مجله دلتا

۸۱ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مکان‌های ممنوعه‌ بسیاری در دنیا وجود دارند که به دلایل طبیعی، سیاسی و اقتصادی از دید ما پنهان‌ شده‌اند، اما ارزش دیدن دارند.

مناطق ممنوعه در جهان

بسیاری از ما تصور می‌کنیم که اگر پول و وقت کافی داشته باشیم، می‌توانیم به هر جایی از جهان که بخواهیم سفر کنیم و لذت ببریم. اما همیشه این‌طور نیست. مکان‌هایی در جهان هستند که مناطق ممنوعه محسوب می‌شوند و هیچ یک از ما اجازه ورود به آن‌جا را نداریم. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با مناطق ممنوعه در جهان آشنا شوید.

مناطق ممنوعه در جهان

انبار سری کوکاکولا

فرمول مخفی کوکاکولا همیشه مسئله‌ای جذاب بوده است. محل نگهداری این فرمول در جورجیا است و هیچ کس اجازه‌ ورود و دیدن فرمول تهیه‌ این نوشابه‌ فوق‌العاده را ندارد.

مناطقی که نمی توان به آن ها رفت

مرکز اطلاعات گوگل

بعضی می‌گویند مرکز اطلاعات گوگل تنها جایی‌ست که به اندازه‌ منطقه‌ ۵۱ امنیتی و سری است. اولین مرکز اطلاعات گوگل به شدت محافظت می‌شود و قطعا برای کسانی که برگه‌ ورود ندارند ممنوع است.

مرکز اسناد و پرونده‌های واتیکان

مردم معمولا واتیکان را به شهر پاپ می‌شناسند و برای دیدار با پاپ به این شهر می‌روند. اما قطعا اجازه‌ دسترسی به مرکز اسناد را ندارند. می‌گویند بیش از ۸۰ کیلومتر قفسه‌ اسناد و مدارک در این مرکز قرار دارد.

غارهای لاسکوکس

تعدادی از شگفت‌انگیزترین آثار به‌جا‌مانده از انسان‌های اولیه در مجموعه غارهای لاسکوکس قرار دارند که در جنوبی‌ترین نقطه‌ فرانسه واقع شده‌اند. به دلیل Co2 خروجی بازدم انسان‌ها، این نقاشی‌های حساس کم‌کم در حال نابودی بودند. همین مسئله باعث شد که دولت فرانسه ورود به این غارها را منع کند.

مناطق ممنوعه در جهان

تپه‌ من‌وید

یکی دیگر از مناطق ممنوعه که مردم عادی اجازه‌ ورود به آن را ندارند تپه‌ من‌وید است. این مکان یکی از بزرگ‌ترین پایگاهای مخابراتی و جاسوسی است که توسط نیروی هوایی سلطنتی و آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا مدیریت و زیر نظر دولت محافظت می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند رستوران عجیبی که از استخوان ساخته شده است!

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

به سراغ یکی از وسیع‌ترین، اعجاب‌انگیزترین و قدیمی‌ترین مجموعه‌های باستانی جهان که از کشفش هنوز یک قرن هم نمی‌گذرد، می‌رویم.

ارتش سفالین در چین

مجموعه‌ای که قدمتش به دو هزار سال پیش باز می‌گردد و یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های زیر خاکی و عتیقه جهان است. با این حال که به تازگی کشف شده اما کل دنیا را انگشت به دهان گذاشته است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با ارتش سفالین در چین آشنا شوید.

سربازهای سفالین در چین

ارتش سفالین در چین

این ارتش، اعجابی باستانی است که لقب هشتمین مورد از عجایب هفتگانه و جدید جهان را بر سینه خود دارد. ارتشی متشکل از ۸۰۰۰ هزار سرباز سفالین که همگی ابعاد آدمی دارند و در نهایت تعجب، نمی‌توانید دو مجسمه شبیه به هم پیدا کنید. طوری که اگر از نزدیک نگاه‌شان کنید، این تصور در ذهن شما پدید می‌آید که گویی این مجسمه‌ها از روی انسان زنده تجسم شده‌اند. تصوری که باید بدانید در نهایت شگفتی، درست است.

لشکر سفالین چین

شگفتی‌های مجموعه ارتش سفالین چین به این‌جا محدود نمی‌شود و دیدن ارابه‌های بزرگ و اسب‌های برنزی در انتظار شما است. این ارتش قطعا یکی از برترین جاذبه‌های دنیاست که نباید دیدنش را ازدست بدهید. وقتی با تمام جزئیات و تکنیک‌های هنری و فنی ساخت این مجموعه آشنا شوید، متوجه خواهید شد که چرا موسسه معتبر WTA این ارتش‌ اعجاب‌انگیز سفالین را در لیست برترین جاذبه‌های آسیا قرار داده است.

جاذبه های چین

لشکر سفالین چین

لشکر سفالین چین، مجموعه‌ای عظیم از سازه‌های سفالی است که ارتش کاین شی هوانگ (Qin Shi Huang) را به تصویر می‌کشد. کاین شی هوانگ نخستین امپراتور کشور پهناور چین بوده که در طی سال های ۲۴۷ – ۲۲۰ پیش از میلاد مسیح به امپراتوری این کشور دست یافت. در این لشکر سفالین، مجموعه‌ای عظیم از سربازان و اسب‌های آن‌ها به چشم می‌خورد که همگی در ابعاد واقعی ساخته شده‌اند و هر کدام از سربازان شمایل منحصربه‌فردی دارند. به‌گونه‌ای که گفته می‌شود این ارتش سفالین از روی ارتش واقعی نخستین امپراتور چین ساخته شده است. به همین دلیل است که این مجموعه را یکی از چشمگیرترین حفریات باستانی قرن بیستم می‌دانند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند رستوران عجیبی که از استخوان ساخته شده است!

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه داستان مبهمی ممکن است درباره دریاچه ارواح وجود داشته باشد؟ آیا واقعا این دریاچه زیبا و اسرارآمیز، جایگاه ارواح است؟

دریاچه ارواح در مازندران

دریاچه ارواح نوشهر یکی از زیباترین و در عین حال عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران در استان مازندران است. این دریاچه که «ممرز» نیز نامیده می‌شود، در حد فاصل شهر نور تا نوشهر و در ارتفاعات جنگلی قرار دارد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با دریاچه ارواح در مازندران آشنا شوید.

دریاچه ترسناک

چرا لقب دریاچه ارواح را به این جاذبه داده‌اند؟

در ابتدا باید بگوییم که این دریاچه ظاهری وهم‌آلود دارد. بسیاری از محلی‌ها این دریاچه را محل استقرار ارواح می‌دانند. فضای بکر و ساکت این دریاچه با صدای حیوانات وحشی و حشرات ادغام می‌شوند و جاذبه‌ای ترسناک را می‌سازند. درختان کمر شکسته، وجود مه و آب باتلاقی این دریاچه، فضایی وهم‌آلود در این منطقه ایجاد کرده‌اند و به همین دلیل این جاذبه طبیعی را به نام اسرارآمیزترین نقاط دیدنی در شمال ایران می‌شناسند. دریاچه ارواح و مناطق جنگلی اطراف آن در فهرست مناطق حفاظت‌شده در شمال ایران قرار دارند. این مناطق از بکرترین و دست‌نخورده‌ترین بخش‌های استان مازندران هستند که توجه گردشگران را در سال‌های اخیر به خود جلب کرده‌اند.

دریاچه ارواح کجاست

صدای دریاچه ارواح

در دریاچه ارواح نوشهر اگر سکوت کنید، می‌توانید صداهای مرموز و عجیبی را بشنوید که برخی از محلی‌ها ادعا می‌کنند صدای ارواح است که ناله می‌کنند. در پیاده‌روی در حوالی این دریاچه نیز ممکن است صدای حرکت حیوانات وحشی و پرندگان میان درختان را نیز بشنوید.

دریاچه ارواح کجاست؟

دریاچه ارواح نوشهر در مسیر نور به نوشهر، ۴۷ کیلومتری نوشهر و در نزدیکی روستای «صلاح الدین کلا» قرار دارد. اگر از نور به‌سمت نوشهر می‌روید، می‌توانید از چند مسیر مختلف خود را به جاده اصلی دریاچه ارواح برسانید. جاده رویان به‌سمت روستای «بلده» با وصل شدن به جاده دریا بیشه و مسیر جاده ونوش شما را به ابتدای جنگل‌های حفاظت شده ممرز و جاده دریاچه ارواح می‌رساند.

دریاچه ممرز

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند روستای ایرانی که در آن کوچه و خیابان وجود ندارد.

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

آیا به گردشگری وحشت علاقه دارید؟ آیا می‌دانستید که یکی از مخوف‌ترین زندان‌های دنیا در استان آذربایجان غربی و در نزدیکی شهر تکاب قرار گرفته است؟

زندان سلیمان در آذربایجان غربی

محلی‌ها می‌گویند، زندان دیو یا زندان سلیمان، مکانی است که سلیمان نبی، دیوهای نافرمان را در آن زندانی می‌کرده است؛ دیوهایی که کماکان، صدای فریادهای گوش‌خراش آن‌ها از دهانه کوه به گوش می‌رسد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با زندان سلیمان در آذربایجان غربی آشنا شوید.

زندان سلیمان در آذربایجان غربی

زندان سلیمان، یک اثر طبیعی و در واقع، کوهی است که در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان در آذربایجان غربی واقع شده است. فاصله این کوه تا ارومیه، حدود ۳۰۰ کیلومتر و تا تکاب، ۴۰ کیلومتر است. برای دسترسی به این کوه از ارومیه، حدود پنج ساعت و از تکاب، حدود ۴۰ دقیقه راه دارید. کوه زندان سلیمان در ۴۷۵ کیلومتری تهران واقع شده است و برای رسیدن به آن باید، حدود ۶ ساعت رانندگی کنید.

درباره زندان سلیمان بیشتر بدانید

زندان سلیمان یا زندان دیو، تپه‌ای در میان دشتی زیبا، متعلق به دوره سوم زمین‌شناسی است. این کوه که یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان آذربایجان غربی به شمار می‌آید، هر سال، گردشگران زیادی را به این منطقه از ایران می‌کشاند. این کوه میان تهی و مخروطی شکل در نگاه اول، بسیار وهم‌انگیز به نظر می‌رسد. به‌دلیل برخورداری از حفره‌ای عمیق و وجود یک چاه، از گذشته اهمیت ویژه‌ای داشته است. اگر از این کوه بالا بروید، در دهانه آن با حفره‌ای بسیار عمیق و ترسناک روبه‌رو خواهید شد که با نگاه کردن به انتهای آن، سرگیجه خواهید گرفت.

زندان سلیمان در آذربایجان غربی

حفره درون کوه در طول هزاران سال از رسوبات کانی‌ها در آب به وجود آمده است. کوه زندان سلیمان، بین ۸۷ تا ۱۰۸ متر ارتفاع دارد؛ با این حال، حفره عمیق داخل آن با حدود ۸۰ متر ارتفاع و با دهانه تقریبی ۶۵ متر، گسترش پیدا کرده است.

مسیر دسترسی زندان سلیمان

برای دسترسی به زندان سلیمان باید به استان آذربایجان غربی بروید. سپس از جاده بیجاب به تکاب، وارد جاده دندی شوید. پس از عبور از تخت سلیمان، سه کیلومتر به‌سمت غرب حرکت کنید تا به کوه اسرارآمیز زندان دیو یا زندان سلیمان برسید.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند روستای ایرانی که در آن کوچه و خیابان وجود ندارد

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

اگر دل‌مان بخواهد به روستای سرسبزی بالای ابرها برویم و کوه و جنگل زیر پای‌ ما باشد، می‌توانیم به جایی مثل درازنو سفر کنیم.

روستای درازنو در گلستان

روستای درازنو در ۴۰ کیلومتری شهرستان کردکوی، در محدوده روستای بالاجاده و در مجاورت قله درازنو با ارتفاع حدود ۲۸۰۰ متر قرار دارد و یکی از دهکده‌های ییلاقی استان گلستان به‌شمار می‌رود. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با روستای درازنو در گلستان آشنا شوید.

روستاهای گلستان

روستای درازنو در گلستان

این روستا در بلندترین ارتفاعات کردکوی واقع شده است و از آن‌جا می‌توان چشم‌اندازی بی‌نظیر از طبیعت اطراف، دریای خزر و روستا‌ها و شهرهای مجاور داشت. دسترسی به این روستا با طی کردن جاده‌ای پرپیج‌ و‌ خم از میان پارک جنگلی امام رضا میسر است. برای خرید انواع مواد خوراکی و دیگر وسایل مورد نیاز می‌توانید به فروشگاه روستا مراجعه کنید و برای اقامت شبانه، علاوه بر امکان کمپینگ، خانه‌های اجاره‌ای هم در درازنو فراهم است.

روستاهای شمال

خانه‌های این منطقه

خانه‌های روستایی این منطقه از کاهگل یا چوب ساخته شده‌اند و سقف کانه‌پوش و شیب‌داری دارند. خانه‌هایی که در دامنه‌ کوه قرار دارند و به خانه‌های فانتزی کوهستانی خیلی شبیه‌اند. بالکن خانه‌ها رو به سطح شیب‌دار است و می‌شود آن پایین‌ را از بالکن خانه تماشا کرد. روستای درازنو، برق دارد و آب روستا هم از چشمه‌های اطراف تامین می‌شود.

از درازنو به دشتی پهناور می‌رسیم که رنگ یک‌دست سبزی به خود گرفته. کمی‌ که جلوتر برویم دشت، جایش را به دره و پرتگاه می‌دهد. می‌توان آن‌جا نشست و به چشم‌انداز تماشایی آن پایین چشم دوخت. جایی که تعداد زیادی روستا و جنگل از گلستان تا مازندران زیر پای ماست. حتی دریای خزر و خلیج گرگان را هم می‌توان دید.

این‌ منطقه چند چشمه پرآب هم دارد که آب زلالی در آن‌ها می‌جوشد. پوشش گیاهی منطقه متنوع است، از آویشن و گل‌گاوزبان تا کنگر وحشی، بابونه و گزنه در این محدوده پیدا می‌شود.

جاذبه های گلستان

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند پاریس ایران کجاست؟

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

قلعه‌‌های یخی یکی از جاذبه‌های منحصر‌به‌فرد شهر میدوی آمریکا است که به دست انسان ساخته شده‌اند و از چندین تونل، برج و طاق کمانی تشکیل شده‌‌اند.

قلعه یخی در آمریکا

بدون تردید گردشگری زمستانه هم به اندازه سفرهای تابستانی جذاب است و برخی از کشورها در فصل زمستان با جاذبه‌های زمستانی منحصر‌به‌فرد خود که برخی از آن‌ها بی‌نظیر هستند، گردشگران زیادی را مجذوب خود می‌کنند. قلعه‌‌های یخی در شهر میدوی آمریکا در ایالت یوتا در جنوب غربی این کشور، یکی از این جاذبه‌ها هستند که بازدید از آن‌ها را نباید از دست بدهید. این قلعه‌ها همچون هزارتویی مرموز و جذاب نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کنند و می‌‌توانید ساعت‌ها از دیدن آن‌ها لذت ببرید. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با قلعه یخی در آمریکا آشنا شوید.

قلعه یخی در آمریکا

ساختار این چند قلعه‌ یخی طوری است که بازدیدکنندگان از زمان ورود آن‌ها تا پایان بازدیدشان شگفت‌زده می‌‌شوند. قبل از ورود بازدیدکنندگان به این قلعه‌های باشکوه و سحرانگیز، با برنامه‌های جالبی مانند آتش‌بازی و برنامه‌های دیگر از آن‌ها به گرمی استقبال می‌شود. وزن هر یک از این قلعه‌های یخی که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند، تقریبا ۱۱۳۴۰ تن است.

با ورود به این قلعه‌ها تصور می‌‌کنید که به قلعه‌ پری‌ها پا گذاشته‌اید. برای القای بیشتر این حس، خواهران انیمیشن محبوب منجمد (Frozen) هم به دیدار بازدیدکنندگان می‌آیند. حتی پیشنهاد می‌دهند با آن‌ها عکس بگیرید.

به منظور افزایش ماندگاری این چند قلعه‌ یخی، هر روز هزاران قندیل یخی در دمای انجماد قرار می‌گیرند و آب بسیار سرد نیز به آن‌ها اسپری می‌شود. این کار باعث می‌شود که وزن قندیل‌ها هر شب به ۲۰ تن برسد و این گونه جذابیت مجسمه‌های یخی و قلعه‌ها مضاعف شود. لامپ‌های ال‌ای‌دی رنگارنگ و گسترده و فواره‌های آب نیز نقش مهمی در جذاب‌تر شدن این قلعه‌ها دارند. در ضمن می‌توانید در این قلعه‌ها از سر خوردن روی سرسره‌های یخی نیز  لذت ببرید.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند رستوران عجیبی که از استخوان ساخته شده است!

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

در نقاط مختلف دنیا رستوران‌های عجیبی وجود دارند که ممکن است کمی غیرمعمول باشند و شما را انگشت به دهان بگذارند.

رستوران اسکلتی اوئسو در مکزیک

دکور اصلی و مجسمه‌های داخل رستوران «اوئسو» در مکزیک، با عناصر اسکلت و استخوان ساخته شده است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با رستوران اسکلتی اوئسو در مکزیک آشنا شوید.

رستوران اسکلتی اوئسو در مکزیک

رستوران‌ها معمولا سعی می‌کنند که استخوان حیوانات را به ظرف غذا محدود کنند و بر در و دیوار نمایش داده نمی‌شود. اما رستوران “اوئسو” (Hueso) که به زبان مکزیکی ترجمه آن همان “استخوان” می‌شود، دکور اصلی و مجسمه‌های داخل آن با عناصر اسکلت و استخوان ساخته شده است.

ایگناسیو کادنا (Ignacio Cadena) طراحی جالب و شبح‌وار این رستوران را بر عهده داشته است. طراحی این بنا شامل هزاران استخوان واقعی و مصنوعی حیوانات است. این استخوان‌ها شامل جمجمه، فک و ستون فقرات و دیگر اسکلت‌ها می‌شود که به صورت تزئینی در قفسه و تابلوها استفاده شده است. اما هیچ کدام از این استخوان‌ها، استخوان انسان نیستند.

رستوران جمجمه

قسمت بیرونی رستوران

قسمت بیرونی رستوران، که کادنا آن را “پوست” می‌نامد، نمای کاشی و سرامیک دست ساز دارد. این نما با الگوهای مارپیچ تزئین شده و شبیه دوخت و بخیه است. در داخل نیز، دیوارهای مشترک ترسناک با ۱۰۰۰۰ استخوان نقاشی شده و آلومینیوم آراسته شده است. این استخوان‌ها شامل جمجمه، فک و ستون فقرات و دیگر اسکلت‌ها می‌شود که به صورت تزئینات در قفسه و تابلوها استفاده شده است. اما هیچ کدام از این استخوان‌ها، استخوان انسان نیستند. آن‌ها در ترکیب با پوشش سفید رنگ دیوار و دکور داخل، به ما یادآوری می‌کند که انسان‌ها در گذشته‌های دور از چه چیزی به عنوان چنگال و قاشق استفاده می‌کردند.

دیوارهای آجری سفید و مبلمان از چوب رنگ پریده و صاف، مفهوم شبح مانندی را تکمیل می‌کند. یک تک استخوان حلق‌آویز شده بالای در ورودی قرار دارد که می‌تواند هشداری برای کسانی باشد که از استخوان و اسکلت خوششان نمی‌آید.

رستوران اسکلت مکزیک

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند روستای ایرانی که در آن کوچه و خیابان وجود ندارد.

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

در کشورمان ایران، شهرهایی هستند که با القابی معروف شده‌اند. بروجرد که به پاریس کوچک ایران معروف است، به عنوان پایتخت انیمیشن ایران نیز شناخته شده است.

جاذبه های گردشگری بروجرد

بروجرد به‌دلیل داشتن طبیعتی کوهستانی، مزارع و مراتع سرسبز، آب و هوای مطلوب و جاذبه‌های گردشگری فراوان، به‌عنوان عروس زاگرس نیز شناخته می‌شود. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری بروجرد آشنا شوید.

در تاریخ شفاهی و موجود عموم جامعه بحث پاریس کوچک به وفور و دهان به دهان می‌چرخد. این‌که در زمان حکومت قاجار چند تن از سفرا و جهانگردان فرانسوی به بجنورد سفر کرده و وقتی با امکانات این شهر از جمله برق و شکل خیابان‌ها مواجه شدند، از این شهر به عنوان “پاریسی کوچک” یاد کردند. چراکه به گفته آن جهانگردان، خیابان‌های این شهر همانند خیابان‌های پاریس بوده است.

خانه مصری

خانه مصری یکی از عمارت‌های تاریخی و باقی‌مانده از دوران حکومت قاجار در شهر بروجرد محسوب می‌شود که از تزیینات زیبایی شامل کاشی‌کاری و آجرکاری تشکیل شده است. بازدید از این عمارت تاریخی که نمای بیرونی آن توسط آجر و سفال مزین شده، می‌تواند اصول معماری خانه‌های ایرانی را به شما نشان دهد.

پاریس ایران

ارگ بروجرد

ارگ بروجرد از دیگر آثار تاریخی بروجرد است که در واقع یک تاسیسات و سیستم آب‌رسانی بسیار قدیمی سفالی محسوب می‌شود که اخیرا و طی گودبرداری ساختمانی به‌طور کاملا اتفاقی در این شهر کشف شده است. گفته می‌شود که این تاسیسات در واقع پالایشگاه و تصفیه‌خانه آب است که با توجه به اظهارات کارشناسان، قسمتی از سیستم آبی ارگ قدیم این شهر بوده است.

دیدنی های بروجرد

روستای کرکیخان

روستای کرکیخان در مجاورت محور اصلی بروجرد به غرب و شمال‌غربی کشور در منطقه‌ای ییلاقی و بسیار خوش آب و هوا جای گرفته است و یکی از مناطق تفریحی و طبیعی این شهر به شمار می‌رود.

جاذبه بروجرد

چشمه سراب کرتول

چشمه سراب کرتول یا کرتیل یکی از تفرجگاه‌ها و جاذبه های گردشگری بروجرد است که در شمال غربی آن قرار دارد. سراب کرتول در دامنه‌ کوه‌های گرین و در میان قلل زیبای هیجده یال و قله‌های نهاوند واقع شده‌ است که در همه‌ ایام سال با استقبال مسافران و شهروندان همراه است.

قله گرین

رشته‌کوه گَرین یا گروس از رشته کوه‌های مهم غرب ایران است که در شمال استان لرستان قرار دارد. گرین از رشته کوه‌های بلند زاگرس است که در ادامه اشترانکوه قرار دارد و طول آن به بیش از ۱۸۶ کیلومتر می‌رسد. این رشته کوه در استان کرمانشاه به کوه‌های پرو و بیستون می‌پیوندد. گرین از غرب به دلفان، از شمال به نهاوند، از شرق به شهرستان بروجرد و از جنوب به شهرستان سلسله محدود می‌شود. گرین یکی از کانون‌های آبگیر دائمی لرستان است که رودهای دز و گاماسیاب را تغذیه می‌کند. صعود به کوه گرین از طریق روستاهای غرب شهر بروجرد، جنوب نهاوند یا شمال الشتر امکان‌پذیر است.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند غار شگفت‌انگیزی که از سقف آن ستاره می‌بارد.

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

روستای تاریخی و بدون کوچه « یاسه چای » در استان چهارمحال و بختیاری است که در حاشیه رودخانه زاینده رود و در محدوده کوهستانی شمال این شهرستان قرار دارد.

روستای یاسه چای در ایران

روستای « یاسه چای » ( یاسه چاه )، حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد و وجه تسمیه این روستا هم به موقعیت جغرافیایی آن برمی‌گردد. « یاسه چای » کلمه مرکب ترکی و به معنای جایی است که پهنای رودخانه زیاد می‌شود. « یاسو » به معنی « پهن » و « چای » به معنی « رودخانه » است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با روستای یاسه چای در ایران آشنا شوید.

روستای یاسه چای در ایران

این روستا به علت کم بودن زمین برای احداث خانه بیشترین بهره را از زمین‌ها گرفته است. بنابراین موجب شده که در این روستا کوچه‌ای به چشم نیاید، بلکه رفت‌وآمدها از طریق دالان‌ها صورت گیرد. تونل‌های روستا با گذشت بیشتر از یک قرن همچنان پابرجاست. مسیر اصلی این دالان به طول ۴۰۰ متر، شمال و جنوب روستا را به هم وصل می‌کند و ۵ دالان فرعی، راه‌های ارتباطی خانه‌های بافت قدیمی است.

بافت روستای یاسه چاه از خشت و گل و متعلق به دوره صفویه است. هسته اولیه آن در بخش غربی و اطراف حمام و مسجد بوده و کم کم به سمت شرق توسعه یافته و برای حفظ امنیت روستا و کنترل رفت و آمد تنها راه ورود و خروج دروازه شرقی و غربی بوده است. دو دروازه اصلی این روستا در زمان حمله و هجوم اقوام بیگانه در ادوار گذشته توسط اهالی بسته می‌شد.

معماری روستای یاسه چای

عمده مصالح به کار رفته در این بافت خشت و گل، چوب، سنگ، ملات‌های گل و اندود و کاهگل بوده است. مصالح رایج بناهای روستا خشت است که به دلیل وجود سنگ‌ریزه در خاک منطقه حاوی مقدار زیادی خرده سنگ است.

خانه‌های مسکونی روستا عمدتا نقشه ساده و بدون دید مستقیم از درب ورودی دارند. فضاهای یک خانه در طبقه همکف شامل درب، دالان ورودی، حیاط، ایوانچه، مطبخ، انبار علوفه و آذوقه و در طبقه بالا شامل اتاق‌های نشیمن، مهمان خانه، ایوان مسقف با ستون و نرده چوبی است که بام‌ها و ایوان‌ها علاوه بر کاربرد معمول برای خشک کردن محصولات کشاورزی نیز استفاده می‌شود.

بافت تاریخی روستای یاسه چای

این روستا به علت شکل هندسی و داشتن خانه‌ها و دالان‌های تاریخی، روستایی منحصر به فرد برای توسعه گردشگری روستایی است. در این روستا خانه‌های تاریخی با معماری خاص وجود دارد. همچنین ارتباط خانه‌ها در این روستا از طریق دالان‌ها است، به گونه‌ای که درب خانه‌های این روستا در در داخل دالان‌ها باز می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند مزرعه‌ای که در آن فقط مترسک‌ها زندگی می‌کنند.

  • khanoom neanderthall
  • ۰
  • ۰

بوستان باغ ایرانی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تهران است که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید. این بوستان در محله ده ونک قرار گرفته است.

باغ ایرانی در تهران

شاید برای مردم پایتخت هیچ مشکلی بزرگ‌تر از آلودگی هوا، ترافیک و شلوغی در شهر نباشد. به همین دلیل مردم هرگاه فرصتی می‌یابند به شهرهای دیگر ایران و به‌خصوص شهرهای شمالی و سرسبز کشورمان که آب و هوای بهتری دارند سفر می‌کنند تا کمی حال و هوای آن‌ها عوض شود. اما در شهرمان هم بوستان‌های زیادی وجود دارد که دیدن آن‌ها در هنگامی که فرصت سفر به شهرهای دیگر را نداریم، می‌تواند حال ما را بهتر کند. یکی از این بوستان‌های زیبا «باغ ایرانی» است که در «ده ونک» قرار دارد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با باغ ایرانی در تهران آشنا شوید.

باغ ایرانی در تهران

باغ ایرانی از باغ‌های قدیمی محله ونک تهران است. این باغ که چهره‌ جدیدی به خود گرفته است، با مساحتی حدود ۳٫۴ هکتار بیش از دو هکتار از آن را فضای سبز پوشانده است.  درختان ۱۵۰ تا ۲۵۰ ساله که سن عهد قاجاری دارند؛ چنارها، سروها، نارون‌ها، زبان‌گنجشک‌ها، اقاقیا و درخت‌های چون گردو، توت، انار و خرمالو به‌همراه یک استخر قدیمی از ساکنان این مکان‌ هستند که حق آب و گل دارند.

باغ های زیبا در تهران

بقیه چیزهایی که می‌بینید جدید هستند و عمر زیادی از آن‌ها نمی‌گذرد. بی‌کرانگی، طبیعت، شعر، باغ‌ درون، بهشت یک، بهشت دو، تنهایی، آرامش، دو رنگ، خاطره و اسطوره؛ نام ۱۱ بخش باغ ایرانی است.

داستان این باغ

این باغ در واقع متعلق به یکی از خاندان‌های معروف دوره‌ قاجار است و بخشی از باغ مستوفی است که دیوار به دیوار شمالی آن ساختمان‌ها و دیوار گلی باغ قدیمی را می‌توان دید. این مجموعه باغ و عمارت آن برای میرزا حسن‌خان مستوفی‌الممالک‌، فرزند میرزا یوسف‌خان مستوفی‌ و شکر خانم، دختر رئیس یکی از قبایل کرد بود. خاندان وی از خانوداه‌های مهم و سیاسی در تاریخ ایران است که مالک بیشتر زمین‌های ده ‌ونک بودند.

باغ قجری در تهران

پدر میرزا حسن اراضی ده‌ ونک را از ناصرالدین شاه خرید و با حفر چند رشته قنات آن را به‌صورت آبادی درآورد. و حالا هم علی مهتاری مختاری؛ نامی که برا بالای سردر دیدید، با حفظ اصالت آن، طرح و الگوی باغ ایرانی را به آن داده و به‌صورت بوستانی دیدنی در پایتخت تبدیل شده است.

بوستان باغ ایرانی کجاست؟

باغ ایرانی در خیابان شیخ بهایی شمالی، ۲۰ متری پیروزان، کوچه شهید صابری قرار دارد.

باغ در پایتخت

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند غار شگفت‌انگیزی که از سقف آن ستاره می‌بارد.

  • khanoom neanderthall