مجله دلتا

  • ۰
  • ۰

از شهر دماوند سیب، عسل، توتک و حلوا لوزی سوغات بیاوردید.

شهر دماوند

دماوند یکی از شهرهای بسیار قدیمی ایران است. جایی که احتمالا هنوز نمی‌دانید چقدر زیباست. با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا این بار با هم به شهر دماوند سفر کنیم و دیدنی‌های آن را با هم ببینیم.

دماوند کجااست؟

دماوند در شمال تهران قرار دارد. از نظر تقسیمات کشوری هم بخشی از استان تهران به شمار می‌رود. در واقع شهر دماوند جایی بین جاده فیروزکوه و هراز قرار گرفته است. از هر دوی آنها می‌توانید استفاده کنید و خودتان را به شهر دماوند برسانید.

شهر دماوند

اشتباه نکنید!

ابتدای جاده فیروزکوه، محدوده‌ای قرار دارد که به اشتباه دماوند نامیده می‌شود. باید بدانید که آنجا دماوند نیست. بلکه گیلاوند نام دارد. وقتی وارد گیلاوند شوید، بعد از حدود 10 کیلومتر به شهر دماوند می‌رسید. از شهر دماوند هم اگر چند کیلومتر بروید و “دشت مشا” را رد کنید، سر از جاده هزار در می‌آورید. روی نقشه می‌توانید به صورت دقیق ببینید. به هر حال مهم است که بدانید گیلاوند با دماوند فرق دارد.

دنبال دماوند نگردید!

تصور می‌کنید با سفر به دماوند می‌توانید کوه دماوند را هم ببینید؟ سخت در اشتباه هستید. از هیچ نقطه از شهر نمی‌توانید قله را ببینید. پس دنبالش نگردید.

نکات جذاب درباره شهر

دماوند شهری کوهستانی است. یعنی دور تا دورش کوه قرار دارد. دماوند جایی بین دره چند کوه واقع شده و تاریخ‌دانان و باستان‌شناسان می‌گویند قدمتی بسیار طولانی در حد چند ده هزار سال دارد. دماوند از چند محله تشکیل شده است. هنوز در محله‌های این شهر می‌توانید کوچه باغ ببینید و از طبیعت و صدای رودخانه لذت ببرید. از آنجایی که شهر کوهستانی است، دیدن کوچه‌ها و خیابان‌های شیب‌دار در این شهر بسیار عادی است.

وسط شهر دماوند یک خیابان عریض با درختان سر به فلک کشیده در دو سو قرار دارد. یک رودخانه هم از وسط خیابان عبور می‌کند. این خیابان اصلی شهر است و همه مغازه‌ها و مراکز خرید در دو سوی آن قرار دارند. خیابانی با صفا و دیدنی است.

شهر دماوند

در نظر داشته باشید دماوند شهر امامزاده‌هاست. تعداد بسیار زیادی مسجد و امامزاده در شهر می‌بینید که همگی ساختمان جالبی از نظر معماری و زیبایی شناسی دارند. همچین در شهر، بیشتر از هر چیزی مغازه‌های عسل فروشی و قصابی نظر شما را به خودشان جلب می‌کنند. پرورش عسل یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های تولیدی مردم شهر است و اصلا نام سوغات دماوند و عسل به همدیگر پیوند خورده است. همچنین از آنجایی که در خود شهر و همه محله‌های اطرافش ویلاسازی رونق دارد، تقاضا برای مصرف گوشت بالاست. ویلاداران در تعطیلات به ویلاهای خودشان می‌آیند و چه فعالیتی لذت بخش‌تر از کباب خوران در ییلاقات اطراف شهر؟ بنابراین تعجب نکنید حتی اگر چند قصابی را کنار یکدیگر دیدید.

شهر دماوند

دیدنی‌های شهر

دماوند گرچه شهر کوچولو و جمع و جوری به نظر می‌رسد، دیدنی‌های زیادی دارد:

محله جیلارد

بین گیلاوند و دماوند، محله جیلارد قرار دارد. این منطقه پایین‌تر از سطح جاده است. رودخانه هم دارد. چشم اندازهای طبیعی زیبا و کوچه باغ‌های دل انگیز از دیدنی‌های جیلارد است. جیلارد محله‌ای یهودی نشین است. قبرستان یهودی‌ها با سنگ قبرهای قدیمی و شکل‌ها و نگاره‌های باستانی از دیگر دیدنی‌های این محله است.

چشمه اعلا

اگر مسیر دماوند تا دشت مشا را بپیمایید، وسط راه به چشمه اعلا می‌رسید. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید آب معدنی دماوند، بطری‌های آب کارخانه‌اش را از این چشمه پر می‌کند. اطراف سرچشمه، پارک ساخته‌اند. کافه و رستوران و خوشمزه فروشی هم دارد. می‌توانید یک روز کامل آنجا بمانید و خوش بگذرانید.

شهر دماوند

دشت مشا

دشت مشا رویایی است. کلی ویلای رنگی و جذاب در بستری از مراتع کوهستانی سبز! آب و هوای دشت مشا بهترین انتخاب برای فرار از گرمای این روزهاست. چشمه سیاه سنگ نیز در دشت مشا قرار دارد. البته از وقتی تونل‌های جدید جاده هراز را ساخته‌اند، چشمه راه خودش را گم کرده و مثل سابق، جوشان و خروشان  نیست با این حال طبیعت زیبایی دارد که می‌تواند پاتوق شما در یکی از همین روزهای تابستانی باشد.

دریاچه تار و هویر

دریاچه تارو هویر، این دوقلوهای افسانه‌ای البرز، در دماوند قرار دارد. البته با احتساب جاده خاکی، حدود کمتر از یک ساعت باید برانید تا به دریاچه‌ها برسید. این دریاچه‌ها از زیباترین و جادویی‌ترین دیدنی‌هایی هستند که می‌توانید ببینید. بازدید از آنها احتمالا بهترین خاطره همه زندگی‌تان خواهد شد.

تار و هویر

برج شبلی

برج آجری و هشت ضلعی شبلی یکی از دیدنی‌های دماوند است که جایی بین محله فرامه و محله قاضی قرار دارد. طبق گفته تاریخ دانان، شبلی زمانی حکمران دماوند بود و برج نیز از آن دوران به یادگار مانده است.

شهر دماوند

همچنین بخوانید:

کاخ گلستان، عروس کاخ های تهران (+ ویدئو )

تنگه واشی کجاست؟

باغ نگارستان، محبوب خارجی ها

پارک آبشار ؛ بام تهران غربی ها (+ویدئو)

کوچه لولاگر؛ اشتباه نکنید دچار دوبینی نشده‌اید!

  • ۹۸/۰۵/۱۹
  • khanoom neanderthall

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی