مجله دلتا

  • ۰
  • ۰

خانه رنگین کمانی

خانه ملاباشی یکی از جاهای دیدنی جذاب اصفهان است.

خانه ملاباشی

  

اصفهان فقط به سی‌وسه پل و منارجنبان  خلاصه نمی‌شود. نصف جهان است و هزاران دیدنی جذاب دارد که احتمالا خیلی از  آنها را نمی‌شناسید. خانه ملاباشی که به آن خانه معتمدی نیز می‌گویند یکی از دیدنی‌های جذاب اصفهان است که مثل یک ساحره قدرتمند،  نور و رنگ را در اختیار خودش گرفته و با آن جادوگری می‌کند! برای همین است  که به یکی از دوست داشتنی‌ترین جاهای دیدنی اصفهان تبدیل شده است. با صفحه  گردشگری مجله پیام دلتا همراه باشید تا با هم به خانه ملاباشی سفر کنیم و در جادوی نورها و رنگ‌های جذاب آن غرق شویم.

خانه ملاباشی

خانه ملاباشی کجاست؟

خانه ملاباشی یکی از جاهای دیدنی اصفهان  است که در محله پاقلعه قرار دارد. این خانه در خیابان ملک، کوچه ملاباشی  واقع شده. اولین خانه در سمت راست کوچه، همان خانه ملاباشی است. در گذشته  کل کوچه متعلق به این خانه بود و کاربری اصطبل، آشپزخانه و انبار و ….  داشت.

خانه ملاباشی

دیدنی‌ های خانه ملاباشی

در خانه ملاباشی اولین چیزی که جلب توجه  می‌کند، یک دنیا رنگ خیره کننده است. همه چیز این خانه، حتی تیرک‌های چوبی  سقف، به زیبایی تزئین شده‌اند و با زیباترین رنگ‌ها چشم‌ها را به سوی خود  می‎کشانند. انواع هنرهای فاخر ایرانی، از آینه کاری گرفته تا مقرنس کاری و  گچ‌بری، در تزئینات داخلی خانه به کار گرفته شده است.

خانه ملاباشی

خانه متعلق به دوران زندیه و قاجار است و  به نام خانه معتمدی نیز شناخته می‌شود. زیرا فردی به همین نام خانه را  خریده، بازسازی کرده و آن را در اختیار بازدید عموم قرار داده است.

خانه ملاباشی

صاحب خانه کیست؟

گفته شده این خانه به میرزا احمد ملاباشی  اختصاص داشته است. او منجم دربار قاجار بود. صاحب خانه فردی فاضل و عالم  فقیه بود و در اصفهان مصدر امور شرعی را بر عهده داشته است. در واقع این  خانه یک نهاد مذهبی- فرهنگی بود و یک حیاط بیرونی، دو اتاق کار و سه ورودی  مستقل از همدیگر داشت. در واقع این بنا هم خانه ملاباشی و خانواده‌اش به  شمار می‌رفت و هم دفتر کارش.

خانه ملاباشی

اینجا واقعا خانه است

خانه ملاباشی از ابتدای دهه 80 خورشیدی و  پس از بازسازی، به یکی از جاهای دیدنی اصفهان تبدیل شد. خانه در اختیار بخش  خصوصی است و سرایداری دارد که در را به روی گردشگران علاقه‌مند باز  می‌کند. خاص‌ترین ویژگی خانه این است که همه اتاق‌ها و فضاها فرش دارد.  دقیقا مثل خانه! مخصوصا که وسایل قدیمی مثل شمعدان‌ها و لاله‌های زیبا،  لحاف و تشک، خمره‌های سرکه و ترشی و شیشه‌های مربا در گوشه و کنار حیاط و  زیر زمین، فضا را نوستالژیک‌تر کرده‌اند. برای همین خانه ملاباشی حس خوب  خانه‌های مادربزرگ‌ها را به گردشگران هدیه می‌کند.

خانه ملاباشی

حتی اتاق زایمان

خانه ملاباشی پر از زیبایی است. یعنی هر  اتاقی به زیبایی آراسته شده است. شاه‌نشین احتمالا زیباترین بخش خانه است.  پنجره‌ها با ارسی‌ و شیشه‌های رنگی زیبا شده‌اند و سقف پر از نقش و نگار  است. نکته جالب اینکه صور فلکی که هر کدام به یکی از ماه‌های خورشیدی  اختصاص دارد، روی سقف شاه‌نشین دیده می‌شود. فرش‌های نفیس و آینه‌کاری‌های  پر از ظرافت از دیگر دوست داشتنی‌های این اتاق هستند.

خانه ملاباشی

این خانه حتی اتاقی اختصاصی برای زایمان  دارد. چنین به نظر می‌رسد که خانواده ملاباشی اعضای زیادی داشته. برای همین  اتاقی را برای به دنیا آمدن اعضای جدید خانواده در نظر گرفته بودند. همه  بچه‌های خاندان ملاباشی در این اتاق چشم به جهان گشودند. بازدید از اتاقی  که تعداد زیادی کودک در آن به دنیا آمده‌اند، حس و حال خاصی دارد.

خانه ملاباشی

اتاق اندرونی هم یکی از زیباترین بخش‌های  خانه است. اصلا خانه ملاباشی با عکس اتاق اندرونی شهرت پیدا کرده و این  اتاق، نماد خانه شده است. از زیبایی‌های اتاق هر چه بگوییم کم گفته‌ایم.  باید خودتان بروید و بازی اعجازآمیز نور روی رنگ‌های شیشه و در و پیکر اتاق  را ببینید و غرق در حیرت و لذت شوید.

خانه ملاباشی

نکات مهم هنگام بازدید

این خانه یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که  در اختیار بخش خصوصی است. برای همین احتمالا در آن را همیشه باز نخواهید  دید. باید در بزنید و از سرایدار خانه بخواهید در را برای شما باز کند و  مسیر بازدید را نشان‌تان بدهد. این کار را در ساعات متعارف شبانه روی انجام  دهید و نه 3 بامداد! راهنما وجود ندارد و خودتان باید اطلاعات مورد  نیاز‌تان را پیش از بازدید جست و جو کنید. از خوردن و آشامیدن در هنگام  بازدید خودداری کنید و به وسایل و دیدنی‌های اتاق‌ها دست نزنید.

خانه ملاباشی

اجازه عکاسی به شما  داده می‌شود. از  آنجایی که کل خانه با قالی ایرانی مفروش است، امکان بازدید برای افراد با  نیازمندی‌های خاص فقط با در نظر گرفتن تمهدیات خاص ممکن است. تمیز کردن  چرخ‌های ویلچر یکی از آن تمهدیات است. به نظر می‌رسد بازدید از خانه برای  خانواده‌های دارای فرزند اتیسم بدون اشکال باشد.

خانه ملاباشی

 

همچنین بخوانید:

هتل کویری بالی ؛ خواستنی و سوزان مثل شن‌زارهای کویر 

بی بی سیدان ، آبشاری که باید دید 

آکواریوم اصفهان ، ماهی های پرنده در تونل ناژوان 

  • ۹۸/۰۶/۲۷
  • khanoom neanderthall

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی