مجله دلتا

  • ۰
  • ۰

برکه جادویی

مرداب جادویی هسل در هر فصلی از سال به یک رنگ دیده می‌شود!

مرداب هسل

  

مرداب هسل جادویی است و این را فقط  وقتی به آنجا سفر کنید و به چشم خودتان ببینید باورتان می‌شود. مرداب هسل  جایی بین جنگل‌های اطراف چالوس، لابه‌لای درختان جای گرفته و روی سطح آبش،  پوششی یکپارچه از جلبک و خزه قرار دارد. در هر فصلی از سال، مرداب را به  رنگ متفاوتی می‌بینید و همین، جادوی برکه است. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با هم به برکه رویایی هسل سفر کنیم و از آرامش و زیبایی آن غرق در سرور و لذت شویم.

مرداب هسل

مرداب هسل کجاست؟

مرداب جادویی هسل جایی بین مرزن آباد و  چالوس قرار دارد. این مرداب در روستای سینوا که فقط 10 کیلومتر با چالوس  فاصله دارد، قرار گرفته و دورتا دورش پوشیده از درخت است. در واقع مرداب،  در وسط جنگل قرار دارد. جنگلی که در هر روز سال و هر فصل خدا به رنگ و  جلوه‌ای متفاوت به نظر می‌آید و از آن جز صدای سکوت و چهچه پرندگان جنگلی  صدایی به گوش نمی‌سد. چه چیزی جذاب‌تر، وسوسه کننده‌تر و آرامش‌بخش‌تر از  این صحنه می‌توانید در ذهن‌تان تجسم کنید؟

مرداب هسل

هسل یعنی آب راکد

در گویش محلی مردمان بومی چالوس، هسل به  آبی گفته می‌شود که یک جا راکد است. به همین دلیل، مرداب را هسل  نامیده‌اند. راکد بودن آب باعث شده رویش جلبک و خزه زندگی کند. این جلبک‌ها  در هر فصلی از سال، متناسب با شرایط اقلیمی و دما به رنگی متفاوت دیده  می‌شوند! از سبز چمنی گرفته تا نارنجی و صورتی و ارغوانی! جادویی و دلفریب  به نظر می‌رسد. اینطور نیست؟

مرداب هسل

نام های دیگر مرداب هسل

مرداب هسل به نام‌های دیگری نیز شهرت  دارد. مرداب کندوچال، کنیچال، مهازچال، کن اوچال نیز از دیگر نام‌هایی است  که مرداب را به آن می‌شناسند. درختان انجیلی، ممرز و بلوط، عمده‌ترین پوشش  گیاهی اطراف برکه هستند.

نکات مهم هنگام بازدید

از ایجاد هر گونه آلودگی محیطی و صوتی  پرهیز کنید. ته سیگار و آدامس جویده شده هم زباله محسوب می‌شوند و نباید  آنها را در هر محیط طبیعی از جمله طبیعت اطراف مرداب رها کنید. ورود  گردشگران بی مبالات به این منطقه و بازدید آنها از مرداب، آن را با خطرات  زیست محیطی روبه‌رو کرده است. بنابراین اگر دوست دارید چنین جاذبه فوق  العاده‌ای برای آیندگان نیز باقی بماند، در حفظ محیط زیست جداً بکوشید. حتی  اگر کیسه اضافه با خود همراه داشته باشید و زباله‌های احتمالی اطراف را  جمع کرده و با خود ببرید، لطف بزرگی در حق طبیعت کرده‌اید.

مرداب هسل

سرو صدای اضافی باعث به هم خوردن نظم  اکوسیستم می‌شود و ساکنان جنگل را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند. با بلند  کردن موسیقی از دستگاه پخش خودرو یا ایجاد هر گونه سر و صدای بی‌مورد،  ساکنان جنگل را آواره و بی‌خانمان نکنید.

مرداب هسل

آن حوالی امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد.  آب و خوراک دلخواه‌تان را با خود ببرید. اگر می‌خواهید شب را در کنار برکه  بگذرانید نیاز به تجهیزاتی مانند چادر مسافرتی، لباس مناسب و کیسه خواب  دارید. تا می‌توانید عکاسی کنید و جادوی برکه را تا ابد در کادر دوربین‌تان  به ثبت برسانید. و در آخر، جز عکس و البته زباله‌های‌تان نه چیزی با خود  بیاورید و جز رد پا چیزی باقی نگذارید.

مرداب هسل

نکات مهم برای بازدید افراد با نیازمندی‌های خاص

برای رسیدن به برکه نیازی به پیمودن مسیر  پیاده نیست. خودروها تا نزدیک برکه می‌توانند تردد کنند. بنابراین افراد با  نیازمندی‌های ویژه نیز می‌توانند به راحتی به برکه جادویی هسل سفر کنند و  از آرامش و زیبایی آن لذت ببرند. به نظر می‌رسد این سفر برای خانواده‌های  دارای فرزند اتیسم نیز مناسب باشد و مشکل خاصی این کودکان را تهدید  نمی‌کند.

مرداب هسل

همچنین بخوانید:

آبشار مارگون ، ودیعه عصر یخبندان! 

ستاره می‌زنه سو!( ویدئو) 

سفر به دور ایران در هشت دقیقه! (گزارش تصویری) 

  • ۹۸/۰۶/۲۳
  • khanoom neanderthall

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی