مجله دلتا

  • ۰
  • ۰

کافه نادری رفتن دارد. دیدن مکانی که روزگاری بزرگان شعر و ادب و موسیقی در آن جمع می‌شدند و با هم به تبادل نظر می‌پرداختند، هیجان انگیز است.

کافه نادری

کافه نادری تهران نوستالژیک‌ترین کافه شهر است. کمی کمتر از 100 سال سن دارد و اتفاقات زیادی در تاریخ معاصر ایران را به چشم خودش دیده است. کافه روزگاری پاتوق روشنفکران، شاعران و نویسندگانی بوده است که امروزه هر کدام‌شان ستاره‌ای در ادبیات ایران به شمار می‌روند. کافه نادری یکی از جذابیت‌های تهران است. افراد زیادی به شوق دیدن پاتوق آدم حسابی‌های تهران، یک بعد از ظهرشان را خالی می‌کنند و راهی خیابان جمهوری و کافه قدیمی‌اش می‌شوند تا با خاطره‌انگیزترین تریای پایتخت دیدار کنند.

کافه نادری کجاست؟

این کافه جایی بین خیابان جمهوری و پل حافظ قرار دارد. در گذشته خیابان جمهوری، نادری نام داشت. کافه را به همین دلیل “نادری” نام‎گذاری کردند. “خاچیک مادیکیانس” بنیان‌گذار کافه بود.

کافه دو بخش دارد. یکی کافه و دیگری سالنی برای سرو ناهار. ساعت کار هم بر خلاف دیگر کافه‌های شهر تا پاسی از شب نیست. زود می‌بندند. برای همین حواس‌تان به ساعت باشد.

کافه نادری

در کافه نادری چه خبر است؟

به صورت مختصر باید به شما بگوییم که در کافه همه چیز هنوز مانند همان 100 سال قبل است، از صندلی لهستانی‌های ساده گرفته تا ظرف و ظروف و رومیزی‌ها. قشنگی‌اش هم به همین است. صاحبان کافه سعی می‌کنند آن را درست مانند گذشته، دست نخورده باقی بگذارند. دقیقاً مثل زمانی که صادق هدایت، سیمین دانشور، جلال آل احمد و بقیه دوستانشان پشت میزهای مخصوص خودشان می‌نشستند و آثار ارزشمندشان را در همین کافه پیش‌نویس می‌کردند. اصلاً همین موضوع است که آدم‌ها را به سمت کافه می‌کشاند. نشستن روی صندلی که صادق هدایت روزگاری رویش می‌نشسته و قهوه نوشیدن پشت میزی که جلال آل احمد رویش داستان می‌نوشته، تجربه ارزشمند جالبی است.

با اینکه در کافه خبری از زرق و برق و دکورهای عجیب غریب نیست، با این حال هرگز تصور نکنید که قرار است فاکتور ارزانی پرداخت کنید. کافه نادری جزء کافه‌های گران به شمار می‌رود.

نکات مهم در بازدید از کافه نادری

در کافه نادری باریستا و کافه‌من به سبک و سیاق امروزی نمی‌بینید. همه افرادی که در این کافه کار می‌کنند، پیرمردهایی هستند که 40-50 سال عمرشان در این کافه گذشته است. برای همین اصلاً جای تعجب ندارد که در این کافه بر خلاف دیگر کافه‌ها اجازه ندارید سیگار بکشید. در بازدید از کافه حتما قهوه سفارش دهید. اگر قهوه‌های آنجا را نخورید، سه هیچ باخته‌اید. عطر و بویش را در هیچ نقطه از پایتخت پیدا نمی‌کنید. این کافه لوکیشن فیلم و سریال‌های زیادی بوده است. مثلاً عاشقانه‌ترین قسمت‌های سریال شهرزاد در این کافه اتفاق افتاده است.

همچنین بخوانید:

بانجی جامپینگ، سقوط آزاد با طعم آدرنالین + (ویدئو)

باغ کتاب تهران؛ بزرگ‌ترین کتابفروشی دنیا بیخ گوش‌مان

میدان تجریش تهران؛ اینجا روح زندگی جاریست

فیروزکوه ، دیدنی های ندیده

  • ۹۸/۰۴/۱۳
  • khanoom neanderthall

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی