد.
آبشار ترز

آبشار ترز در مسیر یکی از شاخه‌های فرعی رودخانه بابل رود واقع شده و در نهایت نیز به این رودخانه می‌پیوندد. این آبشار آهکی از گونه دم اسبی می‌باشد و ۱۸ متر ارتفاع دارد. این آبشار آهکی از گونه دم اسبی می‌باشد و ۱۸ متر ارتفاع دارد. در ادامه همراه مجله دلتا باشید تا این منطقه را بشناسیم.

شکل گیری آبشار

وجود آهک در آب رودخانه موجب رسوب گذاری و شکل گیری بستر عمودی آبشار در گذر زمان شده است. به دلیل شسته شدن بستر پایینی آبشار، غار آهکی کوچکی نیز در پای آبشار شکل گرفته است.این منطقه و منطقه آبشار ترز ناحیه ‌ای بکر محسوب می‌شود.

آبشار ترز شکل گیری آبشار

در این جنگل پیاده ‌روی و طبیعت‌گردی بسیار دل انگیز و روحنواز است، عبور از میان درختانی که از دوره سوم زمین شناسی باقیمانده بسیار جالب و تماشایی است. دیدن درختان کهنسال راش، ممرز، لیلکی، انجیلی، ازگیل و… و آشنایی با گونه‌‌های نادر گیاهی منطقه، حس زیبایی در انسان بوجود می آورد. نفس کشیدن در هوای پاک جنگل و عبور از مسیر رودخانه‌ها و گام برداشتن بر روی پل‌ها هیجان و لذت این سفر را دو چندان می‎کند.

فصل‌های مناسب

اردیبهشت و خرداد بهترین فصل سفر به این منطقه است. مسیر جنگل تا آبشار پوشیده از پونه‌های کوهی است که می‌توانید سوغات ببرید.اگر به فکر آب بازی با آبشار هستید، از خرداد تا اواخر شهریور که هوا گرم است می‌توانید به این منطقه سفر کنید. اما در میانه تابستان هوای جنگل تا حدی شرجی است.

آبشار ترز فصل‌های مناسب

دیدن جنگل در فصل پاییز در ماه‌های مهر و آبان خالی از لطف نیست. به خصوص که در مسیر پیاده روی تا آبشار تعدادی درخت انجیلی وجود دارد که خزان زیبایی را به نمایش می‌گذارند.

نکاتی که باید به آن توجه کنید

در مواقع بارندگی مسیر داخل جنگل بسیار لغزنده است و عملا دسترسی به آبشار بسیار سخت خواهد بود. بنابراین اگر روزهای بارندگی و چند روز بعد را برای این سفر انتخاب کردید، کفش مناسب کوهپیمایی همراه داشته باشید.برای عبور از رودخانه بابل رود پلی چوبی وجود دارد. با احتیاط می‌توانید از روی آن عبور کنید.

آبشار ترز نکاتی که باید به آن توجه کنید

در صورت تمایل می‌توانید از قسمت‌های کم عمق رودخانه هم عبور کنید.بهترین وسیله برای این سفر خودروی شخصی شماست. چون با توجه به راه فرعی که دارد، ماشین به سختی پیدا می‌شود.اگر این سفر رو انتخاب می‌کنید باید صبح زود به سمت شیرگاه (یا بابل) حرکت کنید. فاصله آبشار از تهران ۲۳۰ کیلومتر و حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان نیاز است تا به ابتدای منطقه آبشار ترز پیاده روی برسید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری بابل “هفت کوتوله در جنگل” را مطالعه کنید.

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰
شانزدهم اکتبر، سالروز جهانی غذاست.
روز جهانی غذا

روز جهانی غذا به افتخار تاسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. غذای ملی نشانگر هویت فرهنگی و سنت آشپزی هر کشور است. در چنین کشورهایی برخی غذاها که علاقه‌مندان بسیاری پیدا کرده‌اند عملاً غذای ملی در نظر گرفته می‌شوند. بخش مهمی از تجربیات سفر به هر کشور، با خوردن غذای منحصربه‌فرد مردم آن سرزمین رقم می‌خورد. به همین مناسبت در مجله دلتا به معرفی غذا های مشهور برخی کشورها پرداخته‌ایم.

استرالیا؛ پای گوشت

«پای گوشت» نوعی غذا است که گوشت و پیاز سرخ شده، قارچ، انواع سبزیجات و غیره در داخل خمیر پای قرار می‌گیرد و روی آن را با برس آشپزی معمولا تخم‌مرغ می‌مالند و در داخل فر می‌پزند. هنگام سرو هم روی آن را با سس کچاپ می‌پوشانند. مردم استرالیا اغلب هنگام پیک‌نیک، این غذا را درست می‌کنند؛ چراکه هم تهیه‌ی آن آسان است و هم به‌راحتی خورده می‌شود.

استرالیا؛ پای گوشت روز جهانی غذا

اتریش؛ شنیسل

«شنیتسل وینی» از غذا های مشهور اتریش، به‌طور سنتی با گوشت گوساله، آرد، تخم‌مرغ و آرد سوخاری تهیه و در روغن سرخ می‌شود؛ اما اغلب از گوشت حیوانات اهلی همچون مرغ و بوقلمون نیز برای تهیه‌ی آن استفاده می‌کنند. این غذا را می‌توان با سالاد سیب‌زمینی و ژله انگور قرمز سفارش داد.

روز جهانی غذا اتریش؛ شنیسل

در شهر وین، این غذا را از قدیم همراه با سالاد و پیش‌غذای سیب‌زمینی (معمولا سالاد سیب‌زمینی یا سیب‌زمینی ریز کبابی) سرو می‌کنند.

آذربایجان؛ دلماسی یا دلمه

دُلمه، خوراکی در خاورمیانه و مناطق اطراف آن مانند بالکان، قفقاز، روسیه و آسیای مرکزی است. دلمه کلمه‌ای ترکی به معنی «پُرشده» است و می‌توان آن را با برگ انگور، فلفل دلمه، کدو، گوجه فرنگی و بادمجان درست کرد. جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۷، دلمه را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رساند.

روز جهانی عذا آذربایجان؛ دلماسی یا دلمه

بریتانیا؛ رست‌بیف سنتی

از غذا های مشهور بریتانیا با شهرتی جهانی می‌توان به «رست بیف» اشاره کرد. در حقیقت رست بیف، ناهار سنتی روزهای یکشنبه است که از قدیم در این روز سرو می‌شود و برش‌های نازکی از گوشت کبابی را همراه با سبزیجات مختلف مثل هویج، نخود فرنگی و کلم میل می‌کنند.

بریتانیا؛ رست‌بیف سنتی روز جهانی غذا

فرانسه؛ کرپ

«کرِپ» یک پنکیک بسیار نازک است که معمولا از آرد گندم یا آرد گندم سیاه تهیه می‌‌شود. کلمه‌ی کرپ به فرانسوی از ریشه‌ی لاتین crispa به‌معنای «پیچاندن» گرفته شده ‌است. اگر کرپ برای ناهار یا شام سرو شود، مخلفاتی چون پنیر، تخم‌مرغ، قارچ، کنگر فرنگی، ژامبون و… در آن به چشم می‌خورد. این مخلفات را اغلب وسط کرپ می‌ریزند و گوشه‌هایش را به داخل تا می‌کنند.

روز جهانی غذا فرانسه؛ کرپ

هندوستان؛ بریانی

«بریانی» یک نوع برنج مخلوط است که انواع مختلفی دارد و می‌توان آن را به‌صورت گیاهی یا غیرگیاهی تهیه کرد. این غذا در سراسر شبه‌قاره‌ی هند از جمله غذا های مشهور این کشور محسوب می‌شود؛ هرچند که در مناطق دیگر دنیا نظیر کردستان عراق نیز تهیه می‌شود.

هندوستان؛ بریانی روز جهانی غذا

در بریانی از ادویه‌های هندی، برنج، گوشت (مرغ، گاو، بز، بره، میگو یا ماهی)، سبزیجات یا تخم‌مرغ استفاده می‌کنند. اگر به‌جای گوشت، بریانی را با سبزیجات بپزند، به آن بریانی سبزیجات می‌گویند. بریانی از غذا های مشهور  هند، کلمه‌ی فارسی گرفته شده و به‌معنای گوشت کبابی است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر “دیدنی های بندر ترکمن ، پایتخت خاویار” را مطالعه کنید.

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰
درست در قلب ایران کویری جذاب و افسانه‌ای وجود دارد که هیچ کس نمی‌تواند در مقابل زیبایی‌ها و جاذبه‌هایش مقاومت کند.
سفر به مرنجاب

کویر مرنجاب را شاه عباس صفوی نامگذاری کرده است. مرنجاب به قدری جاذبه‌های گوناگون و متنوع را در خود جای داده که فرقی نمی‌کند مسن هستید یا جوان؛ کودک یا بزرگسال؛ زن یا مرد؛ این کویر برای همه نوع سلیقه ای، دیدنی‌های منحصربه‌فردی در کنار گذاشته است. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با مجله دلتا همراه باشید تا هر آنچه در مورد سفر به مرنجاب لازم است بدانید را با شما در میان بگذاریم.

دریاچه نمک آران و بیدگل

دریاچه نمک در حاشیه کویر مرنجاب و حدود ۳۵ کیلومتری شهر آران و بیدگل است. این دریاچه حدود ۶۵۰ کیلومتر مساحت دارد. دریاچه در بیشتر ماه‌های سال خشک و به صورت نمکزار است ولی یکی از جذابیت‌های خیره کننده آن پس از بارش باران و تبخیر آب نمایان می‌شود: اشکال هندسی جالبی که از رسوبات نمک به وجود آمده‌اند.

سفر به مرنجاب دریاچه نمک آران و بیدگل

یادتان باشد که زمین‌های اطراف این دریاچه به‌شدت باتلاقی هستند و ممکن هست خودروی شما یا حتی خودتان را گرفتار کنند؛ پس حتما برای رفتن به دریاچه از یک راهنما کمک بگیرید. افراد زیادی در آن حوالی گرفتار باتلاق شده‌اند و سفرشان نیمه‌کاره مانده است.

جزیره سرگردان

جزیره سرگردان همانطور که تا حدودی از نام آن هم پیداست، یکی از مرموزترین و جذاب ترین جاهای دیدنی کویر مرنجاب است. این جزیره سرگردان در میان دریاچه مسیله یا همان دریاچه نمک در حاشیه کویر قرار دارد و از دور مانند یک کوه کوچک به نظر می‌رسد که اطراف آن را حلقه‌ای از غبار پوشانده است.

جزیره سرگردان سفر به مرنجاب

دریاچه مسیله در اکثر فصل‌های سال خشک و به صورت نمکزار است ولی در فصل‌های بارندگی سطح آب در حدود ۲ تا ۵ سانتی‌متر بالا می‌آید. این جزیره از سنگ‌های آتشفشانی به وجود آمده و هیچ پوشش گیاهی‌ای نیز ندارد.دقت کنید که نمکزارهای اطراف جزیره سرگردان هم در بیشتر مواقع حالت باتلاقی دارد پس هنگام بازدید از آن جوانب احتیاط را در نظر بگیرید.

رمل‌های کویر مرنجاب

همانطور که پیش‌تر نیز گفتم بیشتر کویر مرنجاب پوشیده از ریگزار و تپه‌های شنی است که به آن‌ها «رمل» می‌گویند. قدم زدن بر روی رمل‌ها در زیر نور آفتاب تجربه دلچسب و شیرینی است که تنها در کویر می‌توانید داشته باشید؛ شن‌های طلایی رنگی که به لطف خورشید گرم هستند ولی هنوز در زیر آن خنکی شب کویر احساس می‌شود.

سفر به مرنجاب رمل های کویر مرنجاب

طلوع یا غروب کویر مرنجاب را از دست ندهید. رقص نورهای رنگارنگ خورشید بر روی رمل‌های طلایی صحنه ایست که زیبایی‌اش تا مدت‌ها شیرینی کویر را برایتان تداعی می‌کند.

شب کویر

بی شک تاکنون بارها و بارها تعریف شب کویر را شنیده‌اید حتی اگر تجربه دیدن آن از نزدیک را هم نداشته باشید. شب‌های کویر مرنجاب به ویژه اگر آسمان صاف باشد، واقعا شگفت انگیز و افسونگر است؛ به راحتی می‌توانید گرد بودن زمین را احساس کنید چراکه در میان ستاره‌های کوچک و بزرگ نقره‌ای رنگ محاصره می‌شوید.

سفر به مرنجاب شب کویر

 

ستاره‌هایی که بدون وسیله‌های حرفه‌ای رصد نیز قابل مشاهده هستند. چشم برداشتن از این همه زیبایی و شکوه حتی با وجود خستگی روز هم دشوار خواهد بود.

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰
ماداگاسکار در اقیانوس هند، در کنار سواحل شرقی آفریقا واقع شده است و زیستگاه هزاران گونه گیاهی و جانوری است.
جاذبه‌ های شگفت‌انگیز ماداگاسکار

تنوع طبیعی بسیار زیاد ماداگاسکار ، لقب و عنوان قاره‌ی هشتم را برای این سرزمین به ارمغان آورده است. حرمت و احترام به پیشینیان، اجداد و سنت در فرهنگ ملی این کشور گسترده شده و به بخش جدایی ناپذیری در فرهنگ در آمده است. این گرامیداشت و تکریم، در معماری، هنر و رفتارهای اجتماعی ماداگاسکار تاثیر زیادی داشته است.  در ادامه در مجله دلتا تعدادی از جاذبه‌ های شگفت‌انگیز ماداگاسکار را معرفی می‌کنیم.

پارک ملی رانومافانا

پارک ملی رانومافانا یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین پارک‌های ماداگاسکار به شمار می رود که در ناحیه جنوب شرقی جزیره ماداگاسکار در نزدیکی روستای رانومافانا واقع شده است.

قسمت شرقی این پارک دارای چشم انداز‌های بسیار زیبا و تماشایی است و گردشگران می‌توانند جویبار‌های بیشماری را که از دل تپه‌های جنگلی جاری می‌شوند را نظاره کنند و از محیط دلنشین آن لذت ببرند.

جاذبه‌ های شگفت‌انگیز ماداگاسکار پارک ملی رانومافانا

این پارک ملی زیستگاه و حفاظتگاهی برای لمور بامبوی طلایی، میمون مانند است که تنها بومی ماداگاسکار می‌باشد و از جوانه‌های درختان بامبو که دارای مقداری سیانور می‌باشند تغذیه می‌کند. پارک ملی رانومافانا به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی ماسوالا

پارک ملی ماسوالا تقریبا ۲۵۰ مایل از جنگل های بارانی را که شامل سه پارک دریایی می باشد را پوشش می دهد، این پارک ملی در ناحیه ی شمال شرقی ماداگاسکار واقع شده است. گونه های زیادی از لمور میمون مانند در این پارک ملی زندگی می کنند و یک نوع گونه ی معروف این لمور ها، آی آی (Aye-aye) می باشد که بزرگ ترین گروه پستانداران شب بیدار محسوب می شود.

جاذبه های شگفت‌انگیز ماداگاسکار پارک ملی ماسوالا

گونه های متنوعی از دیگر حیوانات نیز در این پارک ملی زندگی می کنند که می توان به پرندگان متنوع و خزندگانی همچون قورباغه گوجه ای اشاره کرد.

پارک ملی آنداسیبه – مانتادیا

پارک ملی آنداسیبه – مانتادیا، زمین‌هایی با مساحت ۱۰۰ مایل از نواحی شرقی ماداگاسکار را در بر دارد و زیستگاه یازده گونه لمور به شمار می‌آید که شامل بزرگ‌ترین لمور ماداگاسکار به نام ایندری است. این پارک ملی در نزدیکی شهر آنتاناناریوو، پایتخت ماداگاسکار قرار دارد و به دلیل نزدیکی به پایتخت دسترسی به این جاذبه‌‌ی گردشگری راحت می‌باشد.

جاذبه های شگفت‌انگیز ماداگاسکار پارک ملی آنداسیبه - مانتادیا

پارک ملی آنداسیبه – مانتادیا به دو بخش اصلی پارک ملی مانتادیا و منطقه حفاظت شده آنالامازوآترا تقسیم می‌شود. گردشگران می‌توانند با شرکت در تور‌های توریستی در حدود ۱ تا ۶ ساعت از این ناحیه بازدید کنند.

تپه سلطنتی آمبوهیمانگا

یکی دیگر از جاذبه‌ های شگفت‌انگیز ماداگاسکار تپه سلطنتی آمبوهیمانگا به عنوان یک ناحیه‌ی مقدس در کشور ماداگاسکار می‌باشد که در حدود ۵۰۰ سال مورد توجه مردم این سرزمین بوده است.

جاذبه های شگفت‌انگیز ماداگاسکار تپه سلطنتی آمبوهیمانگا

این تپه یک روستای تاریخی می‌باشد که روزگاری جایگاه خانواده سلطنتی ماداگاسکار بوده است. دیواری در اطراف این روستا کشیده شده است و با استفاده از ملات آهک و سفیده تخم مرغ ساخته شده است.

دهکده ایفاتی

دو روستای ماهیگیری قدیمی در ساحل جنوب غربی ماداگاسکار ، ایفاتی نامیده می‌شوند. در اطراف ساحل خط مرجانی به طول ۶۰ مایل وجود دارد که یک مانع طبیعی در برابر امواج بزرگ اقیانوس به شمار می رود و آب های ساحلی در این ناحیه مناسب فعالیت هایی همچون شیرجه زدن، غواصی و ماهیگیری می باشد.

جاذبه های شگفت‌انگیز ماداگاسکار دهکده ایفاتی

منطقه‌ی بیابانی درون جزیره به داشتن جنگل های خاردار معروف می باشد. گردشگران می توانند درختان عجیب بائوباب که در طول قرن ها در این جنگل ها رشد کرده اند را تماشا کنند.

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰
روستای ماسوله گیلان یکی از مناطق تاریخی و معروف‌ترین شهر پلکانی ایران است.
دیدنی های ماسوله

زندگی شهری برای هر کسی درجه‌ای از یک نواختی را به وجود می‌آورد که برای رهایی از آن می‌توان به مناطق و جاهایی با طبیعت خاص و مناظری بکر پناه برد. کافیست کوله بارتان را بردارید و چند روزی را میهمان جایی مثل ماسوله شوید. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا با دیدنی های ماسوله آشنا شوید.

طبیعت ماسوله

دیدنی‌های ماسوله فقط به معماری و آثار تاریخی آن ختم نمی‌شوند. در این‌جا آبشارها، جنگل ها، کوهستان‌های مرتفع، رودخانه ها و … را در یک مکان تجربه خواهید کرد.

طبیعت ماسوله دیدنی های ماسوله

بیشتر موارد بالا، در پارک جنگلی ماسوله دور هم جمع شده‌اند. آبشارهای ماسوله رودخان، لارچشمه، کوشم و تریشوم از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی روستای ماسوله هستند که می‌توانید به بازدیدشان بروید.

اگر اهل کوه‌نوردی باشید می‌توانید به قله‌های مرتفع این منطقه از جمله قله شاه معلم بروید و یا شبی را در ییلاق کوربار ماسوله به صبح برسانید. به طور کلی، با وجود رودخانه‌ها و چشمه‌های فروان در این ناحیه، طبیعت آن بسیار منحصر به فرد است. کافیست کمی همت کنید و از روستا فاصله بگیرید تا به تماشای شگفتی‌های طبیعت بکر گیلان بنشینید.

موزه‌های روستای ماسوله

سه موزه تاریخ طبیعی ماسوله، میراث فرهنگی و عون ابن علی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای ماسوله هستند. در موزه تاریخ طبیعی با حیات وحش این منطقه از گیلان آشنا خواهید شد. درون این موزه حیوانات بومی این منطقه به صورت خشک شده در معرض نمایش قرار دارند.

موزه میراث فرهنگی، در یکی از خانه‌های تاریخی معروف ماسوله به نام “خانه درزی” برپا شده است. این خانه تاریخی از دوران پهلوی به یادگار مانده، ولی در آن آثاری از عهد قاجار به نمایش گذاشته شده است.

دیدنی های ماسوله موزه‌های روستای ماسوله

موزه عون ابن علی نیز در واقع جزئی از مقبره امام زاده عون ابن علی است. خود بنای این امام زاده هم از جمله آثار تاریخی ارزشمند ماسوله است که قدمتش را به قرن دوم یا سوم هجری نسبت داده‌اند. درون موزه مجاور این امام زاده هم آثاری از دوران تیموریان و صفویان به چشم می‌خورد.

بازار ماسوله، معروف‌ترین جاذبه‌ی این منطقه‌ی گیلانی

از بازار ماسوله گیلان اصولا به عنوان مرکز و قلب این منطقه یاد می‌شود. این بازار ۴ سطح مجزا از هم دارد و مغازه‌های ماسوله دقیقا به خاطر وجود همین بازار به وجود آمده‌اند.

بازار ماسوله، معروف‌ترین جاذبه‌ی این منطقه‌ی گیلانی دیدنی های ماسوله

این بازار ۲ طبقه‌ای است و مغازه‌هایش در سطوح بالا و پایین شکل گرفته است. در این بازار انواع سوغاتی‌های مختلف گیلان و ماسوله به فروش می‌رسد. می‌توانید انواع زیورآلات دست‌ساز، تزئینی‌جات، خوراکی ها، ترشیجات و حتی رستوران‌های محلی با غذاهای بسیار خوشمزه را در این بازار بیابید.

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰
پرتغال، کشوری در جنوب غرب اروپا که پایتخت آن لیسبون است.
گردش در پرتغال

تاریخچه، هنر، فرهنگ و غذاهای خوشمزه، برای ایجاد یک تجربه فراموش‌نشدنی هنگام گردش در پرتغال کافی است، اما نمی‌توان از مکان‌های شگفت‌انگیز هم غافل شد. در حال حاضر، پرتغال به یکی از مقصد‌های مورد توجه گردشگران تبدیل شده است. همین موضوع باعث شده تا در مجله دلتا، بهترین مکان‌ها برای بازدید از پرتغال را به شما معرفی کنیم.

برج بلم (Belém Tower)

برج بلم، میراث جهانی یونسکو، یکی اثر تاریخی که در بندر لیسبون قرار دارد و قدمت آن به قرن شانزدهم باز می‌گردد. این برج ترکیبی از سبک‌های معماری ونیزی، شمال آفریقا و گوتیک است.

گردش در پرتغال برج بلم

لیوراریا للو (Livraria Lello)

لیوراریا للو، یکی از جذاب‌ترین کتاب‌فروش‌های جهان است که  دو طبقه با راه‌پله‌های قرمز رنگ دارد. مجموعه‌ای غنی که بیش از ۶۰۰۰۰ کتاب در آن وجود دارد و به همین دلیل یکی از معروف‌ترین کتاب‌فروشی‌های جهان است. بد نیست در بازدید از پرتغال به این کتابخانه سر بزنید.

گردش در پرتغال لیوراریا للو

 

کلیسای سائو فرانسیسکو (Sao Francisco Church)

کلیسای سائو فرانسیسکو کلیسایی است که قدمت آن به قرن چهاردهم باز می‌گردد و با ورود به آن گویی در بهشت طلایی قدم گذاشته‌اید. پس از بازسازی که به سبک باروک در قرن هجدهم در این کلیسا صورت گرفت، برای تزیین و طراحی دیوار‌های آن از بیش از ۱۰۰ کیلوگرم طلا استفاده شد.

گردش در پرتغال کلیسای سائو فرانسیسکو

پونتا دا پیداد (Ponta da Piedade)

سفر به لاگوس، بدون بازدید از آب‌های کریستالی پونتا دا پیداد، کامل نخواهد بود. زیبایی واقعی طبیعت را در این ساحل با دیدن صخره‌های سنگی، امواج فیروزه‌ای و غارهای اسرار‌آمیز درک خواهید کرد. دوست‌داران ماجراجویی، تور کایاک را فراموش نکنند.

پونتا دا پیداد گردش در پرتغال

غار بناگیل (Benagil Cave)

کمی خارج از لاگوس، دهکده‌ی کوچک ماهیگیری وجود دارد که با نام بناگیل شناخته شده است. مسافرانی که به این شهر می‌آیند، خواهان بازدید از غار بناگیل هستند. البته این غار به دلیل ساختار گنبدی شکلی که دارد، به نام غار کلیسای جامع هم معروف است. غواصی در ساحل و قایق‌رانی هم امکان‌پذیر است.

گردش در پرتغال غار بناگیل

کاخ ملی پنا (Pena National Palace)

شبیه به عکسی عجیب، خیره‌کننده و نفس‌گیر است. کاخی که در اواسط قرن نوزدهم در بالای تپه و مشرف به شهر سینترا ساخته شده و گویی در میان ابر‌ها قرار دارد. کاخ ملی پنا، علاوه بر پالت رنگ فریبنده، دارای مجسمه‌های اساطیری، دژ منحصر‌به‌فرد و چشم‌اندازی خیره‌کننده است.

گردش در پرتغال کاخ ملی پنا

کویینتا دا رگالیرا (Quinta da Regaleira)

بازدید از پرتغال بدون دیدن این قلعه‌ها ممکن نیست. برخلاف کاخ‌های سلطنتی و قلعه‌های سینترا، کویینتا دا رگالیرا، یک ملک خصوصی و لوکس است که در قرن بیستم ساخته شده است. این ملک اسرار‌آمیز دارای سبک گوتیک با مجسمه‌های باشکوه در زمینی پهناور است. فضای خانه، باغ و تونل‌های زیر‌زمینی و پنهان آن جای زیادی برای گشتن و اکتشاف دارد.

گردش در پرتغال کویینتا دا رگالیرا

پیکو دو آریرو (Pico do Arieiro)

پیکو دو آیرو قله‌ای جذاب و دیدنی بر فراز کوه مادیرا، مناسب برای افرادی که با گردش در پرتغال به دنبال ماجراجویی، طبیعت‌گردی، پیاده‌روی و قدم زدن بر روی ابر‌ها هستند. این سفر که ۲ تا ۳ ساعت طول خواهد کشید، چشم‌انداز و تجربه‌ای بی‌نظیر در اختیار شما خواهد گذاشت.

گردش در پرتغال پیکو دو آریرو

باغ گرمسیری کاخ مونت (Monte Palace Tropical Garden)

باغ گرمسیری کاخ مونت با بیش از ۲۰۰ هزار گونه گیاه عجیب و غریب، دریاچه‌ای درخشان، مجموعه‌ای از فسیل‌ها، یک پناهگاه طبیعی و منحصر‌به‌فرد برای حیواناتی نظیر طاووس‌ها، غاز‌ها و اردک‌های آزاد و سرگردان است.

گردش در پرتغال باغ گرمسیری کاخ مونت

حتی اگر خوش‌شانس باشید، شاید بتوانید یک قوی سیاه استرالیایی یا سفید یخی اسکاندیناویایی را ببینید. همچنین می‌توانید از موزه کاخ مونت هم بازدید کنید.

ماتا دو بوکاکو (Mata do Bucaco)

در طول تاریخ، ماتا دو بوکاکو، چیزهای زیادی به خود دیده است. در هر قرنی، قسمتی از این ملک پهناور در زمینی ۱۰۵ هکتاری ساخته شد، اما قسمت قابل توجه آن، جنگل‌های اطراف است. جنگلی با چشمه‌ای زیبا و بیش از ۲۵۰ گونه درخت و گیاه عجیب و غریب، که میراثی به جا مانده و غنی است.

گردش در پرتغال ماتا دو بوکاکو

کتابخانه جوانینا (Joanina)

کتابخانه جوانینا که در قرن هجدهم به سبک باروک ساخته شده، در قلب دانشگاه کویمبرا قرار دارد و یکی از زیبا‌ترین‌ها در جهان است. این کتابخانه یک بنای یادبود ملی است و بیش از ۲۵۰ هزار کتاب را در خود جای داده است.

کتابخانه جوانینا گردش در پرتغال

کلیسای کوچک استخوان

اعتقاد بر این است که کلیسای کوچک استخوان گوتیک دارای ۵۰۰۰ اسکلت است و به طور انحصاری با جمجمه‌ها و استخوان‌های راهبان فرانسیسکان پوشانده شده است. اگرچه بازدید از این کلیسا به تمامی افراد توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است روح شما را آزرده کند، اما گردش در پرتغال را هیجان‌‌انگیزتر می‌کند.

گردش در پرتغال کلیسای کوچک استخوان

معبد رومی دیانا

در بالاترین نقطه‌ی شهر اورا، معبد مشهور دیانا قرار گرفته است. اعتقاد بر این است که این معبد در قرن اول میلادی برای پرستش امپراتور اوگوست‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

گردش در پرتغال معبد رومی دیانا

این معبد، بعد‌ها به قلعه‌ای قرون وسطایی تبدیل شد و در حال حاضر به عنوان ویرانه‌ای رومی که تحت حفاظت پرتغال است، شناخته شده است.

قایق مولیسیرو (Moliceiro)

شهر آویرو را از بهترین مکان ببینید و تجربه‌ای بی‌نظیر در بازدید از پرتغال به دست آورید. قایق‌های به گوندلا در کانال‌های آبی وجود دارد که قبلا کشاورزان برای برداشت جلبک دریایی از آن استفاده می‌کردند، اما در حال حاضر به وسیله‌ای برای گرداندن گردشگران هنگام تبدیل شده است.

گردش در پرتغال قایق مولیسیرو

کوستا نوا (Costa Nova)

برای دوست‌دارای غذاهای دریایی، شن و ساحل و یک اقامت‌گاه تمیز، کوستا نوا در انتخاب خوبی است. با یک اتوبوس یا قایق مولیسیرو از مرکز آویرو می‌توانید به ساحل کوستا نوا برسید.

گردش در پرتغال کوستا نوا

 

در بازدید از پرتغال علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، فعالیت‌هایی نظیر اسکی روی آب و قایق‌رانی برای کسانی که به ورزش‌ و سرگرمی‌های آبی علاقه‌مند هستند، در دسترس است. تجربه‌ای بی‌نظیر در بازار ماهی‌ها و از خوردن غذاهای سنتی و دریایی تازه هم به دست آورید.

  • khanoom neanderthall