مجله دلتا

  • ۰
  • ۰

بهترین فصل سفر به دریاچه چورت، تابستان و پاییز است. تصاویری می‌بینید که باورتان نمی‌شود حقیقی باشند!



باورتان می‌شود زلزله باعث ایجاد یک دریاچه رویایی شده باشد؟ دریاچه چورت مازندران که امروزه طرفداران زیادی دارد، بر اثر یک زلزله ایجاد شده است. دریاچه‌ای که به دلیل داشتن تنه‌های شکسته درختان، به دریاچه ارواح نیز شهرت دارد. با مجله پیام دلتا همراه باشید تا با هم از این دریاچه دیدنی که امروزه به یکی از پرطرفدارترین نقاط دیدنی ایران تبدیل شده، بازدید کنیم.

 

چورت کجااست؟
دریاچه چورت در بخش چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران قرار دارد. اسم اصلی دریاچه میانشه است. اما از آنجا که فاصله کمی تا روستای چورت دارد، به این نام مشهور شده است.

 

زلزله؛ گاهی خوب می‌شود
دریاچه چورت در گذشته وجود نداشت. چشمه‌ای بود که از آن حوالی می‌گذشت. تا اینکه کمتر از صد سال قبل زلزله بزرگی به وقوع پیوست و پوسته زمین شکست. مسیر چشمه بسته شد و همه آب آن درون چاله‌ای که زلزله باعث ایجادش شده بود ریخت. و این چنین بود که دریاچه چورت متولد شد.

 

قشنگی‌های دریاچه چورت
زمانی که آب دریاچه پایین می‌رود، می‌توانید تنه درختانی که روزگاری وسط دریاچه روییده بودند را ببینید. دریاچه وسط جنگل قرار دارد. آن هم جنگل‌های کوهستانی البرز! هوای تمیز و چشم انداز دیوانه و مدهوش کننده آن می‌تواند هر فردی را وسوسه کند تا برای سفر به آنجا برنامه ریزی کند. اطراف دریاچه پر از درخت گردو و ازگیل است. بوی سبزی‌های معطری مثل پونه را هم می‌توانید حس کنید. ماهی‌گیری در سکوت دریاچه نیز یکی از تفریحات آنجااست. قایق سواری روی دریاچه نیز تفریحی رمانتیک و رویایی به نظر می‌رسد. البته اگر قایق شخصی داشته باشید.

 

چطور برویم؟
بعد از ورود به مازندران باید از جاده ساری-کیاسر راهی روستای چورت شوید. این مسیر از تهران حدود 350 کیلومتر فاصله دارد. به روستای چورت که رسیدید، حدود 10 کیومتر مسیر خاکی را که بگذرانید به این دریاچه خواهید رسید.

 

نکات مهم در بازدید از دریاچه چورت
بخشی از مسیر خاکی است. بنابراین بهتر است با خودروی مجهزتری به این دریاچه سفر کنید. امکانات رفاهی و اقامتی آن اطراف وجود ندارد. بنابراین وسایل و لوازم مورد نیاز خودتان را همراه داشته باشید. هزار بار گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم که جز رد پا چیزی باقی نگذارید و جز عکس چیزی با خودتان نیاورید. این توصیه را گوش‌ کنید. دریاچه در گذشته بخشی از جنگل بوده است. بنابراین کف آن پر از تنه شکسته درخت است. برای همین نباید در دریاچه شنا کنید. آسیب می‌بینید. قایق سواری در دریاچه و پیاده روی دور آن و همچنین گوش سپردن به سکوت جنگل بهترین تفریحاتی است که می‌توانید داشته باشید. البته معمولا قایق اجاره‌ای وجود ندارد. بلکه گردشگران خودشان قایق‌های بادی همراه می‌آورند.

 

اگر قصد شب ماندن دارید، با خودتان تجهیزات لازم مثل چادر، کیسه خواب و غذای کافی ببرید. سر و صدای زیاد به پا نکنید. ساکنان جنگل را آزار می‌دهد. لباس گرم و پتوی اضافه همراه داشته باشید. فرقی نمی‌کند در کدام فصل به دریاچه چورت بروید. همیشه شب‌های سردی در انتظارتان است.

چشمه‌های دیدنی باداب سورت و همچنین دریاچه الندان از جاذبه‌های نزدیک به دریاچه چورت هستند. می‌توانید بازدید از آنها را در برنامه سفرتان بگنجانید.

نکات مهم برای افراد با نیازمندی‌های خاص
اطراف دریاچه هموار و مسطح است. بنابراین امکان تردد با ویلچر و لذت بردن از طبیعت اطراف وجود دارد. همچنین این سفر به خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم پیشنهاد می‌شود.

همچنین بخوانید:
دریاچه الیمالات چمستان ، چیستان حل نشده مازندران

آبشار گزو

سد لار ؛ دامن گلدار کوه دماوند

  • ۹۸/۰۶/۰۵
  • khanoom neanderthall

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی