مجله دلتا

  • ۰
  • ۰

از برغان آلو و الک بخرید! هر دو در آشپزی به کارتان می‌آید.

جاهای دیدنی تهران روستای برغان

پیش از آنکه از جاهای دیدنی تهران بگوییم، کمی نوستالژی بازی کنیم. قدیم‌ترها یادتان هست؟ آن زمانی که وانتی‌ها در کوچه و خیابان‌های شهر می‌چرخیدند و میوه و تره‌بار می‌‌فروختند و در بلندگوی خود بلند بلند می‌گفتند: خیار جالیزی، کدو مسمایی، آلوی برغانی و …… تا حالا به ترکیب دو کلمه آلو و برغان فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید برغان کجاست؟ با مجله گردشگری پیام دلتا همراه باشید تا با هم به روستای برغان، مهد آلوهای دلبرانه سفر کنیم و از زیبایی‌های آنجا بیشتر بدانیم.

روستای برغانپل تاریخی روستای برغان

برغان کجاست؟

تا قبل از اینکه استان البرز از تهران جدا شود، برغان یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رفت. حالا اما در استان البرز قرار دارد و یکی از روستاهای نزدیک کرج محسوب می‌شود. برغان بین کرج و هشتگرد قرار دارد. یعنی فاصله چندانی تا پایتخت ندارد. در واقع برغان در محدوده ساوجبلاغ استان البرز قرار دارد. برای رفتن به برغان کافیست 13 کیلومتر از کرج دورتر شوید تا به روستای برغان برسید. برای رسیدن به برغان، دو مسیر وجود دارد. از کرج – گوهردشت، جاده آتشگاه به سمت این روستا بروید و یا از اتوبان کرج- قزوین تابلو کردان را که دیدید به سمت راست رفته و پس از کردان به سمت برغان بروید.

روستای برغان

دیدنی‌های برغان

برغان فقط یک روستا نیست! مجموعه کاملی از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی را یکجا در خود دارد. برغان به باغ‌های میوه، به ویژه آلو شهرت دارد. بنابراین بخش بزرگی از روستا و اطرافش زمین‌هایی با کاربری باغی است. کوچه باغ‌های باصفایی دارد که جان  می‌دهد برای عکاسی.

افزون بر آن تکیه‌های برغان شهرت تاریخی دارند. در یکی از این تکیه‌ها سوژه‌ای منحصر به فرد برای عکس و استوری‌های شما در شبکه‌های مجازی است. به این در به اندازه‌ای قفل و دخیل بسته‌اند که چیزی از بافت اصلی آن دیده نمی‌شود. یک درخت سیب قدیمی در مرکز روستا قرار دارد. از گذشته‌های دور تا کنون، دختران مجرد روستا شب‌های جمعه دور این درخت جمع می‌شدند و برای حاجت روایی شمع روش می‌کردند. دیدنش خالی از لطف نیست.

روستای برغان

بقایای یک کاروانسرای عباسی از دیگر دیدنی‌های روستاست. کارونسرا هنوز بازسازی نشده است. مسجد جامع 800 ساله روستا نیز با آن چنار قدیمی‌اش از دیگر دیدنی‌هایی است که نظر شما را به خودش جلب می‌کند. پل قدیمی برغان که ابتدای روستا قرار دارد، از دیگر دیدنی‌هایی است که می‌توانید ببینید. این پل تاریخی و مربوط به دوران صفویان است. رودخانه زیر پل هم از زیبایی‌های روستا به شمار می‌رود.

روستای برغان

کی برویم؟

هر وقت فرصت داشتید! این روستا در همه فصول سال زیباست. بهار و تابستان، پاییز و زمستان منظر ورود گردشگران است. از آنجایی که به کلان‌شهرها نزدیک است و جاده استانداردی دارد، در هیچ موقع از سال برای رفتن به آنجا با مشکل روبه‌رو نمی‌شوید.

نکات مهم در بازدید از روستای برغان

در فصل میوه‌دهی باغ‌ها، میوه تازه بخرید. وقتی فصل میوه تمام شد، از خشکبار روستا بخرید و با خودتان به منزل بیاورید. آلوهای خورشتی برغان شهرت جهانی دارند. چرا شما از این محصول لذیذ مصرف نکنید؟ شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید مردم برغان به الک سازی شهرت دارند و الک، صنایع دستی این روستا محسوب می‌شود. هر خانه و آشپزخانه‌ای به الک نیاز دارد. الک برغانی بخرید.

روستای برغان

نکات مهم برای افراد با نیازمندی‌های ویژه

افرادی که معلولیت حرکتی دارند، می‌توانند از روستا بازدید کنند. روستا تقریبا مسطح است و حرکت ویلچر بدون مشکل خاصی انجام می‌شود. به جز بعضی مناطق مثل قسمت‌هایی از رودخانه، بقیه جاهای روستا برای بازدید افراد با نیازمندی‌های ویژه مناسب به نظر می‌رسد. همچنین این روستا می‌تواند مقصد سفری خوب برای خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم باشد. طبیعت روستا و چشم‌اندازهای محیطی اطرافش می‌تواند در درک محیطی به این کودکان کمک کند.

روستای برغان

همچنین بخوانید:

فیروزکوه ، دیدنی های ندیده

موزه آبگینه؛ این ویترین فروشی نیست! (+ویدئو)

تور یک روزه، آخر هفته کجا برویم؟ (قسمت پنجم +ویدئو)

سرما در گرما با آبشار تالون!

شهر دماوند ؛ هنوز نمی دانید چقدر زیبااست!

  • ۹۸/۰۵/۲۶
  • khanoom neanderthall

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی